آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 26 مرداد ماه 1399 = 16-08 2020

اعتراض به شکایت مجلس از دو تن از روزنامه نگاران

بیانیه جمعی از روزنامه نگاران در اعتراض به شکایت مجلس از دو تن از همکارانشان

خبرگزاری هرانا – جمعی از روزنامه‌نگاران با نگارش بیانیه ای مشترک نسبت به شکایت اداره حقوقی مجلس از دو تن از همکارانشان واکنش نشان دادند. این روزنامه نگاران شکایت مجلس از همکاران خود را نقض آزادی رسانه‌ها دانسته و نوشته‌اند؛ “همه ما به حکم حقوق و آزادی‌های قانونی رسانه در برابر این مطالب منتقدانه‌ای که در این زمینه در چارچوب نظامات حقوقی و حرفه‌ای منتشر شده‌اند مسئولیت مشترک حرفه‌ای را می‌پذیریم و ضمن تاکید بر لزوم گردش این اطلاعات در هر مرجع قانونی از حقوق خویش که بخشی از حقوق ملت است دفاع می‌کنیم”. پیشتر اعلام شده بود که اداره حقوقی مجلس به دلیل اظهارات یاشار سلطانی، صدرا محقق و وحید اشتری، درباره «رشوه ۶۵ میلیارد تومانی» شهرداری تهران به نمایندگان مجلس دهم برای رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری از آنان شکایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اسکان نیوز، به دنبال شکایت اداره حقوقی مجلس از دو روزنامه‌نگار درباره پرونده دریافت و پرداخت «رشوه ۶۵ میلیارد تومانی» در زمان شهرداری محمدباقر قالیباف،جمعی از روزنامه‌نگاران با امضای بیانیه‌ای، این روند را محکوم کرده و درباره این موضوع، «مسئولیت مشترک حرفه‌ای» با این روزنامه‌نگاران پذیرفتند.

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:
“اخبار منتشر شده حاکی از آن است که اداره حقوقی مجلس شورای اسلامی از دو تن از همکاران روزنامه‌نگار ما به عنوان واهی تخریب مجلس شکایت کرده است.

ما روزنامه‌نگاران و امضا کنندگان این نامه اعلام می‌داریم حقیقت آنچه که درباره اشخاص گفته‌ شده طبعا پس از رسیدگی منصفانه و بیطرفانه در دادگاه تمامی متهمان پروندۀ پرداخت و دریافت رشوه ۶۵ میلیارد تومانی در زمان شهرداری اقای قالیباف مشخص خواهد شد.

اما استفاده از عنوان واهی “تخریب جایگاه مجلس” را به عنوان تلاش برای ایجاد شقاق و رودررویی نهاد مجلس با روزنامه‌نگاران تلقی و تقبیح می‌کنیم. این اخبار قطع نظر از صدق و کذب آنها، ربطی به نهاد مجلس شورای اسلامی و جایگاه قانونی آن ندارد بلکه صرفاً مربوط به یک نفر یعنی آقای رئیس مجلس است و رسیدگی به آن مستلزم شکایت شخصی است.

بطور کلی هر آنچه روزنامه‌نگاران از اخبار مجلس و نمایندگان و نقد مجلس می‌نویسند جزو وظایف و رسالت حرفه روزنامه‌نگاری بوده و این قبیل رفتارها و گفتارهای تهدیدآمیز مغایر اصول آزادی رسانه‌هاست.

همه ما به حکم حقوق و آزادی‌های قانونی رسانه در برابر این مطالب منتقدانه‌ای که در این زمینه در چارچوب نظامات حقوقی و حرفه‌ای منتشر شده‌اند مسئولیت مشترک حرفه‌ای را می‌پذیریم و ضمن تاکید بر لزوم گردش این اطلاعات در هر مرجع قانونی از حقوق خویش که بخشی از حقوق ملت است دفاع می‌کنیم.

عباس عبدی، کامبیز نوروزی، کیوان صمیمی، سعید رضوی فقیه، علی ملیحی، حمیدرضا اسلامی، مسعود باستانی، عالیه مطلب‌زاده، مینا شهنی، مائده امینی، سبا حیدرخانی، میرا قربانی‌فر، گیسو فغفوری، فاطمه خرمی‌دوست، شهریار شمس، نسیم سلطان‌بیگی، مهدی افشار نیک، شبنم رحمتی، بهزاد احمدی‌نیا، پژمان موسوی
حبیب عابدی، امیر هاتفی‌نیا، روزبه کریمی، احسان قلمچی، محمد داوری، تبسم نمازی، مریم شکرانی، محسن ظهوری، مهدی جلیلی، نگار باقری، امیر هادی انواری
رحمان قلی‌زاده، حسن عباسی، حمید رضا شکوهی، سینا چگینی، امید فراغت / مردادماه ۹۹″

گفتنی است طی روزهای اخیر، خبرگزاری های داخلی عنوان کردند که مجلس از مصطفی میرسلیم نماینده تهران و سه تن دیگر به نام‌های یاشار سلطانی، صدرا محقق و وحید اشتری، به دلیل اظهاراتشان درباره «رشوه ۶۵ میلیارد تومانی» شهرداری تهران به نمایندگان مجلس دهم برای رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری شکایت کرده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: