آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 28 تیر ماه 1400 = 19-07 2021

یک جوان دیگر کُرد را زیر شکنجه به قتل رساندند+عکس

یک جوان کُرد اهل ارومیه که هفته گذشته توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شده بود، زیر شکنجه نیروهای این نهاد امنیتی جانباخت.

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز جمعه ۲۵ تیر ۱۴۰۰ (۱۶ جولای ۲۰۲۱)، یک شهروند کُرد اهل ارومیه با هویت “ رحمان احمدیان” ۳۸ ساله و فرزند نریمان، در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر زیر شکنجه نیروهای امنیتی جانباخته است.

رحمان احمدیان روز سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ (۱۳ جولای ۲۰۲۱) به همراه چند شهروند دیگر از جمله یکی از همسایه‌های آنها توسط نیروهای اداره اطلاعات ارومیه بازداشت شده بودند.

یکی از نزدیکان رحمان احمدیان که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود در اینباره به خبرنگار هه‌نگاو گفت: “ روز یک‌شنبه از اداره اطلاعات با خانواده احمدیان تماس گرفته‌ شده و گفته‌اند که رحمان در بازداشتگاه خودش را حلق آویز کرده و بیاید جنازه وی را تحویل بگیرید”.

وی در ادامه اظهار داشت که، آنها گفته‌اند "ما خودمان جسد را پزشکی قانونی برده‌ایم و اجازه نداده‌اند که ما جسد خودمان به پزشکی قانونی منتقل کنیم و گفته‌اند تا دو ماه دیگر جواب پزشکی قانونی برای شما ارسال خواهد شد”.

یکی دیگر از نزدیکان آقای احمدیان طی تماسی با هه‌نگاو گفت “آثار ضرب و شتم و کبودی بر بدن از جمله گلو و شانه‌های رحمان مشهود بوده است”.

رحمان احمدیان اهل روستای سیر حیدرلو از توابع ارومیه بوده و روز یک‌شنبه جسدش در میان تدابیر شدید امنیتی در روستای زادگاهش خاکسپاری شده است


قتل دو زندانی زیر شکنجه های وحشیانه در زندان ارومیه
سه شنبه، 28 اردیبهشت ماه 1400 = 18-05 2021

دوشنبه شب یک زندانی به نام احد یکاوطن، در زندان مرکزی ارومیه در اثر شکنجه به‌قتل رسید. مأموران این زندانی را از پله‌های طبقه دوم به پایین پرتاب کرده و سپس وی را به انفرادی برده و شروع به شکنجه می‌کنند. این زندانی بر اثر شدت شکنجه بیهوش شده و جان خود را از دست می‌دهد

هم‌چنین به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شامگاه دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۱۷ می ۲۰۲۱)، یک زندانی دیگر با هویت “امیر رضایی” اهل ارومیه در اثر شکنجه توسط ماموران زندان مرکزی ارومیه بیهوش و پس از انتقال به بهداری زندان جانباخت.

به گفته شاهدان، مأموران این زندانی را از پله‌های طبقه دوم به پایین پرتاب کردند که در همان لحظه ستون فقراتش شکسته و احتمالاً قطع نخاع شده بود چون در جا بیهوش می‌شود ولی مأموران با همین حالت بیهوشی او را کشان کشان به انفرادی برده و دور از چشم سایر زندانیان دست و پای وی را بسته و شروع به شکنجه و ضرب و شتم وی کردند.

این منبع در ادامه افزود: «شدت ضربات بقدری بود که وی به هوش نمی‌آمد به‌طوری‌که مأموران مجبور شدند او را به بهداری ببرند. اما ساعتی بعد، وی به‌دلیل شدت شکنجه‌ها و ضربات بر سر و بدنش، جانش را از دست داد»

مأموران و رئیس زندان، در پی آن هستند تا با صحنه‌سازی و اخبار دروغ، علت جان باختن این زندانی را مصرف زیاد مواد مخدر اعلام کنند. اما آثار شکنجه و ضرب و شتم روی بدن این زندانی کاملاً مشهود است.


جزئیات تکاندهنده از قتل جوان کُرد زیر شکنجه
شنبه، 25 بهمن ماه 1399 = 13-02 2021

هفته گذشته منابع حقوق بشری از مرگ مهرداد طالشی زیر شکنجه ماموران امنیتی خبر دادند و متعاقب آن روایت‌های متفاوتی درباره محل و علت بازداشت او منتشر شد.

در همین زمینه یکی از نزدیکان آقای طالشی در مصاحبه با رادیوفردا گفت که روز دوشنبه هفته گذشته ماموران کلانتری ۱۱۳ مهرداد طالشی را در متروی بازار دستگیر کرده و ابتدا به کلانتری می‌برند.

او ادامه داد:‌ «ساعت ۹ شب او را به آگاهی شاپور تهران منتقل می‌کنند. دو روز بعد یعنی چهارشنبه ساعت ۶.۵ صبح جسد مهرداد را به بیمارستان بهارلو می‌برند و چهارشنبه ساعت ۸.۵ صبح از بیمارستان به پدرش زنگ می‌زنند. پدرش سنندج بود. همان روز راهی تهران می‌شود و در سردخانه بیمارستان، جسد مهرداد را به او نشان داده و می‌پرسند این پسر شما است؟»

جنازه مهرداد طالشی را، آن طور که نزدیکانش می‌گویند، به صورت کامل به پدر او نشان نداده‌اند: «فقط یک تکه از زیپ را باز کردند و پدرش دیده. بغل گردنش جای چنگ بوده، سرش هم انگار که کالبدشکافی کرده بودند. بالای سرش از چهار طرف دوخته شده بود. مشخص است که به سرش ضربه زده و او را کشته‌اند.»

مسئولان قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی و همچنین نیروی انتظامی تاکنون در این زمینه سکوت کرده و هیچ توضیح رسمی نداده‌اند.

منبع رادیو فردا درباره علت بازداشت مهرداد طالشی گفت: «گفته‌اند جرم مشکوک حمل مواد مخدر. این در حالی است که وقتی بازرسی هم می‌کنند مهرداد هیچ چیزی نداشته. یک پسر ۲۱ ساله ورزشکار بود با قد یک متر و ۹۴ که در زندگی‌اش یک نخ سیگار هم نکشیده. معتاد نبود. هیچ وقت مواد نداشت. بوکسور بود. بعد از پی‌گیری خانواده، گفته‌اند که در جیب یک آقایی که رفیق مهرداد بود ۷ گرم ماری جوانا پیدا کرده‌اند. یعنی کسی که همراه با مهرداد بازداشت کرده‌اند.»

جنازه مهرداد طالشی به گفته نزدیکانش روز شنبه به خانواده او تحویل داده شده و روز یک‌شنبه،‌ ۱۹ بهمن، در سنندج با حضور ماموران امنیتی به خاک سپرده شده است.

حال خانواده او خواستار مشخص شدن علت مرگ فرزندشان در آگاهی شاپور هستند.

یکی از نزدیکان او به رادیوفردا گفت: «ما اگر علتش را می‌دانستیم این همه زجر نمی‌کشیدیم. این همه عذاب نمی‌کشیدیم. جوان ۲۱ ساله ورزشکار ما را گرفته‌اند با اتهامی که هیچ گونه به او نمی‌چسبد و ظرف چند روز جنازه‌اش را تحویل داده‌اند. او نه سیاسی بود و به هیچ گروهی گرایشی نداشت و نه برخلاف ادعایی که مطرح شده اهل مواد به هیچ عنوان نبود. حالا خانواده روال قانونی را طی کرده و شکایت کرده‌اند که پرونده به دادسرای جنایی ارجاع شده است.»

کشته شدن بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های جمهوری اسلامی بی‌سابقه نیست. ستار بهشتی، کاووس سیدامامی، وحید حیدری، سینا قنبری و زهرا کاظمی و طالب بساطی از جمله بازداشت‌شدگانی هستند که در سال‌های اخیر جنازه‌شان به خانواده‌های آنها تحویل داده شده است..



خسرو(آئینه) February 9, 2021 11:59 AM

نیروهای امنیتی هم ایرانی هستند چرا ما ایرانیها ایتقدر سنگدلیم ! از ملتی که به خودش رحم نمیکند چه توقعی میتوان داشت ؟ به هیچ عنوان نمیتوان این جنایات را توجیه کرد من که زبانم بند آمده
من گریه میکنم از حال این وطن
از حال مردم و آمال این این وطن
برخـیز تـا خراب نمائیـم کاخ ظلم
تا خوش کنیم غمزده احوال این وطن

گزارش یا اعتراض به این نظر


بگو: نه May 18, 2021 03:09 PM

جرمش؛ رشید و رعنا و ورزشکار بودن و برخورداری از روحیۀ عدم تمکین در برابر زور،،، بوده است!

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایران فردا May 18, 2021 03:19 PM

شماها بازجویان و گزمه های جیره خوار جمهوری کودک و انسان کش اسلامی کثیف و این اخوند های جنایتکار روی گشتاپوی المان هیتلری را سفید کرده اید
شماها به منافع حال نگاه میکنید و قافل از آنید که بعد از ۱۹۴۵ و به درک واصل شدن دیکتاتور بسر ادم کشان اس اس و اس آ و خانواده آن ادم کشان چه آمد

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایران فردا July 19, 2021 03:25 PM

برای شما ها و خوانواده های شماها گزمه ها , انسان کشان و شکنجه گران اخوند ها آینده ناگواری را پیش بینی می‌کنم
شما ها نه تنها از انسانیت و شرافت بوی نبردید بلکه حرامزاده های هستید که از جمله ۱ در صد جانیان حرفه ای ,که در هر جامه ای وجود دارد
یاد کشتگان راه اذادی ایران همیشه درخشان , این ملت ۸۵ میلیون است و شما ها شماری اندک , ملت ایران برای اذادی میجنگد و شماها برای لقمه نانی , که اخوند جلوی شماها پرتاب کند پاینده ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: