آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 24 مهر ماه 1399 = 15-10 2020

ایرانِ ملازده در پایین ‌ترین رده آزادی اینترنت در جهان

«خانه آزادی» (فریدام هاوس) در گزارش سالانه خود درباره آزادی اینترنت در جهان بار دیگر از ایران به‌عنوان یکی از بدترین کشورها با کمترین آزادی اینترنت نام برد.

این نهاد مدنی آمریکایی در گزارش خود به اعتراضات آبان ۹۸ در ایران اشاره کرده و گفته است: حکومت برای سرکوب اعتراض‌ها، دسترسی شهروندان خود به اینترنت را قطع کرد.

خانه آزادی در گزارش خود با اشاره به این‌که برخی حکومت ها به بهانه همه‌گیری کرونا بر شدت کنترل و سانسور اینترنت افزوده‌اند، تأکید کرده که ایران، روسیه و چین حوزه خصوصی شهروندان را نادیده گرفته و به بهانه حفظ امنیت، به اطلاعات حساس کاربران دسترسی دارند.

گزارش خانه آزادی همچنین نسبت به حرکت‌هایی در چین و ایران برای ساخت اینترنت داخلی و قطع ارتباط با دنیای آزاد ابراز نگرانی کرده است.


طرح مجلس آمریکا برای مقابله با سانسور اینترنت

طرح اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای مقابله با سانسور اینترنت

یک گروه از قانون گذاران مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، طرحی را برای توسعه آزادی اینترنت و برخورد با سانسور اخبار و شبکه های اجتماعی از سوی برخی دولتهایی چون چین و روسیه، ارائه کردند.

بر اساس این طرح مجوز حمایت مالی از فناوری‌های باز به نهاد مستقل غیرانتفاعی «صندوق فناوری آزاد» [به انگلیسی: (The Open Technology Fund (OTF] زیر نظر آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده، که صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد نیز زیرمجموعه آن هستند، داده می شود.

«صندوق فناوری باز» در حال حاضر به گروه ها و شرکت های فناوری کوچک برای مقابله با سانسور کمک مالی ارائه می کند؛ از جمله کمک به اقداماتی برای رمزگذاری در «واتس اپ» .

طرح قانونی جدید از این صندوق می خواهد که برای ترغیب آزادی اینترنت و مقابله با تلاش های دولتی برای سانسور در سراسر دنیا به پژوهش، حمایت و توسعه فناوری و حمایت از تولید امکاناتی بپردازد که به مردم اجازه می دهد به وبسایت هایی که دولت ها مسدود می‌کنند، دست یابند.

این طرح از حمایت رئیس دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، الیوت انگل و دو عضو جمهوریخواه در این کمیته برخوردار است.

آقای انگل در بیانیه ای گفت که این طرح آزادی اطلاعات در سراسر جهان را تقویت می‌کند. مایکل مک‌کال، عضو جمهوریخواه و نفر دوم این کمیته نیز در بیانیه جداگانه ای گفت که مسدود کردن اینترنت از دیرباز یکی از نشانه های ظلم رژیم هایی چون ایران، روسیه، چین و کره شمالی بوده است.



خسرو(آئینه) April 28, 2020 11:46 AM

ز اینترنت بگوش ما صدای آشنا آید
صدای پای آزادی ازین رایانه ها آید
بکوری دو چشم بد، بخواری شب ملحد
ندای جنبش ممتد ز برپائـی ما آید
هم از لندن هم از تهران هم از پاریس و از کرمان
همه فریادها عریان ، ز طوفانی صلا آید
بگو بر شیخ بی حرمت، نمیماند شب ظلمت
ز قهر و جوشش ملت به سرهاتان بلا آید

خسرو (آئینه)

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: