آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 20 اردیبهشت ماه 1400 = 10-05 2021

استاد عبدالوهاب شهیدی را در اوج از موسیقی حذف کردند

عبدالوهاب شهیدی (خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی) صبح روز دوشنبه بیستم اردیبهشت‌ماه درگذشت. عبدالحسین مختاباد ـ خواننده موسیقی ایرانی ـ درباره ویژگی های آوازی و مشکلاتی که برای مرحوم شهیدی در برهه‌ای از زندگی ایجاد شد، مطالبی را عنوان کرد.

مختاباد ضمن عرض تسلیت برای درگذشت مرحوم عبدالوهاب شهیدی، درباره این هنرمند گفت: ایشان از استادهای مطرح آواز ایرانی در طول بیش از نیم قرن بودند. استاد شهیدی از اواخر دهه ۳۰ کار خود را آغاز کردند و پس از انقلاب، به علت مشکلاتی که برای ایشان به وجود آمد، از موسیقی ایرانی حذف شدند؛ این در حالی است که آن زمان بهترین فرصت برای نمایش خلاقیت‌های این هنرمند بزرگ بود و دیگر هم نتوانست آن مسیری که شروع کرده بود را ادامه دهد.

او ادامه داد: استاد شهیدی هم آهنگساز خوب و بی‌نظیری بودند و هم صدای بی‌نظیر و منحصر به فردی داشتند. خیلی وقت‌ها گفته می‌شد خواننده خوب خواننده‌ای است که بتواند در اوج بخواند ولی ایشان با همان صدای دلنشین و تحریرهای بی‌نظیر خود همانند استاد بنان، در رجیسترهای میانی و پایین تأثیرهای بی مثالی در آواز موسیقی ایران گذاشتند.

مختاباد در ادامه صحبت هایش درباره عبدالوهاب شهیدی تصریح کرد: ایشان پس از انقلاب که به امریکا رفتند، در زمان بازگشتشان دیگر پا به سن گذاشته بودند و علاقه و توانی برای خواندن نداشتند؛ البته من با ایشان در تماس بودم و در محفل‌هایی ایشان را دیده بودم.

از این خواننده موسیقی ایرانی پرسیدیم که درگذشت نسل خوانندگان و موسیقیدان‌هایی همانند استاد شهیدی، چه تأثیری بر موسیقی ایرانی خواهد گذاشت که پاسخ داد: به مرور زمان شرایط اجتماعی و سیاسی به این بزرگان ضربه زد و این امر موجب شد که آنها از تب و تاب افتادند. افرادی همانند استاد ایرج، مرحوم نادر گلچین، استاد اکبر گلپایگانی همگی در تلویزیون و رادیو ایران ممنوع الصدا شدند.

ویدئوی زیر: زندگی در دستگاه ماهور
با صدای استاد عبدالوهاب شهیدی
سرپرست گروه و تنظیم استاد فرامرز پایور




www.youtube.com/watch?v=-WvL9NTqrGY

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



امیرارشادی May 10, 2021 11:38 AM

روزگار زغن و زوزه روباه است
کو هزار دستای تا بخواند در این قبرستان
یک بیک محو شدند ز بسطامی و گلچین و ان مرغ سحر
جای انها بنگر قاری قران و هزاران مداح
مانده مداح و همین غار غارک

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو May 10, 2021 07:55 PM

درفیلم های مستندی ازخشک شدن دریاها و زاده شدن کویرها نشان داده میشود که بلکه درفلان دورانی این منطقه کویری دریائی بوده است که آثاربرجا مانده درختنان و سبزه زارها حکایت برآن دارد درکویرهم مارهای سمی و عقزب ها و سوسک هاومارمولک ها سلطانش هستند ایران با حکومت ساخته و پرداخته انگلیس وشرکاء که خمینی بود به کویری که تازی ها درآن رشد ونمو میکردند که عاری ازهنرو موسیقی وخلاقیت ورفاه وآزادی وپیشرفت بود تبدیل شد بله دردوران حکومت پهلوی این کویرحکومت تازی درایران ساخته سرسبزبود و هنرمندان و خواننده گان ونوازده گان حکم چهچه زنان ازادی وشادبی روح و روان مردم داشتند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: