آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 29 اسفند ماه 1398 = 19-03 2020

کرونا روی کدام سطوح بیشتر فعال می‌ ماند؟

دانشمندان آمریکایی در تحقیقی جدید میزان فعال ماندن ویروس تازهٔ کرونا را بر روی سطوح مختلف سنجیده‌اند. پژوهشگران «مؤسسهٔ ملی آلرژی و بیمارهای عفونی آمریکا» با استفاده از نوعی آب‌پاش ویژه، قطرات بسیار ریز آبِ حاوی ویروس را روی سطوح مختلف پاشیدند تا دریابند این ویروس روی سطوحی با جنس مختلف چقدر به شکل فعال دوام می‌آورد.

این پژوهش نشان داد که ویروس کرونا، که با تماس بدنی یا به‌وسیلهٔ قطرات ریز عطسه و سرفهٔ مبتلایان به دیگران منتقل می‌شود، می‌تواند تا ۳ ساعت در هوا فعال باقی بماند. همچنین انواع مقوا و بسته‌های کارتنی می‌توانند یک روز تمام ویروس کرونا را روی خود فعال نگه دارند. کرونا روی پلاستیک و استیل بیشتر از هر سطح دیگری قابلیت انتقال خود را حفظ می‌کند یعنی نهایتا تا سه روز این ویروس همچنان روی سطح پلاستیکی «زنده» باقی می‌ماند. اما حسن پلاستیک و استیل آن است که معمولا سطوح صاف و همواری دارند که می‌توان آنها را دائما ضدعفونی کرد.

از سوی دیگر روشن شد که فلز مس، از میان سطوح آزمایش شده، سریعتر از هر سطح دیگری ویروس کرونا را از کار می‌اندازد. کرونا روی ظروف مسی نهایتا چهار ساعت دوام می‌آورد. اساسا همهٔ ویروس‌های موجود در یک تودهٔ ویروسی همزمان از بین نمی‌روند بلکه تدریجا غیرفعال می‌شوند. بنابراین پژوهشگران، در این آزمایش‌ها به شیوهٔ غیرفعال شدن تودهٔ ویروسی کرونا روی سطوح مختلف نیز توجه داشتند. در این تحقیق «نیمه‌عمر» ویروس کرونا در هوا ۶۶ دقیقه تعیین شد. یعنی نیمی از ویروس‌های موجود در یک قطرهٔ ریز آب که در هوا افشانده می‌شود ۶۶ دقیقه بعد از انتشار اولیه غیرفعال می‌شوند و پس از ۶۶ دقیقهٔ دیگر سه‌چهارم کل ویروس‌ها مرده‌اند، اما یک‌چهارم آنها همچنان فعالند.

ویروس کرونا که نام علمی آن ویروس سارس-کوو-۲ است، نوع جهش‌یافته‌ای از همان ویروس سارس به شمار می‌رود که سرعت و میزان انتقال‌یابی‌اش بیشتر از ویروس سارس است. پژوهشگران همچنین میزان پایداری ویروس کرونا را با ویروس سارس مقایسه کردند. آزمایش‌ها نشان داد که دو ویروس در این زمینه تفاوت چندانی ندارند. بنابراین محققان نتیجه گرفتند که تفاوت کرونا و سارس در شاخصه‌های همه‌گیری، یعنی شدت و سرعت و نوع انتقال، به عوامل دیگری بر می‌گردد که همچنان ناشناخته‌اند.


دانشمندان جهان در مورد ویروس کرونا چه می گویند؟

به گفته دانشمندان، ویروس کرونا می‌تواند به ویروسی عفونی تبدیل شده، هرگز از بین نرود و باعث شیوع بیماری شود.

کشورهای سرتاسر دنیا درگیر ویروسی شدند که هزاران نفر را مبتلا و قربانی کرده است.درحالی که تعداد موارد ابتلا به این بیماری در بسیاری از کشورها از جمله کره جنوبی، ایتالیا و ایران رو به افزایش است، در چین در حال کنترل است.

دانشمندان اما اکنون می‌گویند که ویروس کرونا هرگز به طور کامل از بین نمی‌رود و می‌تواند به یک بیماری چندین ساله مانند سرماخوردگی، عفونت سینه و آنفلوآنزا تبدیل شود.این بیماری، ویروسی است که هر زمستان بازمی‌گردد، قابل درمان نیست و افراد هیچ مصونیتی در مقابل آن ندارند. از آن جایی که ویروس کرونا تاکنون سه درصد از مبتلایانش را به کام مرگ کشتانده، می‌تواند کم‌کم به یک بیماری عادی تبدیل شود.

پروفسور جان آکسفورد از دانشگاه کوئین مری لندن گفت: «اگر به اعضای خانواده کرونا ویروس نگاه کنیم، که از جمله آن‌ها ویروس‌های تنفسی هستند، درمی‌یابیم که آن‌ها فصلی هستند.»

وی افزود: «آن‌ها دقیقا مانند سرماخوردگی بوده و احتمالا چند هزار نفر در انگلستان به آن مبتلا و آلوده هستند.»وی همچنین ادامه داد: «حالا باید ببینیم که کووید۱۹ در این الگو قرار می‌گیرد یا خیر. که به نظر من پاسخ، بله است.»شیوع ویروس کرونا در حال حاضر، خودپایدار است. به این معنی که به طور دائم در حال انتقال است بدون این که کسی با منبع اصلی در تماس باشد.

تصور بر این است که منشا این ویروس، یک بازارچه حیوانات در ووهان چین بوده است و از آن زمان تاکنون در بین مردم گسترش یافته است.تا زمانی که مردم به دور از توصیه مقامات بهداشتی، این ویروس را با خود به جاهای مختلف جهان می‌برند، کرونا گسترش می‌یابد.هنگامی که یک بیماری به ویژگی غالب یک منطقه یا کشور بدل می‌شود، از آن به عنوان بیماری بومی آن منطقه یاد می‌شود.

دکتر آمش آدالجا، پزشک متخصص در دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور، گفت: «این بیماری برای مدتی با ما خواهد بود. این بیماری در جمعیت انسانی، بومی شده است و تنها راه مقابله با آن، واکسن است و بدون واکسن از بین نمی‌رود.»دانشمندان در سراسر جهان در تلاش‌اند تا واکسن این ویروس را پیدا کنند و حتی بسیاری سعی کرده‌اند که آن را روی حیوانات امتحان کنند اما این روندی طولانی و نامشخص است.

در ضمن، حتی اگر آن‌ها موفق به پیدا کردن واکسن کرونا شوند، این ویروس می‌تواند جهش پیدا کند و کاملا متفاوت از قبل ظاهر شود که واکسن هم نتواند از ما در برابر این ویروس محافظت کند.این مورد دقیقا مانند آنفلوانزا است که واکسن آن، هر سال باید تغییر کند و هیچ وقت ایدهآل نخواهد بود و قادر به محافظت کامل نیست. مطالعات نشان داده است که ویروس کرونا در فصل زمستان، یعنی در هوای سرد و خشک، بیشتر می‌تواند تولید مثل کرده و افراد بیشتری را آلوده کند.


عوارض کرونا تا آخر عمر باقی می‌ماند

دانشمندان دانشگاه ووهان دریافته اند که کرونا ویروس بسیار خطرناک تر از آنچه که قبلاً تصور می شد است.

کالبد شکافی افراد فوتی ناشی از کووید-۱۹ نشان داد که این ویروس باعث آسیب جبران ناپذیری به ریه ها و سیستم ایمنی بدن می شود. حتی اگر بیمار نیز درمان شود، آسیب به بافت ریه تا ابد با او باقی خواهد ماند.

یک پزشک بیمارستان ژون ژنان گفت: "تأثیر کووید-۱۹ بر روی بدن انسان شبیه به ترکیبی از عفونت های حاد تنفسی ویروسی (به طور خاص سندرم حاد سارس و ایدز است)، زیرا هم به ریه ها و هم به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند.



ناشناس March 15, 2020 03:06 PM

ايا وقت آن نرسيده كه تمام دنيا با هم متحد شون و يك دنياي سالم و خوش و بدون خونريزي داشته باشيم؟ اين چه مسخره بازيه(مسلمان با مسيحي يهودي با مسلمان وغيره)لعنت به تمام اديان دنيا مردم ميخوان زندگي كنند چقدر خريت تا به كجا

گزارش یا اعتراض به این نظر


شاپور March 20, 2020 12:00 AM

ناشناس گرامی
حرف دل همه را بطور خلاصه نوشتی
این ادیان لعنتی، بخصوص انواع قلابی و قمه کش آن که در ایران هم بسیار شیوع پیدا کرده، دمار از روزگار بشریت درآورده اند از کویید ۱۹ هم کشنده ترند
این ویروس که شیعه نامیده میشود، نخست مغز را از کار می اندازد تا بیمار هرگز نتواند فکر کند که چرا سرکردگان این فرقه خبیثه همگی در اثر سیفلیس، مسموم شدن و یا بقتل رسیدن بتوسط مردم از بین رفته اند چرا این فرقه بتوسط تیغ و قمه خود را گسترش داده و این چه دین آسمانیست که فقط علاقه به قتل و قطع عضو و جنایت و بی ناموسی دارد ؟؟!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: