آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 24 دی ماه 1398 = 14-01 2020

بازداشت سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان

خبرگزاری هرانا – سیاوش حیاتی، شهروند اهل کرمانشاه و سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان امروز یکشنبه ۲۲ دی ماه، توسط نیروهای امنیتی در کرمانشاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. آقای حیاتی پیشتر به دلیل اعتقاد به آیین یارسانی از ارائه پایان نامه و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه محروم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸، سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان و شهروند اهل کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد.

تا زمان تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

این شهروند ۶۱ ساله که در سال ۹۶ با سهمیه استعدادهای درخشان وارد مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه شده است، در آبان ماه امسال به دلیل اعتقاد به آیین یارسان از دفاع از پایان نامه خود و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه محروم شده بود.

این در حالی است که سیاوش حیاتی، به عنوان دانشجوی ممتاز، شرایط سهمیه استعدادهای درخشان برای تحصیل بدون کنکور در مقطع دکترا را نیز داشته است.

سیاوش حیاتی پیشتر در گفتگو با گزارشگر هرانا در خصوص وضعیت محرومیتش از تحصیل گفته بود: “اوایل اردیبهشت ماه دروس نظری باز شده بود و پروپوزال و پایان نامه ام نیز تصویب شده بود. در جریان ثبت نام جهت دفاع از پایان نامه به من گفته شد باید یک مقاله نیز از پایان نامه استخراج و ارائه دهم. زمانی که پیگیر شدم مسئولین گفتند بر اساس یک نامه محرمانه بر روی پرونده به علت اینکه در زمان ثبت نام دین خود را “یارسان” قید کرده ام بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی و جزو ادیان رسمی کشور نبودن آیین یارسان، از تحصیل محروم و حق تحصیلات تکمیلی را ندارم”.

آقای حیاتی در همین رابطه با انتشار نامه ای ریاست دانشگاه را به مناظره دعوت کرده بود، او در قسمتی از نامه خود گفته بود: “ریاست محترم دانشگاه رازی جناب آقای دکتر اعلمی آل آقا، جنابعالی در مصاحبه با سردبیر مجموعه رسانه های فرتاک ، آقای دارستانی ، مدعی بودید که در دانشگاه رازی دانشجوی ستاره داری وجود ندارد و برای مناظره با منتقدین اعلام آمادگی کردید . لذا این جانب سیاوش حیاتی دانشجوی بلاتکلیف ترم آخر کارشناسی ارشد علوم سیاسی، حضرتعالی را حول محور مطالب نگاشته شده در این رنجنامه به مناظره دعوت می نمایم.”

لازم به ذکر است سیاوش حیاتی که سابقا آموزگار آموزش و پرورش نیز بوده است به دلیل اعتقاد به آیین یارسان در سال ۶۱ و در جریان اخراج اقلیت های مذهبی از ادارات، موسوم به انقلاب فرهنگی (پاکسازی) اخراج شده است.

وی در تیرماه سال ۹۵، به همراه دو تن دیگر از فعالین یارسانی، همزمان با سفر رئیس جمهور وقت به کرمانشاه در اعتراض به محرومیت ها و تضییع سیستماتیک حقوق پیروان این آیین لبان خود را تا پایان سفر رییس جمهور دوخته بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: