آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 4 شهریور ماه 1399 = 25-08 2020

چرا هند آثار تاریخی افغانستان را بازسازی می کند؟

نهاد ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد: کشور هند همانگونه که در بازسازی چندین اثر تاریخی این کشور نقش اساسی داشت، این بار نیز هزینه های بازسازی قلعه تاریخی و پرقدمت «بالاحصار» در کابل را پرداخت می کند و تفاهم‌نامه بازسازی آن دیروز میان مقامات دو کشور امضا شده است.

به گزارش ایرنا، نهاد ریاست جمهوری افغانستان امروز با انتشار اطلاعیه ای در این زمینه اعلام کرد: تفاهم‌نامه بازسازی قلعه بالاحصار به عنوان یکی از مراکز مهم تاریخی با حضور رئیس جمهوری افغانستان اشرف غنی، میان سفارت هند و نماینده دولت این کشور امضا شده است.

قلعه بالاحصار دارای اهمیت استراتژیک و قدمت تاریخی‌ بسیاری است. این یادمان تاریخی در جریان جنگ های مختلف به ویژه منازعات ۳۰ ساله گذشته در افغانستان به مرور دستخوش تخریب های گسترده شد.

«وینی کمار» سفیر هند در افغانستان در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: بالاحصار کابل یکی از بناهای تاریخی افغانستان بوده و هند در راستای بازسازی و احیای مجدد بناهای تاریخی علاقه مند است و در این راستا در کنار افغانستان خواهد بود.

وی با بیان اینکه" هند خواهان افغانستان صلح آمیز، مرفه و مترقی بوده"و ابراز امیدواری کرد: این پروژه با موفقیت اجرا شود.

اگرچه هنوز میزان هزینه بازسازی بالاحصار کابل رسانه ای نشده است اما دولت هند پیش از این در سال ۱۳۹۵ نیز قصر تاریخی «ستوری» در وزارت امور خارجه افغانستان را با هزنیه ۲۶۰ میلیون دلار از محل کمک‌های هند بازسازی کرده است و در عین حال در بازسازی باغ تاریخی «چهل ستون»، (و باغ بابر) و بازار تاریخی در کابل نقش داشته است.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان هم پس از امضای این تفاهم‌نامه گفت: بناهای تاریخی، گذشته پرافتخار افغانستان را بازگو می کند و احیای این بناها نه تنها ارتباط افغانستان را به گذشته نشان می دهد، بلکه تصویر عظمت این سرزمین را برای نسل های آینده نیز انتقال خواهد داد.

رئیس جمهور غنی از کمک های هند به افغانستان قدردانی کرد و گفت: هند همکار خوب ما در بخش کارهای عمرانی است و بالاحصار کابل نیز بار دیگر به عنوان یکی از مناطق مهم جاذبه های فرهنگی و تاریخی افغانستان، تبدیل می شود.

دولت افغانستان پیشتر گزارش داده بود که قریب به یک هزار و ۲۰۰ بنای تاریخی در این کشور در معرض نابودی قرار دارد و بودجه کافی برای مرمت این اماکن و مراکز تاریخی که در جریان سه دهه جنگ اخیر آسیب های شدید دیده‌اند، وجود ندارد.

بالاحصار نام قلعه‌ای باستانی در شهر کابل در افغانستان است. تاریخ ساخت این قلعه به حدود قرن ۵ میلادی می‌رسد. این دژ یا حصار در حدود سه قرن (از قرن دوم تا پنجم مسیحی) آبادی روی پشته بالاحصار به شکل اثر مذهبی ساخته شده که نظر به شواهد نقاط مجاور می‌توان آن را نیایشگاه بودائی خواند که احتمالاً بعید نیست که شالوده اولین قلعه جنگی در همین زمان بدست یکی از شاهان هپتالی (هون) بوده باشد. قلعه‌ای است که بر فراز تپه‌ای در دامنه کوه شیر دروازه در جنوب شرق شهر کابل ساخته شده‌است.

تیمورشاه که پایتخت افغانستان را از قندهار به کابل انتقال داد و در بالاحصار کابل جاگزین شدند. تا عصر سلطنت امیر عبدالرحمن‌خان پایتخت در همانجا بود.

بالا حصار به دلیل اهمیت استراتژیک و قدمت تاریخی‌اش یک مکان دارای ارزش تاریخی است. این بنا شاهد جنگ‌های خونین بوده‌است. در جنگ اول افغان و انگلیس (۱۸۳۹ – ۱۸۴۲) و جنگ دوم افغان و انگلیس (۱۸۸۰-۱۸۷۸) و بعد در زمان حکومت‌های کمونیستی افغان این قلعه به عنوان مرکز مهم نظامی استفاده می‌شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: