آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 20 تیر ماه 1399 = 10-07 2020

ایاصوفیه؛ ابراز نگرانی یونسکو از اقدام تازه اردوغان

سازمان میراث جهانی، یونسکو، از رای دیوان عالی اداری ترکیه مبنی بر تغییر کاربری بنای تاریخی ایاصوفیه در استانبول از موزه به مسجد ابراز تاسف کرده است.

در بیانیه این سازمان آمده است این تصمیم بدون گفت‌وگو و اطلاع این نهاد گرفته شده و مدیرکل یونسکو مراتب شدید نگرانی خود را به نماینده ترکیه در یونسکو ابلاغ کرده است.

در این بیانیه به ارزش این بنای تاریخی به عنوان "شاهکار معماری و گواهی بر تعامل فرهنگ‌های اروپایی و آسیایی" تاکید شده و آمده است: «هرگونه تصمیم مبنی بر تغییر کاربری بناهایی با ارزش میراث فرهنگی جهانی باید به اطلاع این سازمان برسد تا در صورت لزوم در کمیته میراث جهانی این سازمان بررسی شود.»

دیوان عالی اداری ترکیه جمعه (دهم ژوئیه برابر ۲۰ تیر) حکم داد که عمارت پرشکوه ایاصوفیه نمی‌تواند تنها به عنوان موزه کارکرد داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، عمارت ایاصوفیه وضعیت وقفی دارد و از اموال یک بنیاد دینی است که توسط سلطان محمد دوم (فاتح) تأسیس شد. سلطان یادشده ایاصوفیه را به عنوان مسجد در نظر گرفته بود و بنابرین نمی‌توان آن را به منظور دیگری اختصاص داد.

مصطفی کمال، بنیانگذار ترکیه نوین، در سال ۱۹۳۴ ایاصوفیه را به موزه تبدیل کرد و آن را به عنوان میراث فرهنگی در یونسکو به ثبت رسانید.



رضا.ف July 11, 2020 01:13 AM

فراماسونهای کثیف اردوغان و خامنه ای مقدمات بمباران اتمی خاورمیانه و نابودی مردمش و غارت منابعش رو روز به روز به پیش میبرند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: