آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 6 اردیبهشت ماه 1400 = 26-04 2021

سرمایه دستکم ۴۶ میلیون ایرانی در بورس از دست رفت

انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه‌ای اعلام کرد: تقریباً نیمی از ایرانیان ۴۰درصد دارایی خود را در بورس از دست دادند و اینک بی پناه و درمانده در بحران کرونا یا به صورتی کاملاً کورکورانه راهی بازارهایی نظیر رمز ارزها شده‌اند که بی تردید به خروج نقدینگی از کشور منجر شده و یا در بازار ارز و سکه به انتظار سقوط اقتصاد کشور یا در بازار املاک به دنبال گرانی و تورم آینده هستند. به راستی آیا هیچ کشوری در جهان می‌تواند خود را در برابر از دست رفتن دارایی و ثروت نیمی از مردم خود بی تفاوت بداند؟

به گزارش ایسنا، انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه‌ای با انتشار یک نامه سرگشاده پیش از برگزاری جلسه سران قوا در هفته جاری به طرح پاره‌ای از درخواست‌ها در مورد بازار سرمایه پرداخت.

در این نامه آمده است:

ای کسانی که ایمان آورده اید! تقوای الهی پیشه کنید و آنچه را از ربا باقی مانده است، رها کنید، اگر ایمان دارید.
سران محترم قوا
وضعیت کنونی اقتصاد و بازار سرمایه به عنوان آیینه تمام نمایی وضعیت اقتصادی کشور امروز در شرایط نامناسب و بسیار اسفباری قرار دارد وضعیتی که متاسفانه در حالی رقم خورده است که همه ما در آینه سخنان گهر بار رهبر انقلاب در ۱۰ سال اخیر هم دلایل بروز این وضعیت را می‌دانیم و هم راه خروج از آن را در این سخنان همواره ترسیم کرده است و ما چه بد پیروانی بودیم که وقتی راه و دلیل راه می‌دانیم اینک به این شرایط گرفتار شده‌ایم. در آخرین سال از قرن که به نام «تولید، پیشتیبانی و مانع زدایی‌ها» نام گذاری شده است بار دیگر یادآور شویم که در چند قرن اخیر هیچ مقامی در تاریخ ایران این میزان بر موضوع تولید و مشارکت مردمی و اقتصاد مردمی تاکید نکرده و مایه تاسف است که علی رغم این سطح از تاکید امروز تولید، سرمایه گذار و کارگر نام‌های مترادف با فقر و گرفتاری و درماندگی و در مقابل دلالی و واسطه گری و ربا خواری مترادف با ثروت و شوکت شده است.

سران محترم قوا
یکسال گذشته بازار سرمایه دستخوش شرایطی بوده است که برای توصیف آن می‌توان کتاب‌ها نوشت اما سالی بسیار پر فراز و فرود در بازار سرمایه بود. کاهش نرخ بهره در ابتدای سال و فرمان آزاد سازی سهام عدالت که بهترین خبر برای جامعه درگیر کرونا بود باعث گردید میزان مشارکت در بورس از ۱۰میلیون نفر کد فعال به ۲۱ میلیون کد رسیده و با اضافه شدن سهام عدالت شمار کدهای معاملاتی بازار به بیش از ۵۱ میلیون نفر رسید موج ورود افراد جدید به بازار چنان بود که میزان مشارکت در عرضه‌های اولیه از زیر ۲۰۰ هزار کد به بالای ۵.۱ میلیون نفر رسید و نشانه‌های بروز یک اقتصاد مردمی با مشارکت و تعهد عمومی مردم در اقتصاد بروز کرده بود.
اما افزایش نرخ بهره به میزان ۳۰۰ درصد عجیب‌ترین سیاست در کل اقتصادهای دنیا بود و پرداخت سود قطعی بدون توجه به میزان درآمد واقعی بانک‌ها که از یک سو با افزایش پایه پولی به تورم گسترده منجر شده و از یک سو شائبه ربوی بودن این سود و همچنین ربوی بودن ۲۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق منتشره در سال گذشته را ایجاد کرده است و در کنار سیاست قیمت گذاری دستوری که بلای جان اقتصاد امروز ایران است و برخی از سیاست‌های دیگر که در ذیل به عنوان درخواست اصلاح آمده است باعث ریزش شدید بازار و خروج نقدینگی و آسیب جدی به خانواده ۴۶ میلیون نفری سهام عدالت شد به گونه‌ای که تقریباً نیمی از ایرانیان ۴۰درصد دارایی خود را در بورس از دست دادند و اینک بی پناه و درمانده در بحران کرونا دست به دامان شما شده یا به صورتی کاملاً کورکورانه راهی بازارهای نظیر رمز ارزها شده‌اند که بی تردید به خروج نقدینگی از کشور منجر شده و یا در بازار ارز و سکه به انتظار سقوط اقتصاد کشور یا در بازار املاک به دنبال گرانی و تورم آینده هستند. به راستی آیا هیچ کشوری در جهان می‌تواند خود را در برابر از دست رفتن دارایی و ثروت نیمی از مردم خود بی تفاوت بداند؟

سودهای نجومی بورس تهران به جیب چه کسانی می‌رود؟
چهارشنبه، 4 فروردین ماه 1400 = 24-03 2021

بازار بورس در سال ۹۹ با اوج آغاز شد و با فرود به پایان رسید و سهام داران بسیار زیادی را مال باخته کرد، اما در عوض برای برخی بنگاه‌های بورسی سال برداشت و سودبری بود. در این گزارش نگاهی به شرکت‌هایی کردیم که سود‌های تا ۲۸ برابر بیشتر از سال قبل را امسال از بورس داشته‌اند.

به گزارش رویداد۲۴، وضعیت بورس تهران در سال جاری یکی از عجیب‌ترین تجربه‌های بورس‌اولی‌ها و حتی بورس‌بازان قدیمی بوده است. از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا میانه ماه مرداد بازار سهام در صدر توجه سرمایه‌گذاران و تمامی ارکان جامعه بود و شماره گر‌های بورس در سرمستی تمام عدد می‌انداخت و سود روی سود می‌گذاشت، اما این رویای خوش دوام زیادی نداشت و از میانه تابستان بورس با چنان شدتی فرود آمد که هنوز هم نتوانسته از جای خود بلند شود.

چه شرکت‌هایی بیشترین سود بورسی را داشتند
هزاران سرمایه گذار خرد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد سرمایه خود را باختند یا با ضرر از این بازار خارج شدند یا هنوز منتظر هسند حداقل اصل پولشان بازگردد. اما همه بورسی‌ها در مال باختگی شریک نبودند و برخی سود‌های در این سال کردند که هرگز در خواب هم به خود نمی‌دیدند. برخی از بنگاه‌ها و شرکت‌های حقوقی از جمله این کاسبان طوفان امسال بورس هستند.پرویز بابایی کارشناس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بازار سرمایه سال ۹۹ را سال تجدید ارزیایی و سودسازی حقوقی‌ها از فروش سرمایه گذاری‌ها می‌نامد. او افزایش شاخص سهام سال ۹۹ را ناشی از رشد چندعامل می‌داند.

«ازجمله افزایش ۵۵ درصدی دلار آزاد از ۱۶۰۰۰ به ۲۴۸۰۰ تومان و دلار نیمایی از ۱۳۵۰۰ به ۲۳۴۰۰ تومان؛ تقریبا ۳ برابرشدن و افزایش کاتد شرکت ملی مس از ۷۲ هزار تومان در هرکیلو از ابتدای سال تا ۲۱۰ هزار تومان فعلی؛ افزایش نرخ شمش فولاد از ۵۲۰۰ تا ۱۱۰۰۰ تومان فعلی؛ افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی کالا‌های پتروشیمی و رشد ۸۰ درصدی قیمت مسکن تهران از میانگین متری ۱۵.۵ میلیون تومانی اول سال تا ۲۸ میلیون فعلی که موتور تجدید ارزیابی زمین و املاک شرکت‌ها رو روشن کرد.»

به گفته این کارشناس بورسی سهامی که در ۴ ماه اول سال ۴ برابر شد و با رشد ۳۰۰ درصد از ۵۱۲ هزار واحد به بیش از ۲.۲ میلیون واحد رسید؛ افزایش قیمت دلار و کالا‌ها و زمینی بود که شرکت‌ها را به صرافت فروش زمین‌ها و املاک اداری خودشان انداخت تا دارایی‌های ثابت چند میلیونی خود را به چند صد میلیارد بفروشند و کم کاری یا زیان عملیاتی خود را بپوشانند.او صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «۴ ماه اول که بورس غوغا کرد و ۳۰۰ درصد رشدکرد؛ سیل نقدینگی را به سمت بورس روانه کرد و حقوقی‌های بورسی سهام چند برابرشده خود را فروختند و سود درسود مرکب به جیب زدند و این سود چنان شیرین بود که حتی در روز‌های افت بورس هم که سود عملیاتی و مستمرشان کمتر شد یا زیانده شدند؛ باز فروش سهام را ادامه دادند و بازیان خود را با سود فروش سهام حتی به قیمت نابود شدن سرمایه سهامداران تازه وارد ادامه دادند تا جایی که حتی شکایت از فروش سهام حقوقی‌ها هم به جریان افتاد و مجلس هم به بازی شکایت ازحقوقی‌های سهام فروش دست زد که البته هنوز نتیجه‌ای نداشته است.»

سود حقوقی‌های بازار سهام از فروش سرمایه گذاری‌ها
حقوقی‌های بورس امسال با این پارادوکس مواجه بودند که برای حمایت از سهام خود در کوران فروش حقیقی‌ها باید با خرید سهام از سهام خود حمایت می‌کردند و باز برای سوددادن به سهامداران خود باید با فروش سهام ارزان خریده شده قدیمی سود می‌ساختند و در چنان مخمصه‌ای گرفتار بودند که انگار بیشتر از حقیقی‌ها سهام فروختند و عامل نزول و ریزش بازار شدند.

سود نجومی شرکت‌های بورسی دولتی و حاکمیتی
پرویز بابایی با استناد به اطلاعات کدال، درآمد بورسی برخی از حقوقی‌ها را افشا می‌کند که سود‌های نجومی ساختند و حمایت از سهامداران خود و بازار را جدی نگرفتند:
*سرمایه گذاری بوعلی امسال ۶۸۰ درصد افزایش سود از ۶۹ به ۵۴۴ میلیارد تومان داشته است.
*سرمایه گذاری اعتلا البرز ۱۹۶ درصد افزایش سود از ۳۳ به ۹۹ میلیارد تومان کسب کرده است.
*بانک دی وابسته به بنیاد شهید ۱۸۴۴ درصد افزایش سود حاصل از سرمایه گذاری‌ها داشته و سود فروش سرمایه گذاری‌ها از ۲۳۷ به ۴۶۲۵ میلیارد تومان افزایش داشته است.
*سود فروش سهام سرمایه گذاری صبا تامین از ۲۰۷۳ به ۵۱۰۰ میلیاردتومان و ۱۴۶ درصد افزایش یافته است.
*شرکت معین آزادگان که ۱۹۰ درصد سهامش متعلق به شرکت خودکفایی آزادگان است در ۶ ماهه سال ۹۹ حدود هزارمیلیاردتومان سود از فروش سهام کسب کرده است.
*پاکشو ۲۶۰ میلیاردتومن از فروش سهام بانک سامان کسب کرده است.
*پتروشیمی فن آوران.۴۹۰۳ میلیارد تومان از فروش سهام تاپیکو سود کسب کرده است.
*سرمایه گذاری شیمیایی ایران با نماد شیران از واگذاری توکا رنگ سپاهان ۵۳ میلیاردتومان سود شناسایی کرده است
*شرکت کیسون از واگذاری سهام پریلیسیه به شرکت بلاروسی ۱۴۵ میلیاردتومان سود ساخته است.
*بانک سینا وابسته به بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی از فروش سهام سرمایه گذاری بهمن با تماد کبهمن حدود ۳۸۰ میلیاردتومان سود کسب کرده است
*شرکت معدنی باما با نماد کاما از فروش سهام زیرمجموعه‌اش یعنی شرکت ذوب روی اصفهان ۵۷۰ میلیاردتومان سود در ۶ ماهه اول ۹۹ کسب کرده است.
*سود فروش سرمایه گذاری‌ها در سرمایه گذاری غدیر وابسته به سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح با رشد ۲۸ برابری در سال ۹۹ از ۲۶ به ۷۸۵ میلیاردتومان رسیده است.
*در شرکت سرمایه گذاری امید وابسته به بانک سپه؛ سود فروش سرمایه گذاری‌ها با رشد ۹ برابری از ۹۵ به ۸۶۳ میلیارد تومان رسیده است.
*سرمایه گذاری پویا وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در ۹ ماهه سال ۹۹ از فروش سهام ۵۷۳ میلیارد تومان سود کسب کرده که نسبت ۵۴ میلیارد تومان مدت مشابه سال قبل ۹.۵ برابرشده است.



خسرو January 21, 2021 12:12 PM

من تعجب میکنم ملتی که بهش ثابت شده که حکومت دشمن مردم است و همیشه در صدد چپاول مردم بوده و دقیقا مثل یک سلطه گر بیگانه با آنها رفتار کرده چرا باز گول این راهزنان را میخورند و خود را طعمه این کفتار صفتان میکنند ؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان January 21, 2021 01:47 PM

شرکت در فراخوانهای اقتصادی و غیره رژیم بمعنی بخطر افتادن سرمایه های مردم عادی ست!
بورس جمهوری عسلامی باتلاقی ست با ظاهری خوش منظر اما بسیار مهلک و خطرناک چنانچه افراد عادی وارد آن گردنند بطور حتم  امکان نجات از این دام وحشتناک وجود نخواهد داشت تنها چاره کار بی اعتناعی کامل و نداشتن هیچگونه اعتماد مردم به فراخوانهای دولتی میباشد!
برای مثال در حال حاضر بهترین سرمایه گذاری از نظر ما خرید ارزهای بین المللی چون دلار، یورو و غیره میباشد!
دلار با قیمت 32 500 تومان و یا خرید طلا هر سکه ده میلیون تومانی بمعنی موقعیت مناسب برای سرمایه گذاری بلند مدت و مطمعن میباشد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو January 21, 2021 06:43 PM

تعجب و حیرت آوراست که اقشاری هنوز ازگول زدن های خمینی عبابردوش تازی که وعده های قاقالی وارآنچنانی به انها میداد درس عبرت نگرفتته اند که اقشارعبابردوشان تازی ضذایرانی قاقالی بورسی به انها نخواهند داد واقعا" درجمجه مردمان ایران چه می گذرد ؟ قاقالی آخوندها زجروفقر و کشتارو دستگیرها و اعدام ها وزندان نشینی وطن پرستان و آفت ویروس کرونا برای مردم ایران است این اقشارطعمه کارازسرنوشت بنگاهای سرمایه گذاری آخوندها و آقازاده هایشان باخبربودند که اندوخته های مردم را چپاول کردن و ضرب و شتم و زندان تحویل شان دادند بجای تحریم بورس آخوندی ویا دام آخوندی داروندارشان درآن سرمایه گذاری کردند و درچنین قماری باختند حالا تظاهرات کنید و ضرب و شتم ها نوش جان کنید

گزارش یا اعتراض به این نظر


غضنفر April 26, 2021 04:38 PM

این انجمن اومده با استناد به حرفهای علی گدا و برای حفظ تخم خودشون از کشیده شده، بهش استناد کرده و این چرندیات رو در کرده، سران سه قوه، نه سر و نه وسط بلکه ته اون قوه هم نیستن سر چشمه مشکلات همونی یه که اکبر مرغ شاهی رو نشوند بر کله اش خدایا خودت میدونی که اگه گدایی به پادشاهی برسه، همه رو به گدایی میندازه تا خودش کیف کنه خدایا نکن!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: