آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 1 بهمن ماه 1398 = 21-01 2020

حضور دهها تن از رهبران جهان در اسرائیل

ورود صدها تن مهمانان بلندپایه خارجی به اسرائیل، برای شرکت در آئین یاد روز جهانی هولوکاست از امروز (سه شنبه) آغاز شده و تا شامگاه فردا، در ابعاد گسترده ادامه خواهد داشت. پادشاهان، روسای جمهوری و نخست وزیران چهل کشور جهان برای حضور در این آئین در موزه جنایات نازی های در اورشلیم، راهی اسرائیل هستند که مهمترین آن ها پرزیدنت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و مایک پِنس معاون رئیس جمهوری ایالات متحده هستند.

به گزارش رادیو پیام اسرائیل، یادروز جهانی هولوکاست توسط سازمان ملل برقرار شده تا پاسخی به انکارکنندگان هولوکاست باشد که همه آن ها انگیزه های یهود ستیزانه دارند. انکار هولوکاست توسط محمود احمدی نژاد که در آن هنگام رئیس جمهوری حکومت اسلامی ایران بود، انگیزه اصلی این تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل شد. رژیم ایران نه تنها ریخته شدن خون شش میلیون یهودی را انکار کرد، بلکه برای تحقیر و توهین به یاد این قربانیان، مسابقه سالیانه کاریکاتور ترتیب داد که نفرت جهانی را نسبت به حکومت کنونی در ایران بیشتر کرد.

بیش از صد تن مهمانان بلندپایه شصت کشور، فردا شب (چهارشنبه) میهمان مقر ریاست جمهوری اسرائیل خواهند بود. قرار است از امروز تا ساعات بعدازظهر فردا، ده ها فروند هواپیما در فرودگاه بین المللی بن گوریون بزمین نشینند و میهمانان بلند پایه را به اسرائیل بیاورند.

یادروز هولوکاست در اسرائیل، مصادف با هفتاد و پنجمین سالگرد آزادی اردوگاه مرگ آشوویتس است که ارتش های متفقین آن را امکان پذیر ساختند و چند هزار تن یهودیانی را که هنوز زنده مانده بودند، آزاد ساختند. صدها تن از این نجات یافتگان در اسرائیل زندگی می کنند و اکثر آن ها بیش از هشتاد ساله و حتی نود ساله هستند. هر سال ده ها تن دیگر از این بازماندگان چشم از جهان می بندند و ارزیابی می شود که تا چند سال آینده فردی از آنان زنده نخواهد بود.

اردوگاه مرگ آشوویتس که محل کشتار یک و نیم میلیون نفر انسان، و از جمله حدود یک میلیون نفر یهودی بود، در خاک لهستان قرار دارد. با این همه، رئیس جمهوری لهستان گفته است که در آئین یادروز شرکت نخواهد کرد زیرا از سخنان پرزیدنت پوتین درباره نقش بخش هایی از مردم لهستان در همکاری با نازی ها برایش توهین آمیز بوده است.

تاریخ نویسان می گویند که گروه های بزرگی از مردم لهستان، با آلمان نازی در کشتار یهودیان همکاری داشته اند. ولی اکنون چند سال است که رهبران لهستان این اتهام را رد می کنند و ادعا دارد که کشورشان توسط آلمان هیتلری اشغال شده بود و دولت اشغالگر بود که آشوویتس را به اردوگاه مرگ مبدل ساخت و لهستانی ها نقشی در آن نداشتند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: