آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 28 بهمن ماه 1398 = 17-02 2020

رابطه با کشورهای عربی؛ اظهارات مهم نتانیاهو

نخست وزیر اسرائیل با اعلام خبر نخستین پرواز یک هواپیمای اسرائیلی در حریم هوایی سودان گفت: بخش اعظم روابط اسرائیل با کشورهای مسلمان و عربی برای همگان فاش نشده است.

به گزارش رادیو پیام اسرائیل، نتانیاهو که در کنفرانس سالانه رهبران سازمانهای یهودی آمریکا سخن می‌گفت، افزود: اسرائیل در حال تعمیق روابط خود با بسیاری از کشورهاست. یک نمونه از این روابط در حال گسترش، همین پروازی است که روز شنبه بر فراز کشور مسلمان سودان اتفاق افتاد.

کشور سودان در شمال آفریقا، برای دهه‌های متمادی از دشمنان اسرائیل به شمار می رفت، ولی از زمان سرنگون شدن عمرالبشیر دیکتاتور آن کشور و به روی کار آمدن عبدالفتاح برهان، رئیس شورای موقت حکومت سودان، آن کشور به سرعت به عادی‌سازی روابط با اسرائیل روی آورده است.

رهبران سودان و اسرائیل، روز دوشنبه (۱۴ بهمن/ ۳ فوریه) در جریان سفر بنیامین نتانیاهو به اوگاندا با هم دیدار کردند که منجر به توافق بین سران دو کشور، برای عادی سازی پرشتاب روابط اسرائیل و سودان شد.

نتانیاهو در این باره گفت: به سختی می توان در سراسر جهان یک کشور مسلمان یا عربی یافت که با اسرائیل روابط عمیقی نداشته باشد. گاهی اوقات این روابط آشکار می شوند، مانند دیدار پرشور یک سال پیش من از عمان، و دیدار جادویی دو هفته پیش من با رهبر سودان.

نخست وزیر اسرائیل افزود: آنچه شما می بینید تنها حدود ۱۰٪ تغییرات است. تغییرات گسترده ای رخ داده است.


گام نخست عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل

اعطای اجازه سفر به شهروندان اسرائیلی به عربستان سعودی، گام نخست در راه عادی سازی روابط دو کشور است

تصمیم دولت اسرائیل در اعطای اجازه سفر به عربستان به شهروندان اسرائیلی، از جانب آشنایان امور به عنوان نخستین گام علنی در راه عادی سازی روابط دو کشور تلقی شد و رسانه های حکومت اسلامی ایران نسبت به آن ابراز ناخرسندی و حتی نگرانی کردند.

وزارت خارجه اسرائیل اعلام داشت که از این پس به شهروندانی که مایل به زیارت از اماکن مقدس در عربستان هستند و یا قصد بازرگانی دارند اجازه سفر خواهد داد. عربستان تا کنون یک کشور دشمن محسوب می گردید که اسرائیلیان حق سفر به آن جا را نداشتند. همچنین خود عربستان نیز به عنوان دشمن اسرائیل، اجازه ورود اسرائیلیان را نمی داد. ولی معلوم می شود که اکنون این موانع برطرف شده و دولت به شهروندان اجازه می دهد به عربستان سفر کنند.

آگاهان، این امر را گام مهمی در راه عادی شدن روابط عربستان با اسرائیل می دانند. در ماه های اخیر چند اسرائیلی از عربستان دیدن کردند که با استقبال گرم مردم آن کشور روبرو شدند. برخی شهروندان عرب، در برابر دوربین تلویزیون های اسرائیلی از دوستی با اسرائیل سخن گفتند و خواهان شناسایی متقابل شدند. یک شهروند عربستانی که زبان عبری فراگرفته و آن را به خوبی صحبت می کنند، در برابر دوربین های تلویزیونی خواهان دوستی هرچه بیشتر بین دو کشور و دیدار از اسرائیل شد.

در گذشته، نه تنها اسرائیلیان حق ورود به عربستان را نداشتند، بلکه حتی یهودیان آمریکایی از ورود به عربستان منع می شدند و استدلال آن بود که یهودیان کافر هستند و خاک پاک عربستان که جایگاه حرمین شریفین می باشد به روی آنان بسته است.

یک تحلیلگر عرب که مفسر سامانه خبری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران محسوب می شود نوشت که آزادی سفر منجر به افزایش تماس و دوستی بین مردمان دو کشور و آغاز داد و ستد بازرگانی خواهد شد و راه را در آینده برای برقراری روابط رسمی هموار خواهد ساخت.

در حالی که رژیم ایران از روز به قدرت رسیدن، در راه براندازی رژیم وهابی در عربستان کوشیده، دولت ریاض از جانب اهل تسنن در سراسر جهان کلید دار کعبه و حرم شریف مدینه محسوب می شود و از نفوذ دینی و سیاسی گسترده ای برخوردار است.

عربستان از سال ها پیش به مسلمانان شهروند اسرائیل اجازه داده بود برای انجام مناسک حج به آن کشور سفر کنند. اکنون دولت اسرائیل به شهروندان امکان می دهد که برای انجام امور بازرگانی نیز به آن کشور بروند



حقیقتگو January 28, 2020 09:04 PM

برطبق گفته دشمن دانا بلندت می کند برزمینت می زند نادان دوست انکارعربستان بعد ازسالهای این گفته را درک کرده است البته این تجربه بدفعات بنده هم هست چه دردوران تحصیل درخارج ازکشور وچه درامورکاری درخارج ازکشور- البته این گفته هم برای مردم ایران صادق است دوست هائی نادان وبی هویت همچون خمینی ها وخامنه ای و اخوندها داشته اند وچهل سال ازدوستی با آنها اوضاعشان چنین شده است و دشمنان دانا هم همان امریکا واسرائیل بوده وهستند

گزارش یا اعتراض به این نظر


hala keh shekast khordan migan mullah is February 17, 2020 08:11 PM

رضا شاه روحت شاد
دشمن ما همین جا است ، دروغ میگن امریکا است
پول بنزین گم شده ، خرج فلسطین شده
سوریه را رها کن ، فکری به حال ما کن
به مردم ایران همین مزخرفات ملاها را تحویل میدهند که به شما مربوط نیست ما چه کارهای ضد و نقیض شعارهایمان و ایدیولوژیمان را میکنیم اینها مسئله شخصی است !
در همین غرب وقتی یک نفر وارد سیاست می شود و می خواهد نقش خدمت به مردم را به عهده بگیرد ، هیچ چیز او شخصی و خصوصی نیست وقتی با افکار ، خط مشی سیاسی ، وعده های سیاسی در تضاد باشد فورا یقه اش را می گیرند و او استعفا میدهد یا در دور بعدی قدرت را ترک میکند یک رابطه جنسی در امریکا کلینتن را به استیضاح می کشد ، یک جمله ای که یک نفر در یک میهمانی یا سخنرانی وقتی که هیچ کاره بوده در سالها پیش به زبان اورده ، او را سرنگون میکند هیچ عذری نمی تواند بیاورد که من

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: