آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 5 شهریور ماه 1399 = 26-08 2020

فرصت بزرگی كه برای تقویت جایگاه ایران از دست رفت

چرا اکنون در وضعیت دردناک اقتصادی قرار داریم؟
فرصت بزرگی كه برای تقویت جایگاه ایران از دست دادیم

به نوشته روزنماه شرق، حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه و پژوهشگر معتقد است در فرایند افول قدرت آمریکا و ظهور قدرت‌های نوین در آسیا در ۲۰ سال گذشته ما فرصت بزرگی را برای تقویت جایگاه بین‌المللی ایران از دست داده‌ایم که اگر از آن فرصت‌ها بهره می‌بردیم، اکنون در این وضعیت دردناک اقتصادی قرار نداشتیم.

او ساختار نظام اقتصادی ایران را «نظام سرمایه‌داری رفاقتی» می‌نامد و نتیجه چنین نظام اقتصادی‌ای را غارت منابع ملی می‌داند که حتی تا فروپاشی اقتصادی ایران پیش خواهد رفت. گرچه به آینده ایران امیدوار است اما نگرانی خود را از خطر فروپاشی اقتصادی ایران کتمان نمی‌کند.


بورس بریزد، برای کشور ماجرا‌ها دارد

فرشاد مومنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در باره وعده گشایش اقتصادی روحانی گفته: زمانی که شما می‌بینید چگونه با الفاظ بازی می‌شود و برای یک آینده فروشی خطرناک عنوان گشایش گذاشته می‌شود می‌توانید بازی با الفاظ و منطق‌های نام گذاری را در ابعاد متنوع‌تری مورد توجه قرار دهید. صمیمانه و خاضعانه از رسانه‌های کشور تقاضا می‌کنم به داد ملّت برسند و این بازی ها را برملا کنند. در جامعه‌ای که بالغ بر 75 درصد جمعیت بنا به تصریح گزارش‌های رسمی معاونت رفاهی، وزارت کار و هیئت وزیران نیازمند حمایت برای بقاء هستند اینکه شما می‌گویید گشایش برای مردم هست باید بگویید برای کدام مردم است؟

وی افزود: این کار بدین معناست که یک بازی رانتی جدید پدیدار شده و بنابراین حقوقی‌های رانتی، معدنی و مالی از بورس بیرون بیایند و سراغ طعمه‌ی جدید بروند. اکنون می فهمید که کوچکترین سقوط در بورس به گواه آنچه در دو هفته‌ی اخیر مشاهده کردید؛ می‌تواند چه نوع التهاب‌ها و ماجراهایی برای کشور به وجود بیاورد.


فقر غذایی گریبانِ طبقات فرودست را گرفته است

روزنامه ایران نوشت: قیمت یک ماه سفره ایرانی چند تمام می‌شود؟ برای آنکه بتوانیم رقم دقیقی از یک سفره ایرانی استخراج کنیم 21 کالای پرمصرف را هدف گذاری کردیم. بر اساس محاسبات روزنامه ایران هزینه یک خانوار قشر متوسط 4 نفره در یک ماه که به قول معروف از بَرج‌های خود در مواد غذایی زده است و مصرف معقولی دارد در حدود یک میلیون و 219 و 400 تومان است. لازم به توضیح است که عدد به دست آمده حداقلی و بدون در نظر گرفتن وعده های غذایی با سبزیجات است.

آیا می‌خواهند طبقه متوسط را کامل حذف کنند؟!
برخی کارگران فقط نان می‌خورند

این روزها «فقر غذایی» گریبانِ طبقات فرودست را گرفته است. وقتی از ابتدای سال جاری همه اقلام خوراکی بیش از ۴۰ درصد گران شده‌ است، طبیعی است که امسال بیشتر از سال‌های قبل، بسیاری از ضروریات از گوشت قرمز و سفید گرفته تا پنیر و تخم مرغ در حال محو شدن از سفره‌های کارگران و اقشار کم‌درآمد باشد.

به گزارش ایلنا، فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) که محاسبات سبد معاش و هزینه‌های زندگی کارگران را ماهانه انجام می‌دهد می گوید: آیا نمایندگان همین مجلس نمی‌دانند که پنیر شده آرزوی سفره‌ی کارگر؛ مگر کارگر می‌تواند پنیر کیلویی ۹۵ هزار تومان بخرد؟! یک کارگر چندی پیش به من مراجعه کرد گفت من پنج سر عائله دارم، مدتی‌ست فقط نان سنگک برای خانه می‌خرم! شما عمق فاجعه را ببینید!

یک عضو دیگر شورای عالی کار نیز با اشاره به اینکه با ورود به هر مغازه ای به راحتی می‌توان افزایش قیمت کالاها و محصولات را نسبت به دو سال گذشته مشاهده کرد، گفت: اگر حقوق کارگر در دو سال گذشته مطابق با نرخ محصولات لبنی افزایش یافته بود به مراتب این قشر با مشکلات کمتری مواجه بودند.

به گزارش ایلنا، مهرداد مویدی در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات کارمندان و افرادی که از دولت حقوق می گیرند به مراتب کمتر از قشر کارگران است بیان می کند: اگرچه دولت مبالغی را در قالب کمک هزینه به کارمندان اختصاص می‌دهد اما متاسفانه هیچ وقت تصمیمی برای رفاه جامعه کارگری اتخاذ نمی کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بی‌شک زندگی جامعه کارگری تحت تاثیر گرانی‌ها بیمار شده است می‌افزاید: متاسفانه تورم موجود باعث شده که مشکلات کارگران روز به روز بیشتر شود.

عضو شورای عالی کار می افزاید: اگرچه حقوق کارگران در سال جاری حدود 21 درصد افزایش یافت اما این افزایش هیچ تناسبی با قیمت کالاهای موجود ندارد.وی با اشاره به اینکه در صورتی‌که حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا نکند بی شک در آینده ای نه چندان دور با بحران سو تغذیه مواجه خواهند شد.



خسرو June 18, 2020 12:37 PM

منصور امان گرامی، این اعتصابات بدون حمایت سایر مردم و طبقات مختلف کارگری و حمایتهای عمومی تا کنون بی نتیجه بوده است برای حکومت و رژیم اشغالگر مهم نیست که کارگر حتی برای قوت لایموت خود و خانواده اش پولی ندارد و یا فلان بچه معصوم شب گرسنه به بالین میرود پس چه باید کرد ؟ آقای امان گرامی بیائید راه چاره و و اندیشه رهائی را طرح ریزی و پیشنهاد کنید من فکر میکنم اعتصابات عمومی و اعتراضات گسترده مردمی با حق دفاع مشروع و متقابل با نیروهای سرکوبگر میتواند ملت را بطرف دروازه آزادی سوق دهد

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایرانی July 27, 2020 11:20 PM

به جای اینکه بمیرن از این ظلم کبیر که میکنند تازه دارن از فقیر شدن کل اقشار جامعه آمار میدن ولی مگه قبول میکنن که 41 سال حکومت یک تمدن دیرینه رو غصب کردند؟زمان محمد رضا شاه چه عزت و احترام و حقوق مناسبی داشتند کارگران ایران!هر روز جوانان مثل دسته گل وطن رو به خاطر مخالفت با رژیم اهریمنی شون دارند اعدام میکنند که مثلا امثال من رو بترسونند؟ بیچاره ها دارین برای تلاش بیشتر ما برای سرنگونی هر چه سریعترتون انگیزه بیشتری میدهید! به خدا قسم با یقین تمام به مبارزه با این اهریمن که دشمن خدا و انسانیت و کره زمین هستند با تمام توانمون ادامه میدهیم تا ولیعهد به حق ایران رو برگردونیم تا به خاک آبا اجدادیش خدمت کنه به کوری چشم تمام دشمنان ایران و ایرانی! جاوید شاه

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی August 26, 2020 04:51 PM

هم آقای حسین راغفروهم آقای فرشادمومنی هردونفرازکارشناسانی هستند که درمقاطعی ازتاریخ حیات جمهوری اسلامی درزمره مشاوران اقتصادی مسئولان عالیرتبه جمهوری اسلامی بوده اندوبدفعات هم درموردراهبردهای صحیح اقتصادی نظریات خودشان راارائه نموده اند جالب اینستکه هر دوکارشناس محترم براین قضیه وقوف کامل دارندکه جمهوری اسلامی ازهمان روزنخست شکلگیری اصل واساسش برغارت وچپاول ومصادره وتاراج ثروتهای ملی شکل گرفت این عزیزان بایدبیادداشته باشند که روح الله خمینی دراولین سخنرانی اش دربهشت زهراباصدای بلندورسافریادزد، ایران غنیمت اسلامست بدیهیست که وقتی یک کشورازمنظرعالیترین مقام انقلاب غنیمت عنوان میشودچیزی بنام اقتصادرقابتی وبخش خصوصی ومنافع ملی نمیتواندمفهومی داشته باشد درجمهوری اسلامی همانطوریکه خودشان عنوان کرده انداقتصادرفاقتی است وبگفته خمینی مال خر! !

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: