آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 19 تیر ماه 1399 = 09-07 2020

دانش آموز ممتاز بهايی از ادامه تحصیل محروم شد

دانش آموز ممتاز به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شد

خبرگزاری هرانا – ادیب ولی، دانش آموز ۱۵ ساله ممتاز بهایی ساکن کرج به دلیل اعتقاد به آیین بهایی با محرومیت از ثبت نام در مدرسه و ادامه تحصیل مواجه شد. این شهروند بهایی نوجوان علیرغم کسب معدل بالا و موفقیت تحصیلی صبح امروز چهارشنبه ۱۸ تیرماه با تماس مدیر مدرسه از محرومیت خود از ادامه تحصیل در مجموعه مدارس سلام در کرج مطلع شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۹۹، ادیب ولی، دانش آموز ۱۵ ساله بهایی ساکن کرج به دلیل اعتقاد به آیین بهایی با محرومیت از ثبت نام و ادامه تحصیل در مدرسه مواجه شد.

این شهروند بهایی نوجوان دوره سه ساله‌ی اول دبیرستان از پایه هفتم الی نهم را در مدرسه سلام البرز کرج با کسب معدل کل ۱۹/۸۲ و کسب رتبه نخست در پایه نهم سپری کرد. وی صبح امروز چهارشنبه ۱۸ تیرماه با تماس مدیر مدرسه از محرومیت خود از ادامه تحصیل در پایه دهم در مجموعه مدارس سلام مطلع شده است.

یک منبع مطلع از وضعیت این شهروند بهایی در این خصوص به هرانا گفت: “هفته گذشته پس از انتقال پرونده تحصیلی ادیب ولی از دوره اول دبیرستان سلام به دوره دوم دبیرستان سلام البرز که هر دو دوره تحصیلی در یک ساختمان در شهر کرج مستقر است، فرمی جهت دریافت اطلاعات شخصی از سوی مسئول دفتر دوره دوم دبیرستان به ایشان ارائه شد که در آن فرم سوال از دین و آیین وی شده بود و بر طبق اعتقادات آیین بهائی که بهائیان را در همه احوال تشویق به صداقت و راستی و پرهیز از دروغ و ریا می‌کند، در فرم مربوطه اعتقاد خود به دیانت بهائی را در پاسخ سوال ستون مذهب نوشته است که با عکس‌العمل مسئول دفتر مواجه شد؛ که چرا در پاسخ سوال ستون مذهب، نوشته بهائی؟! پس از آن مسئول دفتر پایه دوم دبیرستان سلام البرز به پدر این دانش آموز گفته است که مجبور هستند این مورد را به مدیریت کل مجموعه مدارس سلام واقع در تهران اعلام و برای تصمیم گیری استعلام کنند و نهایتا امروز نتیجه را به صورت تلفنی اعلام کردند”.
محرومیت این دانش آموز بهائی در حالی است که وی طی سال‌های اخیر در مقاطع دبستان و راهنمایی در مسابقات بین‌المللی رباتیک و هوش مصنوعی مقام‌های اول را کسب کرده و همچنین رتبه نخست معدل در پایه نهم را کسب کرد.

لازم به ذکر است که محل کسب و امرار معاش پیام ولی، شهروند بهایی و پدر این دانش آموز نیز از دوازده سال پیش توسط ارگان‌های دولتی پلمب شده است. پیگیری‌های آقای ولی در دادگاه‌های تجدیدنظر، دیوان عالی، دیوان عدالت اداری، کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران و سایر ارگان‌های دولتی کماکان به نتیجه نرسیده و محل کسب این شهروند نظرآبادی کماکان پلمب است. همچنین افشین ولی، عموی ادیب ولی، در سن ۱۲ سالگی در سال ۱۳۶۹ توسط تعدادی از مردم تندروی روستای حسین آباد از توابع نظرآباد به دلیل مباح اعلام کردن خون بهائیان به قتل رسیده است. پیام ولی، پدر ادیب ولی در زمانی که تنها ۱۰ ساله بود جسد بی جان برادر ۱۲ ساله خود را در چاه پیدا کرده است.

با وجود محرومیت شهروندان بهایی از تحصیل در دانشگاه‌ها، گاها از تحصیل این شهروندان در مقاطع تحصیلی پایین تر نیز به بهانه‌های مختلف جلوگیری می شود.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی و به خصوص محروم کردن دانشجویان بهایی از حق تحصیل اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
گفتنی است بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران تنها ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد، به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.



خسرو July 9, 2020 01:25 PM

انسان دلش به درد میآید من شخصا با بهائیان مراوده و دوستی داشته‌ام بهائیان بسیار مردم نازنین و دوستداشتنی هستند آنها به کسی آزار نمیرسانند و اعتقادات آنها این عمل را مطرود میشناسد من معتقدم بهائیان در مقابل سوال مذهبی رژیم باید بطور استثنائی دروغ بگویند تا لااقل بتوانند از حقوق شهروندی خود استفاده کنند در مقابل نظامیکه سرتا پایش دروغ و فساد است این دروغ مصلحتی مهم نیست مردم عوام هم بنوبه خود بی فرهنگ نادان و وحشی هستند که کسی را بخاطر طرز تفکر و اعتقاد متفاوت نجس و ضاله مینامند و بقتل میرسانند هزاران افسوس که گاهی باید بخاطر ایرانی بودن احساس شرمساری کنیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


مریم July 9, 2020 02:58 PM

امیدوارم هر چه زود تر این دانش اموز برجسته از این کثافت خانه ای که رژیم شیعه درست کرده بتواند پناهندگی بگیرد، رضا شاه روحت شاد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: