آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 11 دی ماه 1398 = 01-01 2020

توقف اجرای حکم کودک-مجرم محکوم به اعدام

خبرگزاری هرانا – حکم اعدام آرمان عبدالعالی، کودک مجرم محبوس در زندان رجایی شهر که قرار بود سحرگاه امروز چهارشنبه ۱۱ دی ماه در زندان رجایی شهر کرج اعدام شود، با اخذ مهلت یک ماهه از اولیای دم مقتول متوقف شد. آقای عبدالعالی متهم است در سال ۹۲ در حالی که کمتر از ۱۸ سال داشته غزاله شکور را به قتل رسانده است. پیکر غزاله تاکنون پیدا نشده و آرمان چند بار بعد از اعتراف به قتل، این اتهام را رد کرده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید او در زمان دستگیری کودک بوده است و اعدام او نقض فاحش قوانین بین‌المللی خواهد بود. هرانا طی روزهای گذشته از انتقال آرمان عبدالعالی همراه با حداقل ۴ زندانی دیگر که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بودند، به سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام آرمان عبدالعالی، کودک مجرم محبوس در زندان رجایی شهر که قرار بود سحرگاه امروز چهارشنبه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸، در زندان رجایی شهر کرج اعدام شود، با اخذ مهلت یک ماهه اولیای دم مقتول متوقف شد.

به‌گفته حسین شاملو احمدی، وکیل مدافع این کودک مجرم، «خانواده غزاله شکور به آرمان یک ماه فرصت دادند تا به شبهات این پرونده پاسخ دهد و اجرای حکم موقتاً متوقف شد».
هرانا طی روزهای گذشته از انتقال آرمان عبدالعالی همراه با حداقل ۴ زندانی دیگر که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بودند، به سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج خبر داده بود.
وضعیت سایر زندانیان منتقل شده جهت اجرای حکم کماکان توسط هرانا در دست بررسی است.

آرمان عبدالعالی متهم است در سال ۹۲ در حالی که کمتر از ۱۸ سال داشته دوست دخترش غزاله شکور را به قتل رسانده است. گفته می‌شود او پس از بازداشت و در مراحل بازجویی به قتل غزاله اعتراف کرده و گفته بود “من بخاطر عشق زیادی که به غزاله داشتم و او از ازدواج من با خودش امتناع می‌کرد، او را هل دادم و غزاله به قتل رسید”. بعد از آن اما اعتراف می‌کند که چنین کاری نکردم و منکر قتل می‌شود. پس از طی مراحل پرونده و در حالی که غزاله همچنان ناپدید است و پیکر او نیز پیدا نشده است، دادگاه آرمان را به اعدام محکوم کرد و پرونده به دیوان عالی کشور و سپس به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده می‌شود و نهایتا پس از شش سال حکم اعدام آرمان تایید شد.

روز سه‌شنبه ۱۰ دی ماه عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواست اجرای حکم اعدام آرمان عبدالعالی را که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشته، متوقف کند. عفو بین‌الملل گفته بود او در زمان دستگیری کودک بوده است و اعدام او نقض فاحش قوانین بین‌المللی خواهد بود. دادگاه در حکم خود تایید کرده که متهم در زمان قتل کمتر از ۱۸ سال سن داشته اما اضافه کرده که او “به قبح عمل انجام شده وقوف داشته است”. او اکنون ٢۴ ساله است.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.
بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.
بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: