آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 5 خرداد ماه 1399 = 25-05 2020

سرایندۀ ترانۀ خاطره انگیز "گل یخ" درگذشت + فیلم

مهدی اخوان لنگرودی، شاعر و نویسنده در سن ۷۵سالگی از دنیا رفت. او شاعر «گل یخ» ترانه معروف بود که هنوز هم ماندگار است (فیلم زیر). اخوان لنگرودی به دلیل عارضه مغزی بیش از یک‌ماه در بیمارستانی در اتریش بستری بود.

کمتر کسی است که ترانۀ مشهور "گل یخ" را با صدای کوروش یغمایی نشنیده باشد و با این آهنگ خاطره نداشته باشد. سرایندۀ این ترانه، کسی نیست جز مهدی اخوان لنگرودی، نویسنده و شاعری که بیش از یک ماه به دلیل عارضۀ مغزی در بیمارستانی در اتریش بستری بود و روز دوشنبه ۵ خرداد، در سن ٧۵ سالگی و دور از وطن، چشم از جهان فرو بست. نزدیکان او گفته‌اند که قرار است وی در کنار برادرش در اتریش به خاک سپرده شود.

ترانۀ گل یخ، به دلیل برخورداری از استانداردهای جهانی، به سرعت به خارج از مرزهای ایران نفوذ کرد و در پی آن اجراهای گوناگونی در دیگر کشورهای جهان از این ترانه شکل گرفت. این ترانه اخیراً در یکی از قسمت‌های سریال "آمریکای کوچک" نیز استفاده شده است.




www.youtube.com/watch?v=0BnXTSNcwgI

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



حمید May 26, 2020 06:17 AM

بیشتر از ۵۰ سال این اهنگ ساخته شده و همه مردم اونو بارها شنیدن و لذت بردن ولی در تمام این ۵۰ سال کسی نپرسید کی ترانه رو ساخته و شعرش رو کی سروده بوده که لااقل یک بار هم شده ازشون قدر دانی شه نه ایکه فقط به اسم کورس یغمایی در ره که اونم‌حقشه ازش قدر دانی شه و حالا که شاعرش فوت کرده تازه فهمیدیم شعرش رو کی گفته ، واقعا دنیای بی انصافی داریم و مردم مرده پرست

گزارش یا اعتراض به این نظر


akhtar May 26, 2020 11:12 AM

گویا این ترانه 50 سال پیش به بازار اومده، خب اون موقع دورۀ جوونی مادر بزرگ و پدر بزگ من بوده، من اگر دستم بهشون برسه (توی اون دنیا) یک دعوای حسابی باهاشون میکنم که ای مرده پرستا!
ولی بهرحال این خبر یک حسن بزرگتری هم داره این که بالاخره اسم فامیل "حمید" را فهمیدیم؛ "حمید مرده پرست"!هاهاها، چه زیبا!

گزارش یا اعتراض به این نظر


حمید May 26, 2020 02:37 PM

بله درسته، حمیدها و اختر خانم های مرده پرست

گزارش یا اعتراض به این نظر


حمید May 26, 2020 02:46 PM

و انگار یه سی جهل سالی اختر خانم دنبال هویت اصلی حمید بوده و بالاخره فهمیده چه پشتکاری !

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: