آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 17 خرداد ماه 1399 = 06-06 2020

درگذشت مرجان، خواننده و هنرمند سینما در خارج

شهلا صادقی ضمیر خواننده پاپ و بازیگر ایرانی، معروف به مرجان درگذشت.

این بازیگر که با نام هنری "مرجان" در شمار زیادی از فیلم‌های پیش از انقلاب بازی کرده بود روز شنبه و هنگام یک عمل جراحی در اثر ایست قلبی در خارج از کشور درگذشت. او هنگام مرگ ۷۲ سال داشت. وی همسر فریدون ژورک از فیلمسازان سینمای قبل از انقلاب بود.مرجان در طول فعالیت سینمایی خود در کنار بازیگران معروف و سرشناسی همچون محمدعلی فردین، ناصر ملک‌مطیعی، رضا بیک ایمانوردی، سعید راد، رضا فاضلی و ایرج قادری به ایفای نقش پرداخت.

مرجان که نام اصلی‌اش شهلا صافی ضمیر بود، در دهۀ ١٣۵٠ خورشیدی به شهرت رسید اما با فرارسیدن انقلاب به ناچار از فعالیت هنری کناره‌گیری کرد. او حتی بعد از انقلاب به زندان افتاد و سرانجام ١۴ سال قبل (٢٠٠۶)، از کشور خارج شد و به آمریکا رفت. او سال‌ها بعد در مصاحبه با رسانه‌های وابسته به سازمان مجاهدین خلق گفت که وی و همسرش (فریدون ژورک) از سال ١٣۵٩ به این سازمان سیاسی ملحق شده بودند.

به گزارش رادیو فرانسه، مرجان در سالهای جوانی همسر مهدی علی‌محمدی، یکی از گویندگان مشهور رادیو ایران بود که صدایش در "داستان‌های شب" و همچنین در فیلم‌های دوبله‌شده بسیار شناخته شده بود.

او بعد از جدایی از مهدی علی‌محمدی، با فریدون ژورک ازدواج کرد که یکی از شخصیت‌های کلیدی سینمای عوام‌پسند ایران بود و علاوه بر کارگردانی، به تهیۀ فیلم و بازیگری هم اشتغال داشت.



سیمرغ June 7, 2020 12:32 PM

افتخاربرهنرمندبرجسته وآزادیخواه مردم رنجکشیدۀ ایران"مرجان"قهرمان که تاآخرین لحظۀ حیات پربارش،بابجان خریدن سالهاشکنجه وزندان،و ممنوعیت ازکار،ومنع خروج،هرگزحاضربکمترین سازش خائنانه در برابرحکومت خونخواران نشد،وتاآخرین دَم،نسبت بآرمان پرشکوه آزادی مردم ایران وفادارماند!
"مرجان"رها،که شرایط سخت ایستادگی دربرابرسفاکان،وبخصوص دوران پردردوشکنج زندان،ومحشورشدنش باگروهی ازآگاهترین،و مقاومترین زنان آزادیخواه میهن درآن کشتارگاهها،ازاوزنی شجاع،با اراده ای سازش ناپذیردربرابرولایت خونخوار،وایمانی خدشه ناپذیرنسبت بفردای پرشکوه میهن،وعشقی پاک وشورانگیزنسبت به هممیهنان تحت ستم،وفرزندان مبارزوپیشتارآنها،ساخته بود،باانتخابی افتخارآفرین،هنرش را،بافروتنی،وبیچشمداشت،بطورتمام عیارتقدیم میدان جنگ سازش ناپذیر سرنگونی طلبانه،ومبارزان راه آزادی میهن کرد!درودبراو

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرام June 7, 2020 02:15 PM

مرجان جزو معدود هنرمندانی بود که از آغاز برپائی حکومت نحس اسلامی در مقابل آن ایستادگی کرد و سر فرود نیاورد، یادش گرامی

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرمان June 8, 2020 12:34 AM

درود بیکران بر مرجان
هنرمندی متعهد و انسان آزاده بود و هنرش را برای مباره با رژیم مرتجع و ضدبشر ولایت فقیه بکار گرفت
یادش همواره گرامی خواهد ماند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: