آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 20 خرداد ماه 1400 = 10-06 2021

زمان مذاکره درباره برجام با رژیم ایران به پایان رسیده؟

منصور امان

زمان مُذاکره به پایان رسیده؟

پس از سه ماه مذاکره بی نتیجه با رژیم ج.ا بر سر احیای "برجام"، اکنون تردید در باره موفقیت آمیز بودن این تلاش بین المللی افزایش یافته است. سُخنان وزیر خارجه آمریکا و نیز گفته های رییس آژانس بین المللی انرژی اتُمی، علائم روشنی از این امر را از گوشه ای ارسال کرده که بیشترین علاقه را در ماه های اخیر به دستیابی به توافُق نشان داده است.

در همان حال که از فروردین ماه سال جاری مُذاکره برای جان بخشیدن به توافُق هسته ای وین جریان داشته، رژیم ج.ا نیز به گونه سیستماتیک و هدفمند پایمالی مُفاد آن را تداوُم بخشیده است. در خلال این مُدت، حاکمان ایران مانع بازرسی و نظارت آژانس شده اند، دست به غنی سازی ۶۰درصدی زده اند و ذخایر اورانیوم خود را به بیش از ۱۶ برابر مجاز افزایش داده اند.

این رویکرد و تاثیرات عملی آن بر برنامه هسته ای مُلاها و جهتگیری اش آنچنان نگران کننده است که حتی دبیرکُل آژانس که به طور معمول برای تشویق ج.ا به همکاری لحن مُحتاطانه ای را پیرامون فعالیتهای آن به کار می گیرد، اکنون به طور روشن سطح غنی سازی ج.ا را "تسلیحاتی" توصیف می کند و می گوید در عمل نمی تواند تایید کند که ماهیت پروژه هسته ای مُلاها غیرنظامی است.

تضاد بین آنچه که در زمین دیپلُماسی می گذرد و واقعیتی که در "میدان" خود را به رخ می کشد، فقط آقای گروسی را به افکار آزار دهنده رهنمون نشده، بلکه وزیر خارجه آمریکا نیز در نشستهای این هفته خود با قانونگذاران آمریکایی در سنا و کنگره بُلند اندیشیده است که مُطمئن نیست ایران بخواهد یا بتواند به برجام بازگردد. آقای بلینکن همچنین گُزارش داد زمان رسیدن رژیم ایران به نُقطه گُریز هسته ای و به بیان دیگر ورود به مرحله ساخت جنگ افزار اتُمی، به "چند ماه" کاهش پیدا کرده و در صورت ادامه روند کُنونی، به "چند هفته" خواهد رسید.

سُخنان آقای بلینکن بهترین تبلیغ برای ادامه مُذاکرات با ج.ا نیست و موثر و مُفید بودن آن را با این کارنامه به شدت زیر سووال می برد. باید توجُه داشت که وی این بیلان مایوس کننده و تهدیدآمیز را به نهادهایی ارایه کرده که دولت آقای بایدن تا پیش از این با تمام نیرو در پی قانع کردن آنها برای بازگشت به "برجام" و امکان پایش هسته ای ج.ا از این طریق بوده است.

بیانیه روز گذشته (چهارشنبه) آمریکا خطاب به اعضای شورای حُکام، شاهد دیگری برای شکل گیری تردید در کاخ سفید پیرامون نتیجه بخش بودن مُذاکرات و بُروز شکاف در تاکتیک آن عرضه کرده است. در این بیانیه که یک روز پیش از برگُزاری دور پنجُم مُذاکرات مُنتشر گردید، آمریکا هُشدار داده است که رفتار رژیم ج.ا، مُذاکرات وین را به خطر می اندازد.

تحولات منفی گرد پروژه اتُمی مُلاها، با انتشار گُزارشهایی از انجام فعالیتهای مشکوک در یک مرکز هسته ای مُلاها تقویت شده است. این مرکز که وجود آن به تازگی افشا شده، در نزدیکی روستای سنجریان در جنوب شرق تهران دایر گردیده.

مجموعه رویدادهای یاد شده را می توان نشانه ای از نزدیک شدن طرفهای مُذاکره به مرحله تعیین کننده ارزیابی کرد. آمریکا فشار دیپلُماتیک را افزایش داده و تلاش می کند مانع از وقت کُشی ج.ا شود. روشن است که حاکمان ایران هُشدار نهُفته در سُخنان اخیر وزیر خارجه آمریکا یا در بیانیه روز چهارشنبه این کشور را دریافت کرده اند، ولی روشن نیست که آمریکا حاضر است تا چه اندازه از این سطح فراتر برود.

اکنون زمان می تواند برگ برنده یا بازنده هر یک از طرفها باشد و هموست که عقب نشینی یا پیشروی آنها را تعیین خواهد کرد.



بن بست دیگری در راه است !!! May 23, 2021 09:46 PM

حقیقت تلخ برای حاکمیت تمامیت خواه اسلامی این است که هرگز «هیچ تحریمی بطور کامل لغو نخواهد شد» و اگر هم لغو شوند، «دوباره احیاء و برقرار خواهند شد»

در منطق ارتجاعی ۱۴۰۰ سالهٔ حاکمین اسلامگرا؛
"هرگونه عقب نشینی در برابر دشمنان (مخالفان سیاسی) به منزلهٔ «تسلیم در برابر دشمنان اسلام» و «شکست مفتضحانه مسلمین» تلقی شده و پذیرفتنی نخواهد بود"

از دیدگاه منطق این جاهلان اسلامگرا، «میدان جنگ های خونین» تنها راه و «آلترناتیو» برای حل اختلافات با دشمنان (مخالفان سیاسی) در این ۱۴۰۰ سالهٔ گذشته بوده، هست و خواهد بود

گزارش یا اعتراض به این نظر


فروپاشی اسلامی نزدیک است !!! May 23, 2021 10:01 PM

روحانی دغلباز، اخیرأ ادعا کرده بود:
" آمریکا توبه کرده" و به پشت میز مذاکرات برگشته!

این هم از پاسخ (بخوانید: هشدار) آمریکا به این روباه بنفش!

دولت آمریکا هرگز از مواضع خود و «حمایت از خواسته های ملت ایران عقب نشینی نخواهد کرد»

دولت و ملت آمریکا در کنار خواسته های بر حق ملت دلیر، متمدن و آزادیخواه ایران برای رسیدن به:
• آزادی و حقوق انسانی • عدالت و برابری انسانی • ثبات • آرامش • مسالمت • امنیت ملی • حاکمیت ملی • یکپارچگی و اتحاد ملی • یک دمکراسی سکولار و مردم سالار • و یک «ایران قدرتمند با یک اقتصاد شکوفا در قلب خاورمیانه»
خواهند ایستاد

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایرانی اصل May 23, 2021 11:19 PM

عدم موفقیت درمذاکرات وین وعدم ازادشدن ورسیدن پول بدستان رژیم منحوس وادمکش حق داره روی استخراج بی رویه بیتکوین فشاربیاره تاحقوق فاطمیون ودیگرایادی اجاره ای خودراتهیه نمایدوگرنه سربرج شلوارش رااز دست خواهدداداخه دیگه جاییی نداره بیشترازاین ازملت مطلوم ایران گدایی کنه ویاتیغ بزنه پس ملت غیور ایران رای بی رای و بپاخیزیدونسل این رژیم بیناموس وطن فروش و ویرانگروملت کش راقبل ازاینکه ازبی ابی بمیرید بر کنیدوکشوررااز بی سامانی و تجزیه برهانید نمیدانم ملت منتظر چی نشسته؟منتظرامدن برق مجانی هستید؟یا منتظر پخته شدن واماده شدن واکسن کروناهستیدکه ازبازارناصرخسروواکسن چینی یاایرانی مخرب را25 میلیون بدون صف خریداری نمایید بهوش باشیدوازخواب غفلت خرگوشی بیدارشویدخاطرجمع باشیدیک هفته دیگراین اینترنت فعلی قطع شده واینترنت قابل کنترل چینی ایرانی وصل خواهد شد

گزارش یا اعتراض به این نظر


تحریم ها «ماندنی» خواهند بود !!! May 24, 2021 10:30 AM

حاکمان مستبد و منکر رژیم منفور اسلامی سالها با فریب دادن مردم ایران در بارهٔ حقایق تلخ جامعه، همیشه با انکار وجود تحریم ها، آنها را:
• کاغذ پاره ها!
• فرصت ها!
• برکات الهی!
• نعمت ها!
• جنگ روانی!
• و
توصیف می کردند
حاکمان رژیم اسلامی عادت دارند دروغ ها، اکاذیب، اراجیف و یاوه گویی ها و حقایق تلخ در مورد «تحریم های فلج کننده جهان» علیه رژیم را مدامأ تکرار کنند
حالا که تحریم ها پایه های سست و ستمگرانهٔ رژیم فاسد اسلامی را لرزانده و تأثیرات ویرانگر آنها ناله و زاری مفسدین اسلامی را درآورده است
این رجز خوانی ها در روزهای گذشته، نشانهٔ مشخص «عجز» و «درماندگی» حاکمان نالایق حکومت فاسد، تبهکار و اشغالگر اسلامی در مقابل چالش هاست، که خود و کشور را به یک «بن بست بزرگ سیاسی، اقتصادی و امنیتی» هدایت کرده اند
پایان نزدیک است!

گزارش یا اعتراض به این نظر


سرانجام «توبه» خواهید کرد !!! May 24, 2021 11:13 AM

ای ظریف خزر فروش، ارباب شما شیخ حسن، فریبکار بنفش، اخیرآ مدعی شده بود که:
"آمریکا توبه کرده و به میز مذاکرات برگشته"
اگرآمریکا توبه کرده بود، امروز تحریم ها لغو شده بودند و دیگر هیچ احتیاجی به التماس افتادن و دست و پا زدن های شما نبود

حقیقت تلخ برای شما این است که:
آمریکا شما اشغالگران جنایتکار را به توبه کردن «وادار» خواهد کرد!

آمریکا مصمم شده، شما مفسدین و جنایتکاران شیعه حاکم بر ایران زمین را یکباره و برای همیشه از روی زمین «حذف» و «محو» کند

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام June 3, 2021 01:33 PM

خطاب به عراقچی و امثال عراقچی: اتفاقا حکومت تروریستی شما است که باید تصمیمات سختی بگیرد از جمله تصمیم بین خودکشی و بمباران و... که من شدیدا مورد اول رو به شما پیشنهاد می‌کنم حالا خود دانید

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام June 3, 2021 06:21 PM

چین و روسیه شبیه دو خرس فلج هستند که برای نان شبشان هم محتاج آمریکا هستند تنها چیزی که این جماعت بیشتر از آمریکا دارند " رو" است البته آنهم با استاندارد سنگ پای قزوین

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو June 3, 2021 07:54 PM

بلند شدن جیغ چین و روسیه وهمچنین اتحادیه اروپا و به اصطلاح سخت شدن مذاکرات دروین برپایه برداشتن تحریم برعلیه سپاه پاسداران وبسیج وارگان مخوف حکومت تازی و وزارت اطلاعات و اقشاراخوندسانان و اقازاده ها و پرستوهایشان وهواپیمای ماهان است که بالغ بر700تحریم که جدا ازتحریم های برجام است می باشد بدون شک بایدن و شرکاء تحریم های برجام بطورغیرعلنی برداشته اند ولی خامنه ای و شرکاء جنایتگارش تنها به برداشتن تحریم های برجام رضایت نمی دهند بلکه خواهان برداشتن تحریم ها جداگانه ازبرجام هستند! بهمین دلیل بررسی لیست نام های اشخاص وارگان های حکومتی ورفع تحریم آنها بدلیل ترس ووحشت بایدن که نقاب دمکرات بودن و خواهان حقوق بشربرچهره دارد ازپاسخوکردنش درکنکره امریکا باعث شده است که با مشکلاتی روبرو خواهد شداگرتحریم های جداگانه ازبرجام را بردارد

گزارش یا اعتراض به این نظر


بُت اسلام و اسلامیت را خواهیم شکست !!! June 3, 2021 10:26 PM

برجام، «شیشهٔ عمر» این نظام منفور و تمامیت خواه اسلامیست که به هر وسیله ای که شده «بایستی شکسته شود»!

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام June 10, 2021 02:15 AM

اروپا و چین و روسیه برجام میخواستند تا پولهای ایران را بالا بکشند اما حالا که جمهوری اسلامی به لطف تحریم های پرزیدنت ترامپ کاملا ورشکست شده برای دزدان چینی و روس و اروپایی دیگر بود و نبود رژیم ارزشی ندارد و در آخر سید علی میماند و حوضی که آمریکا برایش درست کرده و دست ملت ایران که سر سیدعلی و سپاهیان آدمکشش را زیر آب حوض خواهد کرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:
  68072 بازدید |