آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 6 دی ماه 1399 = 26-12 2020

ورزشکار؛ آزادی را به شغل در بیت رهبری ترجیح دادم

​​​​​​​مهدی جعفر‌قلی‌زاده، عضو پیشین تیم ملی کاراته ایران و قهرمان سابق آسیا است. پدر او عضو سپاه قدس و شاغل در بیت رهبری بوده است. او می‌گوید که "آزادی را به شغل در بیت رهبری ترجیح داده است".

جعفر‌قلی‌زاده در گفت‌وگوی اختصاصی با دویچه‌وله فارسی از جزئیات تکان‌دهنده زندگی خود در ایران تعریف می‌کند. پدر این ورزشکار، حمید جعفر‌قلی‌زاده (خندان)، در دهه ۱۹۹۰ میلادی مربی و سرپرست فدراسیون کاراته ایران بود.

مهدی جعفر‌قلی‌زاده با اشاره به "برگزیده شدن پدرش به سرپرستی فدراسیون کاراته ایران در گذشته به خاطر عضویت در سپاه قدس" می‌افزاید که پدرش به عنوان "مسئول آموزش محافظان بیت رهبری" در حلقه‌های درونی قدرت در حکومت شاغل بوده است.

این کاراته‌کار در این رابطه می‌گوید: «اگر به ریاست فدراسیون‌های کاراته، تکواندو و جودو در ایران نگاه کنید، می‌بینید که آنها یا سردار سپاه هستند و یا نماینده وزارت اطلاعات در فدراسیون. این یک فاجعه است.»

مهدی جعفر‌قلی‌زاده درباره زندگی خود در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی در ایران خاطرنشان میکند: «اعضای خانواده پاسداران و سپاه قدس در مدارس و دانشگاه امام حسین تحصیل می‌کنند و پس از تحصیلات خود اجازه ندارند از کشور خارج شوند. آدم در آنجا داخل یک زندان زندگی می‌کند و احساس من هم همینطور بود.»

او در باره پیامدهای سرکش بودن می‌گوید: «اگر من در نماز جماعت، مراسم ۲۲ بهمن و شعاردادن شرکت نمی‌کردم، مورد تنبیه فیزیکی از طرف پدرم، معلم و مدیر مدرسه قرار می‌گرفتم. رفتار من آن طور نبود که از رفتار یک فرزند پاسدار سپاه قدس انتظار می‌رفت. به این خاطر به من همیشه در انضباط نمره بد داده می‌شد.»

این ورزشکار در پاسخ به این پرسش که چرا از امکانات و موقعیت‌های ویژه که شامل "آقازاده‌ها" در حکومت جمهوری اسلامی می‌شود، استفاده نکرد، می‌گوید: «من همیشه می‌خواستم آزاد زندگی کنم. من می‌توانستم به راحتی وارد سیستم بیت رهبری بشم، اما صرف‌نظر کردم و از هیچ کس هم نمی‌ترسم.»

مهدی جعفر‌قلی‌زاده که همچنین عضور کارزار "اتحاد برای نوید" است، خاطر نشان میکند که به دلیل موضع‌گیری‌های قاطع و شفاف خود علیه سیاست و نظام جمهوری اسلامی، از طریق "ایمیل و پیام‌های خشونت‌آمیز" بارها مورد تهدید قرار گرفته است.


مهاجرت گسترده ورزشکاران از ایران

«اعتماد آنلاین» اینفوگرافیکی منتشر کرده است که بر اساس آن در 2 سال گذشته 3 ورزشکار تکواندو، 4 شطرنج باز، یک کشتی‌گیر و سرمربی و بازیکن تیم ملی جودو ایران مهاجرت کرده‌اند و زیر پرچم کشورهای دیگر بازی می‌کنند.

- تکواندو

مهدی خدابخشی، جودوکار ایرانی به صربستان رفته و فرهاد ذوالقدری به بلغارستان مهاجرت کرده است.

همچنین کیمیا علیزاده، اولین زن ایرانی مدال‌آور المپیک نیز به هلند مهاجرت کرده است. مهاجرت کیمیا علیزاده با حواشی بسیاری روبرو بود. وی زمستان سال 98 از ایران مهاجرت کرد و در بیانیه‌ای نوشت: «چون نمی‌خواستم از پله‌های ترقی با نشستن پای سفره فریب، ریا و فساد بالا بروم، به همین خاطر رنج دوری از وطن را به جان خریدم.»

- جودو

پناهندگی سعید ملایی به آلمان یکی از مهمترین خبرهای ورزشی سال‌های اخیر در ایران بود. وی پس از آنکه در مسابقات 2019 به دلیل عدم رویارویی با حریف سرائیلی نتوانست مقام کسب کند، به آلمان سفر و اعلام پناهندگی کرد. پس از آن او تبعیت کشور مغولستان را دریافت کرد و زیر پرچم آن کشور در مسابقات شرکت کرد. همچنین فدراسیون جهانی جودو تمام همکاری‌های خود با ایران را به حالت تعلیق درآورد.

محمد منصوری، سرمربی تیم ملی جودو ایران بود که او هم پس از مهاجرت ملایی پناهنده آلمان شد. وی در گفتگو با رادیو فردا درباره دلایل مهاجرتش گفته بود: «دیگر انگیزه نداشتم. جان به لب شده بودم. خانه از پای‌بست ویران است. تا الان هم جان می‌کندم که دوام آوردم. آنجا نمی‌شود کار کرد. نمی‌گذارند کار کنی. با برنگشتن سعید، می‌خواستند همه چیز را سر من خراب کنند و هنوز ایران بودم که می‌نوشتند دارم با صهونیست‌ها همکاری می‌کنم.»

- کشتی

نوید زنگنه در تیم امید کشتی آزاد ایران عضو بود. او نیز زمستان گذشته از ایران به کانادا مهاجرت کرد. گفته می‌شود وی در پی اعتراضات آبان 98 در ایران چند روز بازداشت شده بود.

- شطرنج

طی دو سال گذشته شطرنج بازان ایرانی بسیار خبرساز شده‌اند. 4 ملی پوش ایرانی از این کشور رفتند و زیر پرچم دیگر کشورها رقابت می‌کنند.

غزل حکیمی‌فرد، آخرین ورزشکار ایرانی است که امروز خبری مبنی بر پذیرش تابعیت سوئیس از سوی وی منتشر شده است. او مدتی است برای ادامه تحصیل در زوریخ اقامت دارد، تصمیم گرفته از این پس با پرچم این کشور به فعالیت شطرنجی خود ادامه دهد. حکیمی‌فرد دارای درجه استاد بزرگی شطرنج بانوان است و در 15 سالگی موفق به کسب عنوان قهرمانی ایران شد.

علیرضا فیروزجا، شطرنج باز 17 ساله ایرانی نیز در دسامبر 2019 اعلام کرد که دیگر با پرچم ایران در مسابقات شرکت نمی‌کند. او در مسابقات جهانی روسیه با پرچم فدراسیون بین‌المللی شطرنج شرکت کرد و در دور نهایی پس از ماگنوس کارلسن، در سکوی دوم شطرنج سریع جهان قرار گرفت. فیروزجا عنوان استاد بزرگ شطرنج ایران را داشت. فیروزجا تابعیت فرانسه را گرفته است.

میترا حجازی پور، شطرنج بازی که در سال 2015 عنوان استاد بزرگ زنان ایران را از آن خود کرد، در سال 98 در مسابقات سریع و برق‌آسای جهان در مسکو بدون حجاب ظاهر شد و به همین دلیل از تیم ملی ایران اخراج شد. وی هم اکنون در فرانسه به سر می‌برد.

شهره بیات، سرداور شطرنج ایران نیز پس از آنکه در مسابقات قهرمانی جهان بدون حجاب ظاهر شد، اعلام کرد که به کمک فدراسیون جهانی به دنبال ماندن در کشوری دیگر است.



فریبرز February 4, 2020 11:08 AM

تا وقتی ”نرمش قهرمانانه“ آقا هست چه احتیاجی داریم به ورزش؟! !

گزارش یا اعتراض به این نظر


کشورداری اسلامی !!! December 27, 2020 06:29 AM

ای اسلامگرایان جاهل شیعه!

در جهان مدرن و پیچیدهٔ امروزی، «پیشرفت، توسعه، اعتبار، حیثیت و سعادت» یک کشور در صحنهٔ جهانی را بر اساس و مبنای:

• آزادی،عدالت و حقوق انسانی مردم آن در جهان!
• قدرت اقتصادی آن در جهان!
• رقابت در بازارهای تجاری جهان!
• ارزش پول ملی آن در جهان!
• ثبات و نفوذ سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن در جهان!
• آثار فرهنگ، هنر، ادبیات، تاریخ و تمدن ارزشمند آن در جهان!
• پیروزی و درخشش ورزشکاران آن در رقابت های ورزشی جهان!
• ارزش اعتبار گذرنامه های آن در جهان!
• الگو و پیشتاز حفاظت از محیط زیست در جهان!
• و شاخص «سعادت، رفاه و استانداردهای زندگی مردم» آن در جهان!
«محک» می زنند،
و نه بر اساس:
- قدرت درندگی و وحشیگری!
- فحاشی کردن!
- تهدید کردن!
- افترا و تهمت زدن!
- دروغ و فریبکاری!
- بلند عرعر کردن!
- نعره کشیدنِ!
سران سیاسی آن در صحنهٔ جهان

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: