آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 23 مرداد ماه 1400 = 14-08 2021

بازداشت هفت وکیل دادگستری و فعال مدنی در تهران

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۰، آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم افرافراز و لیلا حیدری، جمعی از وکلای دادگستری و فعالین مدنی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

در جریان بازداشت، تعدادی از لوازم شخصی این شهروندان از جمله تلفن همراه آنان توسط نیروهای امنیتی ضبط شده است.

هرچند از دلایل بازداشت، نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری این افراد اطلاعی در دست نیست با این حال احتمال می‌رود تعداد بازداشت شدگان بیش از این تعداد بوده باشد.

آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب و لیلا حیدری وکلای دادگستری، مهدی محمودیان روزنامه نگار و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و مریم افرافراز فعال مدنی و از اعضای جمعیت امام علی است.


تشکیل پرونده قضایی برای ۹ فعال مدنی در دادسرای اوین

آرش صادقی، آرش کیخسروی، روح‌الله مردانی، نرگس محمدی، جعفر عظیم‌زاده، رسول بداقی، پوران ناظمی، حمید آصفی و بهزاد همایونی در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین با گشایش پرونده قضایی روبرو شدند. این فعالین مدنی در تاریخ ۲۹ تیرماه در جریان تجمعی در حمایت از مردم خوزستان در تهران بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شدند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پرونده جدیدی برای آرش صادقی، آرش کیخسروی، روح‌الله مردانی، نرگس محمدی، جعفر عظیم‌زاده، رسول بداقی، پوران ناظمی، حمید آصفی و بهزاد همایونی در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین گشوده شد.

این ۹ فعال مدنی طی روزهای اخیر از طریق دریافت پیامک سامانه الکترونیکی ثنا از گشایش پرونده جدیدی علیه خود مطلع شدند. در این پیامک عنوان شده است که دلیل تشکیل پرونده شرکت در تجمع غیرقانونی مقابل ساختمان وزارت کشور بوده است.

در تاریخ ۲۹ تیرماه امسال این فعالین مدنی در پی تجمع و راهپیمایی که در حمایت از مردم خوزستان از مقابل وزارت کشور به سمت خیابان زرتشت برگزار شد، بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شدند.

بازداشت این شهروندان همراه با ضرب و شتم و خشونت بوده است. این افراد پیش از بازداشت در ویدئویی گفته بودند که تعدادی از آنان در مقابل وزارت کشور توسط نیروهای نظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

تجمعات مردمی از شب پنجشنبه ۲۴ تیرماه در استان خوزستان در اعتراض به بی آبی و سوء مدیریت مسئولان، در این استان آغاز شده و طی دو هفته به دست کم ۴۱ شهر گسترش یافت. هرانا پیشتر در گزارشی با عنوان “گزارش جمع بندی از هفته دوم اعتراضات خوزستان/ اعتراض در ۴۱ شهر” از کشته و زخمی شدن ده‌ها شهروند و بازداشت صدها نفر خبر داده بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: