آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 28 آذر ماه 1398 = 19-12 2019

اعتراض دانشجویان چین به حذف آزادی اندیشه

یکی از دانشگاه‌های برتر چین، اشاره‌های مربوط به "آزادی اندیشه" را از منشور رسمی خود حذف کرده و باعث سرپیچی دانشجویی شده است؛ در حالی که دو نهاد دیگر در راستای تقویت وفاداری خود با شی جینپینگ حرکت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویدیویی که اخیرا پخش شده است، نشان می‌دهد که دانشجویان دانشگاه فودان شانگهای گردهم جمع شدند و شعر می‌خوانند و "استقلال آکادمیک و آزادی اندیشه" را در اعتراض آشکار علیه این اقدام ستایش می‌کنند.

تغییر منشور فودان اواخر سه‌شنبه توسط وزارت آموزش چین در وب‌سایتش اعلام شد و به سرعت تبدیل به موضوعی داغ در رسانه‌های اجتماعی شد و پیش از آنکه سانسورهای آنلاین همیشه هوشیار چین برای حذف پست‌ها و مسدود کردن بحث اقدام کنند، سوالات زیادی درباره آن مطرح شد.

علاوه بر حذف مرجع "آزادی اندیشه"، نسخه جدید تاکید دارد "مسلح کردن ذهن معلمان و دانشجویان با دوره جدید ایدئولوژی سوسیالیستی شی جینپینگ با خصوصیات چینی" ضرورت دارد.

همچنین دانشکده و مدرسان موظف به رعایت "ارزش‌های اصلی سوسیالیستی" شدند و این موسسه باید یک محیط دانشگاهی "هماهنگ" ایجاد کند؛ کلمه‌ای که معمولاً به عنوان رمز برای از بین بردن هرگونه احساسات ضد دولتی استفاده می‌شود.

این وزارتخانه اوایل ماه جاری تغییرات مشابهی را در منشورهای دانشگاه نانجینگ در شرق چین و دانشگاه شانکسی نرمال در شمال چین اعلام کرد؛ هرچند که هیچ یک از این نهادها در منشور اولیه خودشان به آزادی اندیشه اشاره نداشتند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: