آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 10 بهمن ماه 1399 = 29-01 2021

سده به معنای صد شب و روز به عید نوروز مانده+فیلم

عضو شورای عالی میراث فرهنگی گفت: یکی از جشن‌های دارای پیشینه تاریخی کهن جشن سده است که ایرانیان همواره خود را در برگزاری این جشن مقید می‌دانستند که پیشینه ای چند هزار ساله دارد. آتش مظهر تمامی پاکی‌ها در جهان و به عنوان یک اصل و پدیده مقدس از گذشته تاکنون مورد توجه بوده و اگر نیاکان ما در گذشته برای آتش ارزش قائل بوده اند به نشانه آتش‌پرست بودن‌شان نبوده و همیشه یکتا پرست بوده اند.

علی گلاب‌زاده گفت: شخصیت های مختلف تاریخی در مورد جشن سده اظهار نظر کرده‌اند به طور مثال ابوریحان بیرونی معتقد است سده از همان واژه صد آمده و چون پنجاه روز و پنجاه شب به عید نوروز باقی مانده و این جشن را سده نامگذاری کرده‌اند. یا عده‌ای دیگر از بزرگان معتقد هستند چون این روز مصادف است با تولد یک صدمین فرزند کیومرث پادشاه اسطوره ای ایرانیان بنابراین به مناسبت تولد وی به این جشن را سده نامگذاری کرده اند در شاهنامه نیز از جشن سده یاد شده و شعرا شعرها در وصف این جشن سروده اند و برای این جشن ارزش و احترام زیادی قائل شده اند.

نماینده زرتشتیان در مجلس در پیامی با تبریک جشن سده گفت: امسال که این بیماری نوپدید، هنوز بر جهان و جهانیان سایه افکنده است، پر توان و امیدوارانه‌تر از پیش، این بار شعله‌های جشن سده را در قلبمان بیش از گذشته روشن نگه می‌داریم.

در پیام اسفندیار اختیاری آمده است:
«خشنه اتره اهورهه مزداو
به نام دانای بزرگ هستی بخش
درود بر فروهر پاک اشوزرتشت اسپنتمان، بزرگ پیام آور آریایی و درود بر مردان و زنان نیک اندیش، نیک گفتار و نیک کردار
جشن فرخنده سده؛ یادمان غرور آفرین، سرمایه مینوی و از جشن های بزرگ و باستانی سرزمین ایران است که شعله های آن، سر به آسمان و درخشش بی مانندش، گرمی بخش دل‌ها و روشنگر اندیشه های پر افتخار مردمان این کهن بوم و بر است. همه ساله در شهرهای ایران زمین به روز مهر از ماه بهمن، آتش جشن سده را برای بزرگداشت این آفریده سودمند و نیک پروردگار یکتا و مهربان، در سردترین روزها می‌افروزیم. جشن سده، جشن پیروزی روشنی و مهربانی و دانش بر تاریکی و بی مهری و نادانی بر همگان خجسته باد
امسال که این بیماری نوپدید، هنوز بر جهان و جهانیان سایه افکنده است، پر توان و امیدوارانه‌تر از پیش، این بار شعله‌های جشن سده را در قلبمان بیش از گذشته روشن نگه می‌داریم و کانون خانواده را گرمتر و شادتر می سازیم و به فرزندانمان می‌آموزیم، بردباری و شکیبایی، مهربانی و همازوری را.فرا رسیدن جشن بزرگ سده را، بر همه دوستداران فرهنگ پر افتخار ایران، شادباش می‌گویم و آرزو دارم همیشه شادکام و شادرخ باشید.
ایدون باد، ایدون ترج باد»




www.youtube.com/watch?v=ZfDwtJ0EsSQ

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



شهنام January 29, 2021 11:32 PM

این داستان یکتا پرستی هم برای خودش دکانی شده کدام یکتا پرستی؟ مگر خدا یکتا و دو تا دارد اگر من نوعی قرار باشد خدایی را بپرستم ترجیح میدهم آتش یا خورشید را بپرستم چون هر دوی آنها به من گرما و نور میدهند و حس امنیت را به انسان منتقل میکنند بر عکس خدای روانی و دیوانه ی یکتای آسمانی که اگر به یک زن زیبا فکر کنم مرا در آتش جهنم تا آخرالزمان خواهد سوزاند و باید به او پول هم بدهم! یکتاپرستی حماقتی تاریخیست و اینجانب شهنام از همینجا اعلام می‌کنم که یکتاپرست نیستم و آتش پرست هستم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: