آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 7 مهر ماه 1399 = 28-09 2020

برنده جایزه نوبل از ترس جان خود بلاروس را ترک کرد

برنده جایزه نوبل ادبیات از ترس جان خود بلاروس را ترک کرد

بنا بر اطلاعات دریافتی خبرگزاری آلمان، سوتلانا آلکسیویچ، فعال سیاسی بلاروسی و برنده جایزه نوبل ادبیات بلاروس را ترک کرده است.

این نویسنده ۷۲ ساله از ترس جان و امنیت خود با هواپیمای شرکت هواپیمایی "بلاویا" از بلاروس راهی برلین شد.


اعتراضات گسترده علیه آخرین دیکتاتور اروپا ادامه دارد

در ادامۀ اعتراضات گسترده به نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس، ده ها هزار نفر از معترضان روز یکشنبه ٢٧ سپتامبر/۶ مهر، برای هفتمین هفتۀ متوالی به خیابان های مینسک و دیگر شهرهای این کشور آمدند و به رغم سرکوب و فشار نیروهای امنیتی، بر علیه الکساندر لوکاشنکو که در مراسمی از پیش اعلام نشده برای ششمین دور متوالی به عنوان رئیس جمهوری این کشور سوگند یاد کرد، دست به تظاهرات زدند. در جریان این تظاهرات، صدها نفر از معترضان توسط مأموران ضد شورش بازداشت شدند.

به گزارش رادیو فرانسه، پنجاه روز پس از انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس، تظاهرات گسترده نسبت به نتیجۀ انتخابات همچنان ادامه دارد و نزدیک به صدهزار نفر از معترضان، بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر/۶ مهر، با در دست داشتن پرچم های سفید و قرمز جنبش اعتراضی، در خیابان های شهر مینسک پایتخت بلاروس و دیگر شهرهای این کشور دست به تظاهرات زدند.

در جریان این تظاهرات، که تعدادی از چهره های سرشناس ورزشی بلاروس نیز در آن حضور داشتند، معترضان به رغم بارش باران و سرکوب نیروهای امنیتی، بر علیه الکساندر لوکاشنکو که هفتۀ گذشته در سکوت خبری برای ششمین دور متوالی به عنوان رئیس جمهوری این کشور سوگند یاد کرده است، شعار سر دادند و خواهان کناره گیری او از قدرت شدند.

وزارت کشور بلاروس اعلام کرده است که بیش از ۲۰۰ نفر از معترضان در تظاهرات روز یکشنبه توسط نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش این کشور دستگیر شده اند.

"اولگا چِمودانُوا" سخنگوی وزارت کشور بلاروس، همچنین اعلام کرد که بیش از ١۵۰ نفر از زنان معترض و روزنامه نگارانی که روز شنبه در خیابان های مینسک دست به تظاهرات ضد دولتی زده بودند نیز توسط مأموران امنیتی بازداشت شده اند.

بنا به گزارش سازمان غیردولتی حقوق بشر "ویازنا"، مأموران ضد شورش بلاروس در شهرهای دیگری چون "گومِل" و "موگیلِف" نیز با استفاده از گاز اشک آور و بمب صوتی سعی در سرکوب معترضان داشته و تعداد زیادی از آنان را دستگیر کردند.

به گفتۀ این نهاد حقوق بشری، شمار زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی بلاروس با خودروهای زرهی در اطراف کاخ ریاست جمهوری و همچنین خیابان های اصلی مرکز شهر مینسک، مستقر شده و ایستگاه های مترو و تعدادی از مراکز تجاری شهر را نیز بسته بودند.

در همین حال، سوِتلانا تیخانُوسکایا رهبر مخالفان بلاروس و نامزد شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که با تهدید مقامات بلاروس، به لیتوانی پناهنده شده است، با انتشار پیامی در شبکه های اجتماعی برای حمایت از پنجاهمین روز راهپیمایی معترضان، اعلام کرد: «ما میلیون ها نفر هستیم و با تداوم این اعتراضات و تظاهراتِ مسالمت آمیز، پیروز خواهیم شد».

او همچنین با اشاره به تحلیف غیرمنتظرۀ الکساندر لوکاشنکو که روز چهارشنبه ۲۳ سپتامبر، طی مراسمی از پیش اعلام نشده در سکوت خبری برگزار شد، گفت: «واضح است که این مراسم تحلیف قلابی و دروغین، تنها نمایشی مضحک محسوب می شود».

این در حالیست که امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، از روز دوشنبه تا چهارشنبه در نخستین سفر رسمی خود به دو کشورحوزۀ دریای بالتکیک، لیتوانی و لتونی، قصد دارد تا با مقامات این کشورها، در خصوص یافتن راه حلی برای بحران سیاسی موجود در بلاروس و فشار مقامات روسیه، مذاکره نماید. وی روز گذشته در گفتگو با نشریۀ فرانسوی "ژورنال دو دیمانش"، خواهان کناره گیری الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس از قدرت شد.

دولت آلمان نیز پیش از این، با محکوم کردن مراسم تحلیف مخفیانۀ لوکاشنکو، اعلام کرد که این اقدام تنها ضعف رژیم بلاروس و فقدان مشروعیت دموکراتیک ریاست جمهوری لوکاشنکو را آشکار می کند.

کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا و همچنین ایالات متحدۀ آمریکا نیز اعلام کرده اند که ریاست جمهوری لوکاشنکو را به رسمیت نمی شناسند. لیتوانی، لتونی و استونی نیز به عنوان همسایگان بلاروس، ممنوعیت سفر لوکاشنکو و ۲۹ مقام رسمی این کشور را به اجرا گذاشته‌اند.

در جریان سرکوب اعتراضات شش هفتۀ اخیر به نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس، علاوه بر کشته شدن شماری از معترضان، نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت گسترده معترضان و چهره های سرشناس اپوزیسیون این کشور کرده اند که واکنش جامعه بین‌المللی را نیز در پی داشته است.

السکاندر لوكاشنكو به عنوان متحد سنتی روسیه که از سوی ولادیمیر پوتین حمایت می‌شود، از سال ۱۹۹۴ به طور مستمر سکان قدرت را در بلاروس در اختیار داشته است.



شاپور August 12, 2020 06:21 PM

سبک سرکوب‌ها در کشورهای فاسد دیکتاتوری در این روزگار تقریبا یکیست بخاطر اینکه در قرن بیست و یکم که برده داری، سرکوب، قتل ، جنایت و فساد آشکار حکومتی منسوخ شده، فقط بلوک کمونیستی و مذهبی بخود اجازه اینکارها را میدهند و همه درسهای خود را از چین و روسیه گرفته و از همین کشورهای (غیر انسانی) وسایل و کمک ابتیاع میکنند
اینگونه سیستم ها بمانند ویروس و باکتری که فقط روی زخم رشد میکنند، در جوامع غیردموکراتیک رشد میکنند جاهایی که جوامع بواسطه اخلاقیات مردمش ملتهب هستند

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایرانی August 15, 2020 03:06 AM

وقتی میگید حقوق بشر آدم حالش به هم میخوره! اصلا همچین چیزی وجود داره؟ و گرنه چین کمونیست اون همه آدم رو به بردگی نمیگرفت در روز روشن! کره شمالی و ونزئلا و سوریه و ایران و بلاروس نمونه های دیگر هستند جاهایی که اصلا کسی رو به عنوان بشر قبول ندارند که حقوقش رو قبول کنند!کلا سازمان ملل بی معنی و بی فایده هست فقط برای محافظت از دیکتاتورها و زورگوها تشکیل شده در آبان اشغالگران 1500 نفر بیشتر رو به خاک و خون کشیدند و هزاران تن را بیگناه به زندان انداخته و شکنجه کردند حقوق بشر کجاست وقتی آسیه پناهی میمیره یا در روز روشن اسماعیل بخشی شکنجه میشه و اعتراف اجباری میشه و از زندگی سیر میشه؟ کجاست وقتی شریف ترین و مظلومترین انسانها در ایران شکنجه و کشته میشوند و حق نفس کشیدن ندارند؟ چرا کسی صدای اونها رو نمیشنونه که میگن ما نمیتونیم نفس بکشیم؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


نوید August 17, 2020 12:22 PM

پس آقایان انگلیسی چرا حاکمان ایران اشغالی را تحریم نکردند؟لطفا حقوق بشرتان را بکنید در کیسه

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو August 31, 2020 09:51 PM

پوتین بدرستی واقف است که نمی تواند با مردمان بلاروس آنچه که برمردمان سوریه روا کرد وجانب بشاراسد را گرفت روا کند وفله ای آنها را بکشد وآواره شان کندو شهرهاوخانه هایشان را ویران کند وخطری که پوتین را تهدید می کند که بلاروس هم اوکراین دومی شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: