آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 16 تیر ماه 1400 = 07-07 2021

فعال داخلی: جنس اعتراض‌ تغییر کرده/رژیم ناتوان شده

رژیم ایران نه قدرت تأمین مطالبات مردم را دارد نه قدرت سرکوب آنان را

حشمت‌الله طبرزدی: با احیای برجام مشکلات ساختاری جمهوری اسلامی قابل رفع نیستند. بحران ناشی از قطع برق می‌تواند خطرناکتر از بحران افزایش قیمت بنزین باشد. هم جنس اعتراض‌ها تغییر کرده هم رژیم قدرت سرکوب اعتراض‌ها را از دست داده است. رژیم نه توانایی تأمین خواسته‌های مردم را دارد نه قدرت سرکوب آنان را.

اوضاع ایران آشفته است. به این می‌توان از خلال قطعی‌های برق در سراسر کشور، نبود آب در برخی مناطق، افزایش بی وقفۀ مرگ و میر در نتیجۀ کرونا، ناتوانی حکومت در ادارۀ پیش‌پاافتاده‌ترین امور جامعه، پیشروی فقر و سرخوردگی... پی برد. به قول حسن روحانی زیرساخت‌ها در نبود پول و سرمایه‌گذاری خارجی فرسوده‌اند و این یعنی ادامۀ وضعیت کنونی، مگر آن که به گفتۀ وی حالا که قدرت با آمدن ابراهیم رئیسی یکدست شده زمینۀ حل این مشکلات در تعامل با آمریکا برای رفع تحریم‌ها فراهم شود.

ااما، آیا چنین استعداد و احتمالی در حکومت قابل تشخیص است؟ و آیا سازش با آمریکا مشکلات کلیدی جمهوری اسلامی را حل می‌کند و مثلاً مانع از گسترش اعتراض‌های اجتماعی می‌شود؟

در پاسخ به این سئوال‌ها و سئوال‌های دیگر، حشمت‌الله طبرزدی، تحلیلگر و فعال سیاسی در ایران به رادیو بین المللی فرانسه گفته است :

اظهارات حسن روحانی یک آبروریزی برای نظام اسلامی است وقتی که او به شکست اقتصادی و ناتوانی قدرت اعتراف و تصریح می‌کند که بدون تعامل با آمریکا برای رفع تحریم‌ها – آنهم از سوی رئیسی و قدرت یکدست شده حول او و رهبر – این شکست و ناتوانی قابل حل نیست.

با این حال، من تردید دارم، برخلاف تصور روحانی یا سایر رهبران حکومت اسلامی، که حتی با احیای برجام مشکلات کلیدی و ساختاری جمهوری اسلامی قابل رفع باشند، به ویژه وقتی که خود آنان از جمله علی خامنه‌ای اعتراف می‌کنند که ریشۀ هشتاد درصد مشکلات و نابسامانی‌های کشور داخلی است، یعنی فساد و ناکارآمدی خود قدرت است.

افزون بر این، اوضاع هم تغییر کرده است. ما دیگر در شرایط امضای برجام نیستیم – حتی اگر فرض کنیم که با معجزۀ احیای برجام مشکلات امروز ایران قابل رفع باشند : ابربحرانی که بر اساس پیش بینی برخی کارشناسان قرار بود از شهریور ماه آغاز شود، به دلیل ناکارآمدی و فساد جمهوری اسلامی هم اکنون و از تیرماه آغاز شده است. بحران ناشی از قطع برق می‌تواند خطرناکتر از بحران افزایش قیمت بنزین باشد چون مستقیماً با اعصاب و روان و مرگ و زندگی افراد هر لحظه بازی می‌کند. در بسیاری از مناطق به ویژه مناطق فقیرنشین قطع برق به قطع آب هم منجر می‌شود.

بحران ناشی از قطع برق حتی ماهیت اعتراض‌ها را تغییر داده است. اکنون اعتراض‌ها در تک‌تک خانه‌ها، محلات، مناطق و شهرها و استان‌های کشور آشیانه کرده و گسترش یافته‌اند. ادامۀ این وضع برای رژیم امکانپذیر نیست به ویژه این که این اعتراض‌ها با اعتصاب‌های کارگری هم همزمان شده‌اند.

بنابراین، هم جنس اعتراض‌ها تغییر کرده هم رژیم قدرت سرکوب اعتراض‌ها را از دست داده است. اعتراض‌ها در واقع مدت‌هاست شروع شده، گیرم به دلایل مشخص به ویژه به دلیل ناتوانی مخالفان در تعریف و جاانداختن بدیل و رهبری سیاسی هنوز نتوانسته‌اند به خود شکل دلخواه، یعنی شکل یک جنبش سیاسی همگانی هدفمند را بگیرند. اگر این مشکل نبود، مسائل از همان دی ماه ٩٦ سویه و سرانجام دیگری می‌یافت. با این حال، ویژگی وضع حاضر این است که رژیم نه توانایی تأمین خواسته‌های مردم را دارد نه قدرت سرکوب آنان را."


احیای برجام از نو سیاست سرکوب رژیم ایران را تشدید می‌کند
شنبه، 8 خرداد ماه 1400 = 29-05 2021

یک فعال سیاسی داخل کشور می گوید: خوش بینی مقامات حکومت ایران دربارۀ سرانجام مذاکرات جاری وین در تناقض با اظهارات مقامات آمریکا است که می‌گویند هنوز گشایش مهمی روی نداده است. در واقع، هنوز داده‌های ملموسی دربارۀ این مذاکرات غیرشفاف که بعضاً به تبلیغات سیاسی از سوی حکومت ایران آمیخته است در دست نیست که بتوان دربارۀ آنها داوری قطعی کرد.

حشمت الله طبرزدی به رادیو بین المللی فرانسه گفت: افزون بر این، در خود حکومت اسلامی ایران نیز در خصوص این مذاکرات دوگانگی وجود دارد. دولت روحانی در تلاش است که تا پیش از نمایش انتخابات خرداد ماه دستاوردی در کارنامۀ خود به ثبت برساند و علی خامنه‌ای که تاکنون مخالف به سرانجام رسیدن این مذاکرات بود، حال به این نتیجه رسیده که نظر به وضعیت فلاکت بار اقتصادی جامعه و مردم مذاکرات جاری هر چه زودتر به سرانجام برسد تا شاید به این ترتیب بخشی از مردم پای صندوق‌های رأی حاضر شوند."

به گفتۀ طبرزدی : "با این حال علائمی از خوش بینی در جامعه دیده نمی شود. در حوزۀ اقتصادی بازار پول یا بورس در سراشیبی است که در اثر آن مردم متحمل ضررهای بسیار شده‌اند. از نظر اجتماعی نیز احیاء یا عدم احیای برجام اهمیتی برای جامعه ندارد. زیرا، برجام یک بار موفق شد بی آنکه کمترین بهبودی در وضعیت اقتصادی مردم به وجود آورد. حاصل بی اعتمادی و بی تفاوتی مردم را در شعار آنان در خیابان‌ها می‌توان دید که می گویند : "از بس دروغ شنیدیم، ما دیگه رأی نمی دیم."

وی افزود: از نظر سیاسی، اپوزیسیون داخل کشور نگران است که با احیای برجام، آمریکا بار دیگر مقداری پول به جمهوری اسلامی بدهد و جمهوری اسلامی نیز به محض اینکه باصطلاح "خرش از پُل گذشت" از نو سیاست سرکوب را علیه جامعه از سر بگیرد.

این فعال سیاسی گفت: اگر نتیجۀ برجام یا احیای برجام بهبود وضعیت اقتصادی مردم می بود، این امر خشنودی همگان از جمله مخالفان حکومت اسلامی را باعث می‌شد. اما، مردم ایران به عینه دیدند که میلیاردها دلار پول‌هایی که در نتیجۀ برجام وارد کشور شد سر از سوریه و عراق در آورد و به جنگ‌ها و گروه‌های نیابتی حکومت ایران در منطقه اختصاص یافت و در عوض فشارها و سرکوب‌ها در داخل نیز افزایش یافت.

طبرزدی گفت: مردم می‌دانند که احیای برجام بهبود وضعیت اقتصادی آنان را در پی ندارد. آنان می‌دانند که این حکومت هر وقت جیب‌هایش پُرتر می‌شود، بر شدت سرکوب خود می‌افزاید. مردم می‌دانند پولی که آمریکایی‌ها بخواهند به رژیم ایران با احیای برجام بدهند نصیب مردم ایران نمی شود، بلکه به جیب حزب‌الله و دیگر گروه‌های نیابتی می رود. به همین خاطر مردم بی‌اعتمادی خود را به حکومت و برجام در این شعار خلاصه می‌کنند : "از بس دروغ شنیدیم، ما دیگه رأی نمی دیم." آنچه آقای خامنه‌ای و دیگر رهبران حکومت ایران از آن می‌ترسند: شورش گرسنگان است.

وی افزود: پولی که آمریکایی‌ها بخواهند به رژیم ایران بدهند نصیب مردم ایران نمی شود و مردم ایران هم این را خوب می‌دانند و به همین خاطر من نشانه‌هایی دال بر خشنودی مردم از موفقیت احتمالی مذاکرات جاری برای احیای برجام مشاهده نمی‌کنم.



برجام بایستی پایان یابد !!! April 18, 2021 08:12 PM

جو بایدن دوباره «هویج» را به این «عرعر کنان» نشان داد، ببیند که چگونه فوری صدای «عرعر» این جماعت دوباره در آمد؟

روحانی فریبکار با رجز خوانی های همیشگی، دوباره حرف از «توبهٔ آمریکا» می زند، یعنی دوباره آمریکا را در «ضعف و ذبونی» می بینند و شروع به جفتک انداختن می کنند

بایستی از این جو بایدن سئوال کرد؛
مگر مرض داری که صدای عرعر کردن این وحوش اسلامی را در می آوری؟

واقعأ بایستی ترامپ و «سیاست فشارهای حداکثریِ» او و «زبان و ادبیات زور و تهدید آمیزِ» او را «ستود» که حاکمان ترسوی حکومت فاسد اسلامی را (از ترس بمباران های هوایی) برای ماهها به سنگرهای زیر زمینی فرستاد
ترامپ با سیاست های مدبرانه، سازنده و تأثیر گذار خود، این جماعت ذبون را چنان تحقیر کرد که به زانو زدن و گریه و زاری کردن انداخت و بهترین مثال آن هم سقط کردن قاسم تروریست بود که همگی در مراسم سقط شدن او مثل بچه ها، زار زار گریه می کردند

متأسفانه جو بایدن با سیاستهای غلط خود، دوباره به همان راهی منحرف می شود که حسین اوباما در سال ۲۰۱۵ منحرف شد و آن میدان دادن به این جماعت منفور اسلامگرای واپسگراست
زنده کردن برجام، در واقع زنده کردن و احیای جان رژیم در حال مرگ است
این رژیم فاسد اسلامی با انعقاد برجام و یا هر موافقتنامهٔ دیگری، دست از اعمال جنایتکارانه و ماجراجویی های اسلامی خود، بر نخواهد برداشت
برجام، «شیشهٔ عمر» رژیم اسلامیست و این شیشه بایستی شکسته شود

آقای بایدن، آقای اوباما، آقای کری و آقای مالی این رژیم بایستی از بین برود و برای همیشه مدفون شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


سیاست کارساز چماق !!! April 18, 2021 08:45 PM

جو بایدن، بایستی «سیاست های کار ساز، موثر و نتیجه دهندهٔ» ترامپ را در مقابله با رژیم اسلامگرایان فاشیست و اشغالگر را برگزیند

سیاست هایی که به نتایج دلخواه و به زانو کشیدن حاکمان خون آشام اسلامی منتهی شده اند

در گذشته، «سیاست هویج بدست گرفتن» در قبال حکومت فاسد اسلامی نه تنها، «وقت تلف کردن» بیش نبود بلکه به «قلدری، پر رویی و گستاخی های» بیشتر حاکمان نفرت اندیش شیعه انجامیده بود
در گذشته، هرگاه روئسای جمهور آمریکا «هویج» بدست گرفته اند و خواستار تعامل و همکاری با حاکمان اشغالگر ایران بودند، حاکمان اسلامی با «عرعرکردن ها، نعره کشیدن ها، جفتک انداختن ها و رجز خوانی های همیشگی خود»، نه تنها «هویج» را ازدست سیاستمداران قاپ می زدند بلکه در تهدیدات و زورگویی های خود پا به فراتر هم می گذاشتند و به ویرانی و تخریبات خود ادامه می دادند

«سیاست چماق بدست گرفتن» «تنها آلترناتیو و کارزار موثر» در مقابله با ماجراجویی ها و رجز خوانی های حاکمان بشر ستیز در ایران است

«زبان و ادبیات زور، تهدید و کُتک» همراه با «چماق دراز» تنها ابزاری در «تضمین» در برقراری امنیت و ثبات در منطقهٔ خاورمیانه و غرب آسیا هستند که بارها و بارها کارایی خود را به اثبات رسانده اند

پرزیدنت جو بایدن بایستی:
• هرگز از استفاده از زبان زور و چماق در پیشبرد سیاست های آمریکا و برقراری ثبات و امنیت، «دریغ نکند»!
• از نیروهای مخالف و اپوزیسیون ایران، بی دریغانه حمایت های سیاسی، دیپلماتیک، مالی، لژستیکی خود را اعلام دارد!
• نظام غاصبگر اسلامی را در سطح جهانی به چالش گرفته و در منجلاب اسلامی خفه کند!
• از آرزوهای مردم رنج دیده و اسلام زدهٔ ایران، برای رسیدن به یک دمکراسی سکولار، آزادی و حقوق انسانی، عدالت، برابری، شکوفایی اقتصادی برای خود و نوادگان خود و یک ایران آزاد، مستقل، دمکراتیک، قدرتمند، امن و با ثبات در قلب خاور میانه، حمایت کند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان April 19, 2021 05:33 AM

اجرای نمایشنامه برجام ۲ نیز همانند گذشته چون در دوران اوبامای بیکفایت ابتدا برای سرپوش گذاردن و به انحراف کشاندن افکار عمومی با براه اندازی دعواهای زرگری میان طرفین ماجرا این ترفند را بکارگرفتند اما پس از گذشت ماهها در دقیقه ۹۰ دولت وقت آمریکا به رهبری اوبامای دمکرات ناگهان دستور عقب نشینی را صادر میکند!
دولت متقلب و انتصابی آیت الله جو بایدن نیز در کل درست به همان شکلی عمل خواهند کرد که پیش از این چندین بار دمکراتها برای نجات نوکران اشغالگر خود یعنی رژیم تروریستی جمهوری عسلامی و با اشکال گوناگون اقدام کرده بودند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو April 21, 2021 10:20 PM

برای بایدن واتحادیه اروپا وشرکاء تنها چاق و چله شدن گاوصندوق بانک هایشان و چپاول شدن منابع و معادن و ثروت ملی ایران که با برپائی حکومت تازی درایران دراین چهل ودوساله با موفقیت تمام انجام شده است واصلا" آنچه برمردم گذشته و می گذرد و خواهدگذشت پشیزی برایشان ارزش ندارد که یک موردش را درهدف قراردادن همواپیمای اوکراین و کشتن سرنشینانش که ایرانی بودند مشاهده کردیم ظریف و شرکاء که مورد نفرت مردم ایران هستند غربی ها چگونه با چه احترامی ازانها پذیرائی می کنند! اخوند هشترودی ها و قاضی منصوری ها قاتلان مردم ایران به کشورشان می پذیرند درحقیقت محض گندوی عسل غربی ها درایران همین حکومت تازی است که زنبورهایش مردم را نیش بزنند و بکشند و عسل هایش را جمع کنند برجام پیکرحکومت تازی های ساخته و پرداخته غربی هاست که نیازبه عسل هایش دارندو باید حمایت شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان April 22, 2021 09:12 AM

پول برجام علاوه بر آنکه هزینه کرد سرکوب مردم بی دفاع ایران خواهد شد!
همچنین قسمت اعظم آن نصیب باند خامنه ای، حزب الله لبنان، سپاه قدس، گروه تروریستی حشدالشعبی در عراق، گروه تروریستی حوثی های یمن و در آخر قسمتی از آن توسط نکبتزادهای رژیم سر از کازینوهای شهرهای لاس وگاوس و مونت کارلو در درخواهد آورد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی April 23, 2021 08:58 PM

تحلیل های حشمت الله طبرزدی، همانطوریکه اکثریت مردم نیزبر همین عقیده هستند کاملا درست وقابل فهم است اروپا وامریکا باید چشمشان را باز کنند وخشم ملت ایران از نظام سیاسی فقیهان ومتشرعان را ببینند واین حقیقت رادرک کنند که اگرهمه پولهای بانک جهانی را بصورت چمدانی برای رژیم ملایان ارسال شود یک صد هزارم آن بر رس سفره مردم ایران نمیرود همانطور چمدانی برای حزب الله وحشد الشعبی ویمن وحسن نصرالله و فرستاده میشود و رژیم هم در سرکوب مردم هار و هارتر میشود وابعاد سرکوب مردم بمراتب بیشتر وبیشتر خواهد شد دلیل هم واضح است رژیم اسلامی قبل از اینکه بفکر ملت ایران ومحیط زیست ورفاه وامنیت وآسایش و مردم باشد به هژمونی ایدئولوژیک خودش درمنطقه می اندیشد 42سال تجربه کافی نبوده است؟ اگرچنین است بایدگفت:سیاست مداران اروپائی وآمریکائی بایدبسیارخرفت باشند

گزارش یا اعتراض به این نظر


خسرو July 8, 2021 11:21 AM

حشداشعبی و گروههای وابسته به ج ا مرتبا در حال حمله به پایگاههای نظامی امریکا هستند امریکا مرتبا میگوید ما جوابی شکننده به رژیم خواهیم داد ولی جو بایدن و دولت حاکم فعلی در امریکا هیچ غلطی نمیکنند چرا ؟ حتما منافعشان در حفظ اوضاع فعلی است، نه ؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: