آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 23 بهمن ماه 1398 = 12-02 2020

فعال صنفی معلمان به ۲ سال حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا – اسکندر لطفی، فعال صنفی معلمان و بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان، توسط دادگاه کیفری سنندج به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای لطفی، روز دوشنبه ۷ بهمن ماه، برگزار شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، اسکندر لطفی، فعال صنفی معلمان و بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان، توسط شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ۲ سنندج به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

صالح نیکبخت، وکیل مدافع این فعال صنفی ضمن اعلام این خبر گفت: “یک سال پیش، اسکندر لطفی به دنبال تحصن معلمان در شهرستان‌های استان کردستان احضار و پس از تحقیقات مقدماتی، پرونده وی از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه انقلاب سنندج ارجاع شد. با وصول پرونده در دادسرای سنندج، اتهام جدید «نشر اکاذیب» نیز به پرونده ایشان افزوده شد؛ این در حالیست که هیچ شخص حقیقی یا حقوقی از وی شکایتی ندارد و با در نظر گرفتن اینکه این اتهام از جرایم شخصی است، تحقق آن مستلزم وجود شاکی خصوصی است”.

وی با بیان اینکه در نتیجه دو پرونده برای آقای لطفی تشکیل شد، ادامه داد: “پرونده اول به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه انقلاب و پرونده دوم به «اتهام نشر اکاذیب» به دادگاه عمومی ارجاع شد. دادگاه انقلاب سنندج بعد از بررسی پرونده و استماع دفاعیات وکیل، لطفی را از اتهام «تبلیغ علیه نظام» تبرئه کرد. متعاقب آن در شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ۲ سنندج که برای بررسی اتهام «نشر اکاذیب» برگزار شد، بنده به کیفرخواست صادره ایراداتی مبنی بر اینکه پرونده شاکی خصوصی ندارد و مطالب استنادی مصداق نشر اکاذیب نیست، گرفتم. در نهایت بعد از رفع ایراد، پرونده را بازگرداندند و در تاریخ ۷ بهمن، برای این پرونده وقت رسیدگی تعیین شد”.

نیکبخت در ادامه گفت: “علیرغم اینکه هیچ یک از مواردی که از مصادیق «نشر اکاذیب» شناخته شده بود، متعلق به موکل نبود و صرفاً اشخاص دیگری در فضای مجازی برای او فوروارد کرده بودند، بدون اینکه به ایرادات اینجانب توجه کنند و همچنین بدون اخذ آخرین دفاع از موکل، وی را به دو سال حبس تعزیری محکوم کردند و حکم در ۱۷ بهمن ماه به اینجانب ابلاغ شد”.

این وکیل دادگستری در پایان با تاکید بر اینکه نه موارد اتهامی شاکی خصوصی دارد و نه به ایرادات پرونده توجه شده و دفاع آخر نیز اخذ نشده، افزود: “در مهلت قانونی نسبت به تجدیدنظرخواهی اقدام می‌کنیم و از آنجا که فعالیت‌های موکلم همگی در راستای دفاع از حقوق معلمان و بهبود وضعیت آموزشی کشور بوده، امیدوارم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان حکم برائت وی را صادر نماید”.

گفتنی است، اسکندر لطفی، فعال صنفی معلمان و بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان، روز دوشنبه ۳۰ دی ماه با دریافت ابلاغیه ای به شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری سنندج احضار شده بود. در این احضاریه از وی خواسته شده بود که صبح روز دوشنبه هفتم بهمن ماه، در این شعبه حاضرشود.

این شهروند پیشتر نیز در تاریخ ۲۲ خرداد‌ماه ۱۳۹۸، با حضور در شعبه دوم بازپرسی دادگاه انقلاب سنندج از بایت اتهامات “اجتماع و تبانی علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب” بر اساس شکایت اطلاعات سپاه پاسداران تفهیم اتهام شده و نهایتا با تودیع قرار آزاد شده بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: