آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 10 شهریور ماه 1399 = 31-08 2020

مرگ دلخراش یک خرس هنرمند در باغ وحش شیراز

خبرگزاری هرانا – مدیر باغ وحش شیراز از مرگ “رامبو” تنها خرس سیاه آسیایی نر ایران که در این باغ وحش نگهداری میشد، خبر داد. با وجود اینکه اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، این حیوان را در فهرست گونه های در خطر انقراض و در رده آسیب‌پذیر و نیازمند مراقبت قرار داده این خرس بر اثر مار گزیدگی تلف شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، خرس سیاه آسیایی باغ وحش شیراز که سال‌ها پیش از هندوستان خریداری شده بود بر اثر گزیدگی افعی در باغ وحش شیراز جان سپرد.

حسینعلی قهرمانی‌نژاد، مدیر باغ وحش شیراز در این باره گفت: “متاسفانه خرس سیاه آسیایی که گونه بسیار باارزش و در خطر انقراضی است را طی روز‌های گذشته بر اثر گزیدگی افعی از دست دادیم. این افعی با توجه به واقع شدن باغ وحش شیراز در منطقه کوهستانی توانسته بود شبانه خود را به جایگاه خرس سیاه برساند”.

وی افزود: “این خرس هنرمند را حدودا ده سال پیش از هندوستان خریداری کرده و برای اجرای نمایش در سیرک به ایران آورده بودیم که پس از آنکه تصمیم گرفتیم از حیوانات در نمایش‌های سیرک استفاده نکنیم رامبو را به باغ وحش شیراز منتقل کردیم”.

قهرمانی‌نژاد با بیان این ادعا که در باغ وحش شیراز، جایگاهی به مساحت ۳۰۰ مترمربع برای این خرس ساخته شده بود که به حوضچه آبتنی، آب‌نما و صخره برای بالا رفتن حیوان مجهز بود ادامه داد: “تمام تلاشمان را برای فراهم آوردن بهترین شرایط برای حیوانات باغ وحش از جمله این خرس سیاه به کار گرفتیم، اما متاسفانه امکان جلوگیری از ورود افعی به جایگاه خرس وجود نداشت”.

به گفته مدیر باغ وحش شیراز، این خرس تنها خرس سیاه نر در ایران بود که در باغ وحش در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داشت.

وی یادآور شد: “متاسفانه سال جاری، برای مدیریت باغ وحش، سال دشواری بود چرا که به دلیل شیوع کرونا و در نتیجه تعطیلی باغ وحش در ایام تعطیلات نوروز، درآمد اصلی باغ وحش را که در این ایام حاصل می‌شود از دست داده و برای پرداخت حقوق کارگران و تامین خورد و خوراک حیوانات، ناچار به اخذ وام شده‌ایم، اما متاسفانه هیچ نهادی از باغ وحش شیراز به عنوان یکی از معدود باغ وحش‌های خصوصی حمایت نمی‌کند”.

خرس سیاه آسیایی (مشهور به خرس یقه‌دار) گونه‌ای خرس در اندازه متوسط است که روی قفسهٔ سینه‌اش لکه سفیدی به علامت V نقش بسته‌است. این خرس به‌خوبی برای زندگی بر روی درخت انطباق یافته و در مناطق وسیعی از جنوب آسیا، شمال شرق چین، خاور دور روسیه و ژاپن می‌زید.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) این حیوان را در فهرست گونه‌های در خطر انقراض و در ردهٔ آسیب‌پذیر قرار داده‌است که بیشتر به‌دلیل جنگل‌زدایی و شکار این حیوان برای استفاده از برخی اعضای بدن اوست. عمر خرس سیاه آسیایی حدود ۲۵ سال است. این حیوان ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر طول و ۵۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم وزن دارد و علاوه بر گیاهان، از حیوانات و حشرات، مهره داران کوچک، نوزاد پستانداران و گاهی اوقات دام اهلی تغذیه می‌کند. خرس سیاه بلوچی در ایران و خرس سیاه هندی در هندوستان دو زیرگونه از خرس سیاهی آسیایی هستند.



آرام September 1, 2020 02:06 AM

بلاخره کسی نگفت هنر این خرس سیاه هنرمند چی بوده؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Irani September 1, 2020 06:59 AM

اگاهى به أمت هميشه در صحنه
خرس هنرمند هنوز نمرده بلكه هنوز هم به هنرمندى براى مرشد خود به عنوان ريس دولت ادامه ميدهد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: