آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 17 مرداد ماه 1400 = 08-08 2021

رونمایی از اعضای باند نظامی-امنیتی در دولت رئیسی

علیرضا زاکانی، سرکرده سابق بسیج دانشجويی امروز رسما به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. انتخاب زاکانی با فشار نیروهای بالادستی صورت گرفت. یک فایل صوتی از مهدی چمران رییس شورای شهر تهران منتشر شده که حاکی از اعمال فشار برای انتخاب زاکانی است.

در این فایل صوتی چمران می گوید: ...می‌شود. یک عده فشار می‌آورند. البته قانون نوشته انتخاب شهردار باید با رای مخفی باشد آن هم دلایلی دارد چون یک عده‌ای را می‌ترسانند و تهدید می‌کنند. حتی همین حالا با اینکه رأی مخفی بوده گفته‌اند اگر رای ندهید چنین می‌کنیم و چنان می‌کنیم...

زاکانی روز گذشته در واکنش به این خبرها گفته بود: رئیسی به من گفت برو به شهرداری من هم کمک می‌کنم...

امروز همچنین اعلام شد که محمد مخبر معاون اول ابراهیم رئیسی شده است. مخبر در ۴ سال گذشته ریاست "ستاد اجرایی فرمان امام" را به عهده داشت که یکی از امپراطوری‌های اقتصادی تحت امر خامنه ای به شمار می‌رود.

از ستاد اجرایی فرمان امام در کنار آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم‌الانبیا که به سپاه پاسداران وابسته است، به عنوان عمده‌ترین "امپراطوری‌های عظیم اقتصادی" جمهوری اسلامی و بازوی مالی حکومت یاد می‌شود. عزل و نصب‌ روسای ستاد اجرای فرمان امام در اختیار خامنه‌ای است.

رئیسی همچنین در حکمی دیگر غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه را رئیس دفتر خود انتخاب کرده است.

در همین حال یک آخوند حکومتی نزدیک به رئیسی گفته: مردم توقع بی‌جا نداشته باشند و با همین وضع هماهنگ باشند.

آخوند جنیاتکار حسینی بوشهری که رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است، گفته: ما از مردم انتظار داریم که درخواست‌ها و توقعات بی‌جا از انقلاب نداشته باشند و خود را با وضعیت فعلی و تلاش مسئولان سازگار و هماهنگ کنند.


شکاف میان مردم و رژیم ملاها درحال عمیق شدن
پنجشنبه، 10 تیر ماه 1400 = 01-07 2021

روزنامۀ فرانسوی لوموند، در مطلبی دربارۀ نتیجۀ آخرین انتخابات جمهوری اسلامی نوشته است که شکاف میان مردم ایران و رژیم حاکم در حال عمیق شدن است: از یک طرف جوانانی که خواستار زندگی به سبک غربی هستند و از طرف دیگر رهبران معمم و سپاهی که تمام مراکز قدرت را قبضه کرده‌اند.

به گزارش رادیو فرانسه، این روزنامه از ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری "منتصب" و نه منتخب یاد کرده افزوده است که "او امروز بار سنگین یک رژیم منزوی را به دوش می‌کشد." جمهوری اسلامی به نوشتۀ سرمقاله‌نویس لوموند "یک بحران عمیق حقانیت را تجربه می‌کند."

آلن فراشون از ابراهیم رئیسی به عنوان گماردۀ مستقیم رهبر ٨٢ سالۀ جمهوری اسلامی یاد کرده که نه فقط "رهبر حقیقی نظام مذهبی ایران است"، بلکه اکنون می‌کوشد با انتصاب ابراهیم رئیسی "جانشین خود را آنهم در لحظه‌ای دشوار از تاریخ رژیم اسلامی ایران تعیین کند و برای این مقصود سکان قدرت را به افراطیون محافظه‌کار اسلامی سپرده است."

نویسنده افزوده است که با خامنه‌ای در واقع "نسل پایه‌گذاران جمهوری اسلامی پایان یافته و لحظۀ انتقال قدرت به نسلی که تداوم نظام مذهبی ایران را تضمین کند، فرا رسیده است." این انتقال قدرت، اما، به گمان سرمقاله نویس لوموند، "در بستر یک وضعیت اقتصادی فاجعه‌بار و بحران عمیق حقانیت رژیمی ایران صورت می‌پذیرد که فاجعه‌بارترین بیلان سلامت را در منطقه در مواجهه با ویروس کرونا به نام خود ثبت کرده است."

سرمقاله نویس لوموند با اشاره به تحریم گستردۀ آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران، کارزار تحریم را "پیروز حقیقی انتخابات" خوانده است. فراشون در عین حال این پیروزی را علیه رژیم اسلامی بی‌سابقه دانسته به ویژه اینکه حکومت مذهبی ایران همواره با استناد به نرخ بالای مشارکت در انتخابات خواسته است تا برای خود حقانیتی جور کند. آلن فراشون از قول سیاست‌شناس ایتالیایی، آنالیزا پرتوگلا، از آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران به عنوان "رأی بی اعتمادی" به نظام اسلامی، "استیضاح" و "مخالفت اکثریت بزرگ مردم ایران با کلیت رهبران این کشور" نام برده است.

آلن فراشون در ادامه افزوده است که "شکاف میان دو ایران در حال عمیق شدن است : از یک طرف جمعیت جوان جامعه – نیمی از مردم ایران کمتر از سی سال دارند – که خواستار زندگی‌ای به سبک طبقۀ متوسط غربی هستند. و از طرف دیگر، رهبران معمم و سپاهی که در خلاء زبان خشک اسلامی-انقلابی فاتحان را دائماً به کار می‌گیرند."

به گفتۀ آلن فراشون "این جامعۀ جوان بسیار مطلع" در ایران با یک بن‌بست روبرو است: "نظام اسلامی ایران با رأی اصلاح نمی‌شود و با اتکاء به خشونت اش فرو نمی‌پاشد." آلن فراشون با اشاره به سرکوب خونین اعتراض‌های دی‌ماه ٩٦ و آبان ٩٨ نوشته است که در این اعتراض‌های خیابانی رژیم اسلامی ایران از صدها کشته پشته ساخت.

آلن فراشون در ادامه می‌افزاید که با روی کار آمدن رئیسی این بن بست برطرف نمی‌شود. زیرا رئیسی قصد تغییر سیمای بیرونی ایران را ندارد و همانند رهبر جمهوری اسلامی حاضر به گفتگوی سیاسی و اقتصادی با آمریکا نیست و نمی‌خواهد به ترکیب زرادخانۀ موشک‌های بالستیکی سپاه پاسداران و شبکۀ گروه‌های شبه نظامی در منطقه دست بزند. اما، رأی نهایی را در مورد وی اقتصاد صادر خواهد کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: