آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 11 اسفند ماه 1398 = 01-03 2020

هشدار؛ ماندن مردار پرندگان در تالابتالاب میانکاله

مدیرکل محیط زیست مازندران خبر می‌دهد که تلفات پرندگان مهاجر در تالاب کم نشده و تنها تراکم پرندگان مرده به سمت شرق میانکاله رفته است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی به ایسنا گفته است: «ماندن مردار پرندگان در تالاب به لحاظ زیست محیطی زمینه‌ساز باکتری‌ها می‌شود و باید جمع آوری شود اما با توجه به باتلاقی بودن شرق میانکاله، کار برای همکاران محیط زیست دشوار است.»

او عنوان کرده که تنها راه امید برای کاهش آمار تلفات پرندگان، گرم شدن هر چه زودتر مناطق سیبری و مهاجرت معکوس آنهاست.

مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز اعلام کرده که بارندگی چند روزه موجب شده لاشه پرندگان از تالاب جمع نشود.

مقامات رسمی ایران، علت مرگ و میر پرندگان مهاجر را "مسمومیت بوتولیسم" یا "آنفولانزای فوق حاد" عنوان می‌کنند اما بسیاری کارشناسان مستقل، موضوع را عمدی می‌دانند.

تالاب میانکاله در شهرستان بهشهر با مساحتی ۷۰هزار هکتاری، در فهرست ذخیره‌گاه‌های طبیعی زیست کره ثبت شده و همه ساله در پاییز میزبان صدها هزار پرنده مهاجری است که تا آخر زمستان در این محل می‌مانند.

اولین لاشه‌های ‌پرندگان مهاجر در میانکاله سوم بهمن مشاهده شد و تعداد تلفات به تدریج از ۲۰۰۰ به ۵۰۰۰ و سپس به ۲۰هزار حیوان رسید. پرندگان مهاجر تلف شده، پرندگان آبزی یا کنارآبزی نادری هستند که همه ساله خود را از سیبری به شمال ایران می‌رسانند.

اداره کل محیط زیست استان گلستان به مردم درباره لاشه پرندگان مهاجر هشدار داد.

به گزارش ایلنا، در اطلاعیه اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان آمده است: "با توجه به وقوع تلفات پرندگان مهاجر آبزی در پناهگاه حیات‌وحش میانکاله رعایت موارد ذیل توصیه می‌گردد:
۱- شکارچیان استان نسبت به رعایت ممنوعیت شکار انواع پرندگان در استان اقدام نمایند.
۲- خرید، فروش و عرضه هرگونه لاشه پرندگان وحشی در استان ممنوع می‌باشد.
۳- ساکنین و گردشگران از هرگونه تردد غیرضروری تا اطلاع ثانوی در این مناطق خودداری نمایند.
اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان از عموم مردم استان درخواست می‌نماید در صورت مشاهده هرگونه تلفات پرندگان و پرندگان بیمار از هرگونه تماس و جابه‌جایی این لاشه‌ها و پرندگان بیمار جداً خودداری نموده و مراتب را در سریع‌ترین زمان به ادارات حفاظت محیط زیست در شهرستان‌ها و یا با شماره تلفن ۱۵۴۰ اعلام نمایند. "

بازهم مرگ مشکوک پرندگان در بندر ترکمن

مدیرکل محیط زیست گلستان از مرگ مشکوک تعدادی از پرندگان مهاجر در سواحل بندرترکمن خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا کنعانی گفت: «از روز گذشته و با مشاهده لاشه این پرندگان، برای شناسایی علت مرگ و امحا لاشه، گروهی از نیروهای دامپزشکی و یگان حفاظت محیط زیست به منطقه اعزام شدند.

کنعانی یادآور شد، علت مرگ این پرندگان هنوز روشن نیست و بعد از نمونه‌گیری دامپزشکی وظیفه اعلام علت مرگ ‌ومیر آن‌ها را بر عهده خواهد داشت.


میانکاله؛ اتفاق دیگری در حال رخ دادن است

برخی منابع شمار پرندگان تلف شده در تالاب میانکاله را ۱۰ هزار قطعه و برخی بیش از ۲۰ هزار قطعه می‌دانند. مسئولین از سم بوتولیسم به عنوان عامل احتمالی مرگ و میر نام می‌برند. کارشناسان به این مسئله به دیده تردید می‌نگرند.

مقامهای رسمی جمهوری اسلامی در مورد علت مرگ و میر پرندگان مهاجر میانکاله به مواردی چون "مسمومیت بوتولیسم" یا "وقوع آنفولانزای فوق حاد" اشاره کردهاند. سازمان دامپزشکی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، علت تلف شدن پرندگان در میانکاله را سم بوتولیسم می‌دانند.

اما این پاسخ بسیاری از کارشناسان را قانع نکرده است. اسماعیل کهرم، فعال محیط زیستی در گفت‌وگو با "رکنا"، از "نشانه‌های عمدی بودن" در مرگ و میر پرندگان سخن می‌گوید.

این فعال محیط زیستی در رد ادعای سازمان دامپزشکی مبنی بر تغذیه پرندگان از سم بوتولیسمی که "به صورت طبیعی در تالاب" تولید شده است، می‌گوید: سم بوتولیسم در دریاچه تشکیل نمی‌شود، بلکه در کنسروهایی که چند سال مانده‌اند تشکیل می‌شود.

مسئولان سازمان دامپزشکی با اعلام این موضوع که عامل مرگ و میر به احتمال زیاد سم بوتولیسم است از ارسال نمونه‌هایی به آزمایشگاهی در خارج از کشور خبر داده‌اند. این فعال محیط زیستی پیش‌بینی می‌کند: شما هیچگاه نتیجه این آزمایش را نمیشنوید چرا که بوتولیسم نیست.

او علت پنهانکاری در مورد علت مرگ و میر پرندگان را با اشاره به از بین رفتن "۱۷ هزار بال پرنده فلامینگو، آوست، پلیکان و ..."، این‌گونه توضیح می‌دهد: چه کسی باید پاسخگوی این حجم از مرگ و میر پرندگان باشد؟ برای آنکه پای پلیس، آگاهی و دادگاه پیش کشیده نشود با بهانه سم بوتولیسم موضوع را حل و لاپوشانی کرده‌اند.

همایون خوشروان، مجری طرح بین‌المللی اثر نوسانات دریای خزر بر محیط زیست مناطق ساحلی نیز که سالهاست روی این طرح بین المللی کار می‌کند و چندین مقاله درباره این منطقه از خزر (تالاب میانکاله) دارد یکی از کارشناسانی است که به توضیحات مسئولان در مورد علت تلف شدن پرندگان به دیده تردید می‌نگرد.

خوشروان در گفت‌وگو با آفتاب نیوز در رابطه با شایعه‌ "سم ریختن" توسط شکارچیان معترض یا افراد ناباب، می‌پرسد: «در این صورت چرا فقط پرنده تلف شده‌ است؟ همین که نمی‌بینیم آبزی دچار مرگ و میر شده باشد به بررسی بیشتری نیاز دارد.»

این کارشناس با استناد به این موارد نتیجه می‌گیرد: پس این نشان می‌دهد که یک اتفاق دیگری در منطقه در حال رخ دادن است که دانستن آن بسیار اهمیت دارد.

فیلم زیر؛ معاون فنی اداره‌ کل محیط زیست مازندران: مرگ بیش از ۱۴ هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله...پرندگان مرده در بازار شهر «فریدونکنار» به فروش رفته اند !! ....به ما گفتند حق ندارید علت مرگ پرندگان میانکاله را اعلام کنید. ما قطعا می‌دانیم ولی نمی‌توانیم بگوییم....فاجعه است فاجعه است....

وزارت خارجه آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: چهل و یک سال است که رژیم ایران به محیط زیست کشور بی توجهی کرده و به جای مسؤلان فاسد، فعالان بی گناه محیط زیست را زندانی می کند.




www.youtube.com/watch?v=pSEoHpldjS4

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



شهنام February 3, 2020 02:57 PM

جمهوری اسلامی با ویروس آخوندی فقط مرگ و نابودی می آفریند جوان ایرانی به پا خیز و آخوند مفعول را به درک واصل کن وگرنه تو هم به کاروان مردگان خواهی پیوست

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو February 3, 2020 09:36 PM

این فرومایگان حکومتی هم بدرستی دلیل سقط شدن پرندگان را میدانند وهمچون محتویات جعبه سیه هواپیمای اوکراینی نمی خواهند افشا شود مدت های مدیدی است که درتهران بوهای گزنده مشکوک آوری بمشام میرسد که دلیل هایش را آنهم به ذباله ها ربط میدهند جالب است که نه درمورد سقط شدن پرندگان ونه درمورد بوهای مشکوک درتهران حکومت آخوندی هیچ گروه تخصصی وکارشناسی خارجی را دعوت نکرده است لازم بتذکراست که مدتی پیش هم درشهرقم بسیاری ازکلاغ ها وپرندگان بدون هیچ دلیلی سقط شدند سقط شدن پرندگان درحقیقت زنگ خطری دربروزفاجعه محیط زیستی ومرتبط با امورخوارکی مردم است چه گوشت چه میوه چه سبزی

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو February 17, 2020 07:18 PM

این پرنده گان با برخلاف ادعای مقامات حکومتی با سم کشته نشده اند بلکه تحت تاییر اشعه های فرکانس که به آنها تابیده شده است سقط شده اند مدتی است سپاه پاسداران درصدد ساختن اسلحه های تشعشی برآمده است اینگونه اسلحه بجای پرتاب گلوله ازپرتاب اشعه های فرکانس بالااستفاده می کند و اشعه پرتابی این دستگاه همان خصوصیات اشعه های درون دستگاه میکروی که درآشپزخانه ها برای طبخ وپخت وپزغذا استفاده میشوند وبدلیل قدرت وخطرناک بودن این اشعه دردستگاه های میکروی آشپزخانه ای بدون بسته شدن درب دستگاه ها عمل نمی کنند مدت هاست که برای پازایت اندازی به کانال ماهواره ای هم رژیم آخوندی ازچنین اشعه های استفاده کرده ومی کند حالا رژیم آخوندی برای آزمایش اسلحه تشعشی اش پرنده گان را هدف قرارداده است درحوالی قم شبانه بسیاری پرنده گان هدف قرارگرفتند وسقط شدن!

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام February 17, 2020 08:29 PM

شاه به شیوخ عرب خلیج فارس حتی به قیمت تیرگی روابط اجازه شکار هوبره با باز‌های شکاریشان را نمیداد و پرندگان ایرانی را هم ارج مینهاد اما این تازی پرستان اشغالگر فقط میدزدند و میکشند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: