آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 28 اردیبهشت ماه 1400 = 18-05 2021

حکم احتمالی پدر و مادر بابک خرمدین (قتل توسط والدین)

روزنامه اعتماد در گزارشی به بررسی حکم احتمالی والدین بابک خرمدین، کارگردان سینما در پی قتل فرزنشان پرداخته است. در این گزارش آمده:در صورت صدور حكم معاونت در قتل، از مجازات پدر، به عنوان عامل قتل هم بيشتر خواهد بود.

فخرالدين جعفرزاده، رييس سابق دادسراي جنايي تهران و وكيل پايه يك دادگستري توضيح داده است: در اين پرونده چون اولياي دم خودشان در قتل نقش دارند، سمت اولياي دم بودن‌شان ضايع مي‌شود و كنار مي‌رود. مقتول فرزند و همسر ندارد پس اولياي دم درجه يك ندارد.

پدر قاتل مشمول قانون 612 قصاص نمي‌شود و 3 تا 10 سال حبس دارد، مادر اگر معاون باشد مشمول ماده 127 قانون مجازات اسلامي مي‌شود و بيش از 15 سال حبس خواهد داشت.

اين بحث‌ها و نقدهاي تند به نحوه نگاه قانون مجازات به عامليت پدر در قتل فرزند درست يك روز پس از آن مطرح مي‌شود كه معصومه ابتكار، معاون امور زنان و خانواده رييس‌جمهور از تصويب لايحه اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامي مربوط به تشديد مجازات پدر در صورت قتل فرزند در كميسيون لوايح دولت خبر داده بود.


رومینا اشرفی؛ تهدید و فشار پدر قاتل به مادر داغ دیده
سه شنبه، 6 آبان ماه 1399 = 27-10 2020

مادر رومینا اشرفی، دختر نوجوان تالشی که به‌دست پدرش به قتل رسیده بود، به رأی صادرشده برای متهم اعتراض کرد و خواستار مجازات شدیدتری شد. مادر رومینا از سوی شوهرش تحت فشار قرار گرفته بود که اعلام گذشت کند، اما او تا به حال رضایت نداده است.

مادر رومینا، پیش از این گفته بود اگر پدر رومینا آزاد شود، امنیت ندارد و دیگر نمی‌تواند راحت زندگی کند. این در حالی است که به‌گفته مادر رومینا، خانواده شوهر او برای گرفتن فرزند دیگرش قصد دارند اقدام قضائی بکنند.

وکیل خانم دشتی هم قبلا گفته بود که به رای صادره اعتراض خواهد کرد زیرا این مرد واقعا خطرناک است.

به گزارش رکنا، دکتر ابراهیم نیکدل‌مقدم، وکیل مادر رومینا گفته بود رأی صادرشده ازسوی دادگاه می‌توانست شدیدتر باشد و پدر رومینا با توجه به قتل وحشتناکی که انجام داده است، باید به مجازات تکمیلی تبعید نیز محکوم می‌شد.

بر اساس قانون مجازات اسلامی پدری که فرزندش را بکشد قصاص نمی‌شود و در صورت محکومیت در دادگاه به پرداخت دیه و حبس محکوم می‌شود.

روزنامه شهروند در مطلبی در مورد قتل دلخراش رومینا که با ضربات داس پدرش به قتل رسید نوشت: پدر رومینا قبل از قتل دخترش در مورد مجازات خود تحقیق کرده بود.

این منبع نوشت: پدر داس به دست به تعبیر خود غیرت را تمام کرده و دیگر ترسی از پلیس (قانون) نداشت. یک ماه قبل وقتی به دامادش که وکیل دادگستری است تلفن کرد فهمید که پدر، ولی دم است و قصاص نمی‌شود.

واکنش تند آمریکا علیه رژیم ملاها

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده درباره قتل‌های ناموسی در ایران گفت: من می‌خواهم به سه قتل ناموسی بی‌رحمانه که در ایران روی داد اشاره کنم. رومینا اشرفی ۱۴ ساله، فاطمه فرحی ۱۹ ساله، و ریحانه عامری ۲۲ ساله که خویشاوندانشان سر دو نفرشان را بریدند و نفر سوم را با میله آهنی آن قدر کتک زدند که جان سپرد. رهبران فاسد ایران برای مدت ۴۰ سال آدم‌کشی را تایید کردند، کرامت انسانی زنان را زیر پا گذاشتند،‌و به درخواست‌ها برای عدالت بی‌اعتنایی کردند. آنها چه زمانی این حملات شرم‌آور نسبت به کرامت انسانی را به پایان خواهند رساند؟ .

دردمندانه می‌گویم؛ بشنوید صدای این آژیر خطر را!

احمد زیدآبادی در كانال تلگرامی خود نوشت: اینکه سران قوای مجریه و قضائیه به حوادث تکان‌دهنده و دردناکی مانند مرگ آسیۀ پناهی و رومینا اشرفی ورود رسمی و علنی می‌کنند، خود نشانۀ تحولی است که عمدتاً به عمومی شدن رسانه و قدرت آن مربوط می‌شود.

تا همین چند سال پیش وقایعی از این دست اغلب کتمان می‌شد و رسانه‌های کاغذی هم محدودیت‌های خاص خود را برای خبررسانی در این زمینه‌ها داشتند و اگر از دایرۀ محدودیت‌ها نیز بعضاً پا فراتر می‌گذاشتند و به موضوعاتی از این قبیل می‌پرداختند، ممکن بود به اتهام تشویش اذهان، نشر اکاذیب، ایجاد یأس و سرخوردگی عمومی و حتی تبلیغ علیه نظام کارشان به محاکمه کشیده شود!

در این میان اما صِرف ورود سران قوا به وقایع دلخراش اجتماعی و اعلامِ نظری یا دادنِ دستوری از سوی آنان مشکلی را حل نمی‌کند. واکنش به اینگونه وقایع نیاز به علت‌یابی دقیق و مسئولیت‌پذیری صریح و علنی دارد که معمولاً در گفتار سران قوا مفقود است چرا که معمولاً این حوادث را به عواملی خارج از حیطۀ مسئولیت خود نسبت می‌دهند و در عین حال تلاش مؤثری هم برای کشف زمینه‌های عینی و ذهنی بروز این حوادث دردناک صورت نمی‌گیرد.

در موردی مانند مرگ آسیۀ پناهی واقعیت این است که فقر و بیکاری و گرانی سبب گسترش آلونک‌نشینی در حومۀ شهرهای کوچک و بزرگ بخصوص شهرهای با مشکلات انبوه مانند کرمانشاه شده است. مشکلات و نابسامانی‌های ناشی از شکل‌گیری محلات زاغه‌نشین طبعاً بر کسی پوشیده نیست، اما حمله و هجوم و تخریب و در یک کلام برخورد مکانیکی با این پدیده نه فقط مشکلی از میان برنمی‌دارد، بلکه سبب فوت مادر رنجدیده و محروم و بی‌پناه و مستأصلی مانند آسیۀ پناهی می‌شود. برخورد مناسب با پدیدۀ زاغه‌نشینی نیازمند وجود برنامۀ توسعۀ شهری متوازنی است که افزون بر آنکه نیاز به مدیریت و دانش و پول و سرمایه دارد، توجه عمیق به وجوه فرهنگی و اجتماعی این پدیده را هم می‌طلبد!

اما کو برنامۀ توسعۀ متوازن؟ کو سرمایۀ لازم؟ کو مدیر و مجری پخته و با تجربه‌ای که توان فهم یک معضل اجتماعی و اقتصادی را به صورت همه جانبه داشته باشد؟ پس باری به هر جهت، تصمیمی مکانیکی گرفته می‌شود، مادری ستمدیده جان خود را از دست می‌دهد و چند کارمند شهرداری هم دستگیر و راهی زندان می ش‌ند و خانواده‌هایشان به فلاکت می‌افتند! در مورد قتل فجیع رومینا اشرفی موضوع بسیار پیچیده‌تر است. دراین چهل ساله رشد تکنولوژی بخصوص در حوزۀ ارتباطات، فرهنگ جهانی را دستخوش تغییرو تلاطم کرده و فرهنگ جامعۀ ایرانی نیز به تبع آن به کلی دگرگون شده و افزون بر آن، واکنش به جنبه‌های اجباری مدلی از زندگی، سطح دگرگونی را به پیچیدگی و معضل رسانده است!

متولیان فرهنگی کشور ما به جای آنکه به این واقعیت اعتراف کنند و در صدد راه چاره‌ای برآیند، به دلایل گوناگون پای دیگران را وسط می‌کشند و معضلات فرهنگی کشور را به حساب توطئه‌های خارجی و عوامل داخلی آنها می‌نویسند و از این طریق بر دامنۀ شکاف بین نسلی و بروز مصائبی چون قتل دختری نوجوان می‌افزایند! در حقیقت، مسئلۀ "فرهنگ" و "جوانان" در اغلب کشورهای دنیا و از جمله همان کشورهایی که به توطئه‌چینی برای تخریب فرهنگ کشور ما متهم می‌شوند، به شبه‌بحران تبدیل شده است و دولت‌ها برای حل یا کنترل آن واقعاً به زحمت افتاده‌اند!

به واقع معضلی که پدر بیچارۀ رومینا با آن روبرو شده است، بسیاری از پدر و مادرهای دیگر هم با آن روبرویند و اگر چه قساوت و سنگدلی او را برای سربریدن فرزند خود تقبیح می‌کنند، اما در کشاکش آشتی‌ناپذیر بین ذهنیتات سنتی خود با ذهنیت بی در و پیکر فرزندان، کمترین آسایش و حلاوتی را در زندگی خود تجربه نمی‌کنند. چقدر عجیب است که نهادهای مسئول در ایران که وظیفه‌شان طرح این نوع مشکلات و جستجو و کشف و ارائۀ راه‌حلی عقلانی و انسانی برای آنهاست، گویی هیچ درکی از ماجرا ندارند و با محبوس کردن خود در دنیایی خیالی و مربوط به گذشته، عملاً باری از روی دوش جامعه که برنمی‌دارند، به کشاکش‌ها و تضادهای ذهنی بین نسلی یکسره دامن می‌زنند و خانواده‌ها را به تلاطم می‌اندازند!

در واقع همین رویکرد، به نوعی جامعه گریزی و حتی جامعه‌ستیزی هم در بین برخی افراد جامعه منجر شده است. برای نمونه آتش‌سوزی‌های پی در پی این روزها همه‌اش اتفاقی به نظر نمی‌آید و گفته می‌شود مواردی از تعمد هم در کار بوده است. فردی که به هر دلیلی اقدام به آتش‌افروزی کند، روند جامعه‌پذیری را طی نکرده و به موجودی جامعه‌ستیز تبدیل شده است. افزایش چنین افرادی می‌تواند هزینۀ بسیار سنگینی بر دوش کشور بگذارد. به هر حال، حوادث منفرد اما به واقع به هم مربوطی مانند مرگ آسیه و رومینا و آتش‌سوزی‌ها، نمونه‌هایی است که آژیر خطر را به صدا در آورده است، دردمندانه می‌گویم؛ بشنوید صدای این آژیر خطر را!



اسمال در نیویوک May 23, 2020 04:08 PM

رادیو تلویزون که چیزی نداره برای مردم جز دروغ فحاشی خامنه ای بدیگران !
زن های بی دفاع در هر جا عمری با ستم و ظلم زورگوئی سرمیکنند و بعدش بدست شوهر کشته شوند یا در افغانستان سنگ سار بشوند

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام May 23, 2020 04:27 PM

بی سوادی بی شعوری نبود آزادی بیماری روانی غیرت و از همه مهمتر دین وحشی پرور اسلام که زن را مایملک مرد و مزرعه ی کشت بچه میداند دست در دست یکدیگر عامل شیوع این فجایع هستند تا دین زن ستیز اسلام از میان نرود زنان کشتار میشوند و مردان گرفتار ای ایرانیان بیدار شوید و دین جهل و حماقت را با آتش دانش و خرد خاکستر کنید پاینده ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


کمبوجیه May 23, 2020 06:08 PM

یک مشت وحوش یک مشت وحوش بدنیا می آورند، حتمی پدر و مادر دختر بی کس به این داماد افتخار هم میکنند، آدم تن فروشی کنه به زندگی با چنین وحوشی شرف داره

گزارش یا اعتراض به این نظر


مزدک May 24, 2020 10:22 AM

درود بر بانوان با شرف، ستم دیده و مظلوم ایران و تمام نقاط جهان
متاسفانه در زمانه ای که حتی حیوانات وحشی و درنده آنگونه که در رسانه های تصویری جهان وحش نشان داده میشود، در دفاع از حیوانات مظلوم دیگر (همچون بره آهو و یا از این قبیل) در مقابل حمله دیگر درندگانی چون تمساح و یا کفتاران واکنش نشان می دهند تا جاییکه احساسات انسان ها را بر می انگیزند، جوامع بظاهر انسانی در کمال تاسف شاهد چنین وقایع شوم و شرم آوری است راه چاره چیست؟ فوری ترین راه حل بنظر همان راهی است که در کشورهای مترقی پیموده شده تا حقوق پایمال شده بانوان استیفا گردد یعنی همانا اتحاد و ارتباط و همفکری هر چه بیشتر بانوان گرامی در مقابل سنت و عرف نامیمون و مردسالار جامعه (حتی در صورت ضرورت تحریم شوهران و برادران و پدارن دارای افکار عقب مانده) و نیز یافتن راه حل های ابتکاری دیگر

گزارش یا اعتراض به این نظر


قاسم May 24, 2020 10:31 AM

تمامی این مشکلات را جمهوری انگلی جهل وجنون آخوندی باعث می شود آخر در قرن حاضر به شلاق بستن زنان و نام ناموسی پیدا کردن برای آن حماقتی از نوع قوانین ماقبل تاریخ جمهوری کثیف اسلامی است و بس تا زمانی که این حکومت های عقب مانده فرهنگی روی کار باشند این مشکلات حل نخواهد شد پس وقتی نابود شوند می توان امید بهبودی داشت انگلها باید نابود شوند که گلستانی شکوفا شود راه دیگری نیست

گزارش یا اعتراض به این نظر


خسرو May 26, 2020 12:27 PM

این پدر است یا یک حیوان کفتار صفت و یک هیولای وحشی ؟ جگونه یک پدر میتواند دختر نازنین، زیبا بیگناه خود را که مانند یک فرشته خداست بجرم عاشق بودن و بجرم داشتن یک احساس عمیق انسانی عاشقانه که از خصوصیات پاک و نجیبانه مردمان خوب و دوست‌داشتنی است را با قساوتی باور نکردنی به قتل برساند ؟ نه هرگز، هرگز حتی یک حیوان وحشی هم قادر به انجام جنایتی اینچنین نیست هر تنابنده ای حق دارد دوست بدارد عاشق باشد عشق بورزد و زندگی کند من از شنیدن این واقعه اشک ریختم و باورش نمیکنم

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی May 26, 2020 04:14 PM

هر جنایتی از این دست که متاسفانه در سالهای اخیر یک منحنی صعودی را طی میکند زائیده جامعه ای بسته وفضای فرهنگی آلوده ای است که جمهوری اسلامی بوجود اورده وبا یک استدلال ساده میتوان اثبات نمود که این جنایات عمیقا ریشه در تعصبات مذهبی و قرانی و نشات گرفته از احادیث وروایات مذهبی است که شب وروز از طریق رسانه های اسلامی ومساجد منابر در گوش روستائیان خوانده میشود

گزارش یا اعتراض به این نظر


به نام یزدان پاک May 26, 2020 11:42 PM

این قتل وحشیانه ریشه گرفته از تفکر اسلامی و پوسیده است وهمینطور مجازات کمی که برای این جنایت داده اند هم از تفکر اسلامی ریشه گرفته است اگر این حرامزاده به جای دخترش پسرش را کشته بود مجازاتش اعدام بود ولی چون دخترش را کشته 3 سال حبس داد ه اند که این نشان از مالکیت (مثل پفک یا شیء ) بر زن در اسلام وبی منطق و تبعیضگر است هر جا اسلام ریشه کرده خشونت را پیشه کرده اونم از نوع داعشی مثل اینکه نر های مسلمان که زن را ناچیز و ناقص العقل و نصف یک مرد میدانند فراموش کرده اند خودشان هم از شکم یک زن دلسوز بیرون امده اند زن دقیقا= مرد به واقعیت که اسلام یعنی شکم و زیرش

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام May 27, 2020 04:09 PM

البته شیطنت رسانه های رژیم و بی بی سی مبنی بر تبلیغ وجود غیرت با غلظت بالا در شمال کشور را فراموش نکنید وگرنه دیدن قتلهای ناموسی در جنوب ایران و مناطق سنی نشین یک امر روزمره و معمولیست تا اسلام در ایران نابود نشود و بدون وجود قوانین مدنی مدرن با ضمانت اجرایی این وحشیگری تا ابد ادامه خواهد داشت

گزارش یا اعتراض به این نظر


shahbazi May 28, 2020 01:44 AM

جامعه ایی که مسئولانش امثال خامنه ایی و روحانی ، معلم اخلاقش علم الهداها و خاتمی ها و قاری قرانش طوسی ها باشند سقوط اخلاقی در آن امری بدیهی است : (

گزارش یا اعتراض به این نظر


بابک پرسا May 28, 2020 11:03 PM

- بسی پستی و بیزاری و ننگ نامی؛ بر نام و نشان و سرشت ناپاک آن پدر بی پدر خون آشام اهریمنی

- پرتو نیکان نبیند؛ آنکه بنیادش بد است ( سعدی )

گزارش یا اعتراض به این نظر


رضا.ف May 29, 2020 05:47 AM

ای جانم به فدایت دختر زیبای من چه اسوده خفتی از این جهان ظلم

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرام May 29, 2020 01:49 PM

شدیدترین مبارزه را زنان ایران با این رژیم جهنمی انجام میدهند و تردید نباید داشت که این زنان ایران هستند که سرانجام رژیم جمهوری اسلامی را دفن و اسلام ناب محمدی را در سرزمین ایران اخته خواهند کرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی May 29, 2020 03:11 PM

بدیهیست درکشوریکه یک مشت ملای وابسته ودلبسته بآنسوی تاریخ بشری وبرمبنای قوانین عصربربریت اقدام به دست بریدن و پابریدن واعدام وشکنجه واسید پاشی و کشتارهای خیابانی وغیرو بنماید چنین فجلیعی نیزمیتواند بیک مسئله ساده ورایج بدل شود خامنه ای وروحانی ودیگر ملایان پلید حکومتی اگرهم بخواهند نمایشی ازاعتراض به چنین اقداماتی نشان بدهند وآنرا مستحق مجازات بدانند فقط یک حرکت مقطعی ویک نمایش و مسکن زودگذراست آنچه مهم است، اینکه زن کشی وچند همسری و بلامانع بودن قتل توسط پدرکه همین امروز جمعه9/3/99 پروانه سلحشوری بعنوان نماینده دوره دهم مجلس بدان اعتراف کرد درسیرت وقاموس این حکومت است وقوانینی که نشات گرفته از دوران زنده بگور کردن دختران باشد نتایجی بیش ازآنچه در مورد رومینا اشرفی وآن پیر زن کرمانشاهی رخ داد نخواهد داشت نابودی این رزیم تنها راه حل است

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی May 29, 2020 03:55 PM

خامنه ای دروغ میگوید وداردسفسطه میکند عین گفته اورادرذیل میاورم میگوید جامعه بایددرمقابل تعدی بحقوق زنان برخوردنماید و قانون هم باید برای چنین اقداماتی پیش بینی شود این بدان معناست که خامنه ای میداند چنین قانونی درقوانین قضائی ضدزن ملایان وجودنداردوبحث پیش بینی قانون رامطرح میکند خامنه ای درنوئیتر ریحانه نوشته:ازمتن این منبع به نقل از خامنه ای نوشته: جامعه، هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ اخلاقی، باید با کسانی که تعدّی به زن را حقّ خودشان می‌دانند، برخورد سخت بکند؛ قانون هم باید در این زمینه مجازات‌های سختی را پیش‌بینی کند در اینجا هم خامنه ای میخواهد جامعه را بجان هم بیندازد ویک هرج ومرج اجتماعی خشن را اشاعه بدهد منظورش از اینکه جامعه باید با چنین جنایاتی برخورد سخت بکند به چه معناست بجز ترویج خشونت وزمینه ای برای آتش به اختیاران؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو May 29, 2020 09:27 PM

حالا و آنهم به لطف ومرحمت اینترنت وهمزمان درود فراوان بردانشمندان و محقانی که باعث وبانی ظهوراینترنت شدند چندی ازخبرهای جنایت برعلیه زنان ودختران ایرانی دراینترنت ظاهرشده است روزنامه ها ومطبوعات چهل ساله حکومت تازی درایران روئیت کنید که مهال ممکن است هفته ای چندین چنین جنایت های برعلیه دختران وزنان وجود داشته است درحقیقت محض علاوه برتعصبات جهل مذهبی دخالت های بی حد ومرزفک و فامیل ها وهمسایه گان درزندگانی خصوصی خانوارها سهم داشته ودارند و باعث ترقیب به کشتارزنان ودختران شده ومیشود ودردهات ها وشهرستان های کوچک این معضل فرای تصوربه جنایت های این چینیی بیشماری منجرشده است توهم وتعصب مذهبی اسلام وارانه که به جنایت ها انجامیده است نتها به ایران ختم نمیشود بلکه افغانستان وپاکستان و مصرو سودان ونیجریه و عربستان هم چنین بوده ومی باشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


akhtar May 31, 2020 12:17 PM

در حساب توئیتری ولایت خونخوار به "تعدی به زن،،،!" اشاره شده، مطمئناً منظور این خبیث ضد زن، این شخص متعدی، نه پدر رومینای مظلوم، بلکه "بهمن خاوری"، جوانی است که رومینای بی پناه به او و خواهرش پناه برده بود! خواهید دید که بجای پدر این جوان، و شاید هم بعلاوه، خواهرش را بشدت (به زبان آخوندی) قصاص کنند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو May 31, 2020 09:59 PM

فقرو بیکاری و همچنین معتادی دربسیاری ازخانوارها درسطح کشوربیداد می کند واگرچنین خانوارهائی دخترانی داشته باشند که باموجدیت فقرو بیکاری وحتی معتادی والدین نه خواستگاری داشته باشند و نه امیدی به ظهورخواستگاردرآینده داشته باشند و زخم زبان ها همسایه گان و فک وفامیل ها و پرنده سازی برعلیه دخترانشان که چرا ازدواج نکرده اند و چرا چنین وچنان می کنند بسیاری ازدختران را ترقیب ازفرارکردن ازخانواده می کند که شاید درفلان شهری خواستگارو شوهری بیابند که لاقل خواستگارو شوهراینده ندادند که ازچه خانواربا چه سطح درامدی هستند درحقیقت دختران چنین خانوارهای به شکلی انتهاری عمل کرده زیراکه ازآنچه درخانه به انها روا شده است شاید بهترباشد ودرحقیقت قماری است که یا شوهری پیدا میشود و یا طعمه شوهرنما ها شده ومیشوند بقتل رسیدن رومینا به تمدن مردم وابسته است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: