آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 12 بهمن ماه 1398 = 01-02 2020

هنرمندی که نامش را به نکویی در تاریخ ثبت کرد

شکوه میرزادگی

سلام بر همایون غنی زاده، هنرمندی که نامش را به نکویی در تاریخ ثبت کرد

با خواندن سخنان آقای همایون غنی زاده، کارگردان هنرمند سرزمین مان، در «مراسم سیزدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران»، به یاد خانم «ملینا مرکوری» هنرمند آزادی خواه یونانی افتادم، هنرمندی که در دهه شصت میلادی در ذهن و دل ما جوانان آن روزگار جهان، جایی والا و شایسته باز کرده بود.

ملینا هنرمند نام آور و با فرهنگی بود که به خاطر عشق به یونان، و مردمان آن که زیرسلطه ی یک دیکتاتوری نظامی بودند، کار هنری اش و بعدها خانه و زندگی اش را رها کرد، و به مدت هفت سال صدای آزادی خواهی مردمان سرزمین اش در جهان شد. سرزمینی که به قول او حتی در «دوران باستان گهواره اندیشه و دمکراسی بود» و جماعتی آن را در زندان جهالت و دیکتاتوری اسیر کرده بودند.

همایون در سرزمین باستانی دیگری، که آن نیز حتی در دوران باستان گهواره اندیشه، خرد و توجه به حقوق بشر بوده، و اکنون زیر سلطه ی یک حکومت مذهبیِ به مراتب بدتر از «حکومت سرهنگان یونان» اسیر شده، با شجاعت کم نظیری به پا خواسته و علاوه بر این که جایزه اش را به یکی از «کشته شده های راه وطن» تقدیم کرده، و علاوه بر این که «سکوت درباره ی فجایعی مثل آبان 98» را «قبیح» خوانده، هنرمندان ایران را به رویارویی با بیداد فراخوانده و از آن ها خواسته است «مردم را تنها نگذارند.».

ملینا، و البته هنرمندان دیگری در تاریخ چند صدساله اخیر با پشتوانه ی شهرت و محبوبیت شان، توانسته اند اثرات موثر و کارسازی در پیشبرد مبارزات آزادی خواهانه مردم داشته باشند.

و تردیدی نیست که همایون غنی زاده، و البته هنرمندان دیگری که چون همایون دوست ندارند خودشان و هنرشان بنده و اسیر دیکتاتورها باشند، می توانند اثراتی بسیار مثبت در زندگی امروز مردمان سرزمین مان بگذارند.

ملینا و دیگرانی چون او می دانستند که هیچ حکومت آزادی ستیز و مردم کشی ماندگار نیست، و دیر و یا زود کارش به پایان می رسد.

همایون و هنرمندانی چون او نیز می دانند که «این دوران می گذرد و ما می مانیم و این جامعه» و همزبان با شاعران تاریخ ایران خطاب به دیکتاتورها می گویند که :«هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد/ هم رونق زمان شما نیز بگذارد» (فیلم زیر)

حکومت یونان تابعیت ملینا مرکوری را لغو کرد، اموال او را مصادره کرد، انواع اتهامات را بر او زد، و بارها برنامه هایی برای ترور او تدارک دید اما ملینا ماند و دیکتاتورها رفتند. ملینا ماند و نامش بر تارک هنر و فرهنگ یونان برای همیشه درخشان خواهد ماند.

و همایون غنی زاده از آنجا که در داخل ایران زندگی می کند، و با حکومتی به مراتب خشن تر و بی قانون تر از حکومت سرهنگان یونان رویاروی هست، وضعیت بسیار حساس تری دارد و ما باید یادمان باشد، فردایی اگر همایون غنی زاده را دستگیر کردند، اگر او را بیکار کردند، اگر حتی وادارش کردند که به «جاسوسی آمریکا یا اسراییل» اعتراف کند، هیچ چیز از آن چه او انجام داده کم نمی کند.

نام همایون از هم اکنون در تاریخ هنرمندان مبارز و خواستار آزادی جهان ثبت شده است.

*****
من به عنوان یک نویسنده ی تبعیدیِ که سال هاست در اپوزیسیون فرهنگی حکومت اسلامی حاکم بر سرزمین مان هستم، با تمام وجود به احترام همایون غنی زاده و هنرمندان دیگری چون او به پا می ایستم و می گویم آن چه که آن ها در فضای هولناکی چون ایران، در یک ساعت برای ایران و ایرانی انجام می دهند، صدها مرتبه مهم تر، با ارزش تر، و کارسازتر از بسیاری از تلاش هایی ست که هنرمندان و نویسندگان خارج کشور در طی سال های گذشته برای ایران و ایرانی انجام داده اند.




www.youtube.com/watch?v=rjmP5m8eVIA

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



شهنام January 31, 2020 03:05 PM

بالاخره برای حفظ "سر سبز" مصلحتی هم که شده "زبان سرخ" را باید یه تکونی داد

گزارش یا اعتراض به این نظر


سهراب January 31, 2020 03:13 PM

درود بی پایان به هنرمندان بیدار، و ننگ بر شهاب حسینی های سینه زن روانی که کاری جز فریب و دغل و حفظ ضحاک ندارند

گزارش یا اعتراض به این نظر


مسعود January 31, 2020 10:08 PM

درود
من شخصاهیچ اشنایی با شماندارم ولی همایون خان به شجاعتت درود میفرستم شجاعتت همتراز با پویا و دیگر رفتگان راه میهنه سرا پا قد در مقابلت تعظییم میکنم شجاعتت مثل اسمت همایون و زیباست، زیبا بود این کارت و دین خودتو بنظرم ادا کردی سپاس و صد سپاس

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام February 1, 2020 11:47 AM

کامنت اول در مورد حامد بهداد است نه ایشان درود و سپاس

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرام February 1, 2020 02:29 PM

هنرمندی مانند غنی زاده از یک طرف با رژیم در گیر است و از سوی دیگر با فحاشی دوت کیشوت های اینترنتی خارج نشین روبروست

گزارش یا اعتراض به این نظر


اسمال در نیویوک February 1, 2020 04:47 PM

درد و بلات بخوره توی سر ســـــــــــــــــــــید شهاب حسینی ننه بابا تازی و زینب ابوطالبی بیغیرت

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام February 2, 2020 10:56 AM

باز هم بسیجی اینترنتی ما افسار پاره کرد گویا با روش کار ایران پرس نیوز آشنا نیست و نمیداند که گهگاهی مطلب جدید را جایگزین مطلب قدیمی میکند اما پرمالینک ونظرات را تغییر نمیدهد گر چه شک دارم این سرباز گمنام امام زمان اصلا بفهمد پرمالینک چیست و یک وبسایت چگونه اداره میشود پاینده ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: