آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 23 تیر ماه 1400 = 14-07 2021

یک کشته در اعتراضات اخیر کوبا؛ مداخله نظامی آمریکا؟

یک مرد ۳۶ ساله در جریان تظاهرات کم‌سابقه ضد دولتی در کوبا که طی روزهای اخیر این جزیره را لرزانده، جان خود را از دست داده است.

این معترض کوبايی روز دوشنبه در حومه هاوانا هنگام درگیری با نیروهای حکومتی جان باخت. طبق گفته وزارت کشور، او در میان گروهی بود که به تاسیسات دولتی حمله کردند.

در همین حال وزیر امور خارجه کوبا درباره خطر مداخله نظامی آمریکا در این کشور هشدار داد.

وی گفت: درخواست رسانه های اجتماعی برای مداخله بشردوستانه در کوبا می تواند به عنوان درخواست مداخله نظامی تفسیر شود.

هزاران کوبایی علیرغم خطر زندانی شدن توسط نیروهای دولتی به بزرگترین اعتراض عمومی در دهه‌های گذشته علیه دولت کمونیست کوبا پیوسته‌اند.

یکی از معترضان در اعتراضات روز یکشنبه که خود را الخاندرو معرفی کرده، به بی‌بی‌سی موندو گفته است: "غذا نیست، دارو نیست، آزادی نیست، نمی‌گذارند زندگی کنیم."

اعتراضات در کوبا از آن‌جهت مهم شمرده می‌شوند که منتقدان دولت در این کشور با مجازات سنگینی روبرو خواهند شد.

کوبا در میانه یک بحران شدید اقتصادی است و با تحریم‌های سنگینی از سوی آمریکا روبروست.

کوبایی‌ها از متلاشی شدن اقتصاد، کمبود دارو و غذا، افزایش قیمت و نحوه مدیریت همه‌گیری از سوی دولت خشمگینند.

معترضان با فریاد "آزادی" و مرگ بر دیکتاتور" در اعتراضاتی در سراسر کوبا از جمله هاوانا شرکت کرده‌اند.

یکی از معترضان در سن آنتونیو که نامش را افشا نکرد به بی‌بی‌سی گفت: "ما نمی‌ترسیم، ما خواستار تغییریم، دیگر دیکتاتوری نمی‌خواهیم."

در همین حال اعلام شد که دولت کوبا اعتراضات تاریخی در این کشور را که در تعطیلات آخر این هفته به وقوع پیوست به فشار اقتصادی ایالات متحده نسبت داد و شماری از فعالان سرشناس این کشور را دستگیر کرد.

بر اساس گزارش گروه خقوق بشری کوبالکس که اعضای آن در تبعید هستند، دست‌کم یکصد تن از فعالان سرشناس و روزنامه‌نگاران مستقل از روز یکشنبه تاکنون در کوبا دستگیر شده‌اند که بازداشت برخی آنها در جمع معترضان رخ داده و برخی نیز در خانه‌هایشان.

یک جوان بیست و یک ساله ساکن هاوانا می‌گوید: زندگی در اینجا غیرممکن شده. نمی‌دانم که این اعتراضات بار دیگر نیز تکرار خواهد شد یا نه، چرا که هاوانا به پادگان تبدیل شده. با این حال ترس کوبایی‌ها در حال ریختن است.

رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در واکنش به اعتراضات کوبا گفت: ما در کنار مردم کوبا و درخواست صریح آن‌ها برای آزادی و رها شدن از مخمصه غم‌انگیز همه‌گیری [ ویروس کرونا ] و دهه‌ها سرکوب و رنج اقتصادی که از سوی رژیم خودکامه کوبا متحمل شده‌اند، می‌ایستیم.

خبر اعتراضات روز یکشنبه مردم کوبا در شبکه‌های اجتماعی به طور وسیعی در جهان منتشر شده است. در مناطق مختلف از جمله در مادرید و همچنین در ایالت فلوریدای آمریکا نیز تجمعاتی در حمایت از مردم کوبا برگزار شد.




www.youtube.com/watch?v=hkYS9Z4aS4w

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



امید July 13, 2021 06:25 AM

بله همانطور که کندی در کنار مردم کوبا ایستاد هنوز مردم کوبا فراموش نکرده اند که چطور کندی دمکرات مبارزان کوبایی را به مسلخ خلیج خوکها برد و رهایشان کردو همه را کاسترو سلاخی کرد اگر کوبا در زمان باتیستا اوج می گرقت دیگر کازینوهای جتوب امریکا رونق چندانی نداشت

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: