آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 9 اردیبهشت ماه 1400 = 29-04 2021

شکایت به نگهداری متهمان در سلول انفرادی؛ فشار بیشتر

در پی اعلام شکایت نسبت به نگهداری متهمان در سلول انفرادی؛ محرومیت عالیه مطلب زاده از حق تماس

خبرگزاری هرانا – عالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان محبوس در زندان اوین که دوران محکومیت دو ساله خود را سپری میکند، روز دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه، در پی ثبت دادخواست و اعلام شکایت نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی در دفتر دادستانی این زندان، از حق تماس تلفنی محروم شد.

پیشتر ۱۷ تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان‌های اوین و رجایی‌شهر، با حضور در دفاتر بندهای این زندان‌ها نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی، اعلام شکایت کردند. در این دادخواست زندانیان با استناد به رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری در سال ۸۲ و قانون آئین دادرسی کیفری، نگهداری زندانیان در سلول انفرادی را “مصداق بارز شکنجه” و امری غیرقانونی عنوان کردند و خواهان رسیدگی به این موضوع شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان محبوس در زندان اوین از حق تماس محروم شده است.

محرومیت خانم مطلب زاده از حق تماس در پی ثبت دادخواست و اعلام شکایت وی نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه در دفتر دادستانی این زندان، صورت گرفته است. کارت تلفن خانم مطلب زاده بلافاصله پس از ثبت دادخواست توسط مسئولان زندان مسدود شده است.
در تاریخ ۱ اردیبهشت ماه، ۱۷ تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان‌های اوین و رجایی‌شهر، با حضور در دفاتر بندهای این زندان‌ها نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی، اعلام شکایت کردند. در این دادخواست زندانیان با استناد به رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری در سال ۸۲ و قانون آئین دادرسی کیفری، نگهداری زندانیان در سلول انفرادی را “مصداق بارز شکنجه” و امری غیرقانونی عنوان کردند و خواهان رسیدگی به این موضوع شدند.


بازداشت به دلیل “ترویج فرهنگ غربی در فضای مجازی”

خبرگزاری هرانا – یک شهروند در مشهد به دلیل آنچه “ترویج فرهنگ غربی و انتشار تصاویر مبتذل در شبکه های اجتماعی” عنوان شده است، توسط ماموران پلیس بازداشت شد. تحمیل سبک زندگی و مبارزه با آنچه “سبک غربی” زندگی خوانده می شود از نخستین سال های عمر حکومت جمهوری اسلامی در ایران محل کشمکش بین شهروندان و حکومت بوده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک شهروند در مشهد توسط پلیس بازداشت شد.

بر اساس این گزارش این شهروند مدیریت پیج مشهد آلبوم در تلگرام را عهده دار بوده است و بازداشت او با دستور معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی و به دلیل آنچه “انتشار تصاویر مبتذل و برگزاری مسابقه و انتخاب زیباترین دختر و پسر هفته و ترویج فرهنگ غربی” عنوان شده، صورت گرفته است.

در این گزارش به هویت و محل نگهداری فرد بازداشت شده اشاره ای نشده است.

تحمیل سبک زندگی و مبارزه با آنچه “سبک غربی” زندگی خوانده می شود از نخستین سال های عمر حکومت جمهوری اسلامی در ایران محل کشمکش بین شهروندان و حکومت بوده است.

این تحمیل شیوه در حالی است که اعلامیه جهانی حقوق بشر در ماده ۳ چنین بیان می کند: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد و در اصل ۱۲ نیز آمده نباید در زندگی خصوصی، امور خانوادگی، اقامتگاه یا مکاتبات هیچ‌کس مداخله‌های خودسرانه صورت گیرد یا به شرافت و آبرو و شهرت کسی حمله شود. در برابر چنین مداخله‌هایی برخورداری از حمایت قانون حق هر شخصی است.

بازداشت عکاس به دلیل ترویج فرهنگ غربی در تهران

خبرگزاری هرانا – رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی غرب استان تهران از بازداشت یک شهروند شاغل در آتلیه تهیه عکس و فیلم عروس، به دلیل آنچه که “ترویج فرهنگ غربی و انتشار محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی” خوانده است، خبر داد. تحمیل سبک زندگی و مبارزه با آنچه “سبک غربی” زندگی خوانده می شود از نخستین سال های عمر حکومت جمهوری اسلامی در ایران محل کشمکش بین شهروندان و حکومت بوده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صراط، رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی غرب استان تهران از بازداشت یک شهروند شاغل در آتلیه تهیه عکس و فیلم عروس خبر داد.

نظام موسوی رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی غرب مدعی شد: برابر رصد‌های انجام گرفته در راستای پیشگیری و مقابله با نشانگاه‌ها و عاملان ترویج فرهنگ غربی و انتشار محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی، فردی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی تصاویر و کلیپ شخصی مربوط به مجالس عروسی زوجین را بدون رعایت ضوابط شرعی منتشر می‌کرد، شناسایی و به پلیس فتای شهرستان ملارد احضار شد.

وی افزود: “این شخص با حضور در پلیس فتا اظهار داشت که هدفش از انتشار تصاویر، تبلیغات و اطلاع رسانی برای کسب و کار بوده و اطلاعی از عواقب انتشار محتویات تصاویر خانوادگی نداشته است که در این زمینه پرونده تکمیل و برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی ارجاع داده شد”.

تحمیل سبک زندگی و مبارزه با آنچه “سبک غربی” زندگی خوانده می شود از نخستین سال های عمر حکومت جمهوری اسلامی در ایران محل کشمکش بین شهروندان و حکومت بوده است.


بازداشت عکاس و مستندساز زن در تهران

نگار مسعودی، عکاس و مستندساز، که نمایشگاهی درباره اسیدپاشی‌ها علیه زنان در اصفهان برگزار کرده بود، روز پنج‌شنبه ۸ آبان توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش رادیو فرانسه، نگار مسعودی مدت‌ها پیگیر اخبار اسیدپاشی در اصفهان بود و نمایشگاه عکس‌های وی از مرضیه ابراهیمی، آخرین قربانی اسیدپاشی اصفهان با عنوان «سرنوشت تو را بتی رقم زد که دیگران می‌پرستیدند» در تیرماه سال ۹۷ در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان ایران برپا شده بود.

چند سال پیش، در جریان تصویب "قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر" در مجلس و همزمان با اظهارات امام جمعه اصفهان علیه زنان «بدحجاب»، عده‌ای از افراد ناشناس به روی زنان اسیدپاشیدند و این افراد هرگز شناسایی و محاکمه نشدند.

از دلایل بازداشت این عکاس، اتهامات مطروحه و محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست، اما سایت هرانا نوشت که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی حین بازداشت نگار مسعودی، اقدام به تفتیش منزل پدر و مادر او کرده و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

نگار مسعودی، متولد ۱۳۶۴، عکاس، مستندساز، دارای مدرک کارشناسی عکاسی و کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر است. خانم مسعودی در کنار کار عکاسی و برگزاری نمایشگاه‌های عکس، چند فیلم کوتاه و بلند را نیز کارگردانی کرده است.


در اختیار گرفتن حساب اینستاگرامی عکاس یزدی

حساب شخصی یک عکاس زن در یزد در اینستاگرام در اختیار یک نهاد امنیتی قرار گرفته است. به گفته خانم منتظری ماموران با وارد شدن به حساب وی اقدام به تغییر کلمه عبور، ایمیل و پاک کردن عکس‌هایی از زنان که موی آنان پیدا بوده، کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۶ مهرماه ۱۳۹۹، منیره منتظری، شهروند و عکاس اهل یزد توسط پلیس فتا احضار و حساب شخصی وی در اینستاگرام در اختیار این نهاد امنیتی قرار گرفته است.

خانم منتظری با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود گفته است که ماموران با وارد شدن به حساب اینستاگرام وی اقدام به تغییر کلمه عبور، ایمیل و پاک کردن عکس‌هایی از دختران که موی آنان پیدا بوده، کرده‌اند و به وی گفته‌اند ده روز دیگر مجددا به پلیس فتا مراجعه کند تا صفحه خود را پس بگیرد.
صفحه خانم منتظری در اینستاگرام دارای بیش از ۲۰ هزار دنبال کننده است. پلیس فتا پس از در اختیار گرفتن حساب وی لوگوی پلیس فتا را جایگزین تصویر پیشین پروفایل کرده است. همچنین عبارت «به علت انتشار تصاویر غیر شرعی، این پیج به دستور مقام محترم قضایی موقتا از دسترس ادمین خارج گردید». در صفحه وی نوشته شده است.

به نظر می‌رسد پلیس فتای یزد اخیرا اقدام به برخورد با عکاسان و افراد فعال در زمینه مدلینگ نیز کرده است.

خانم منتظری پیشتر نیز در دیماه سال ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۳ روز در تاریخ ۲۶ دیماه از ندامتگاه نسوان یزد آزاد شد.

هرانا شهریورماه امسال در گزارشی مشابه از بازداشت و احضار دستکم ۲۰ تن از شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد با شکایت اداره اطلاعات یاسوج و گزارش‌هایی از اطلاعات سپاه یاسوج که به صورت حرفه‌ای در خوانندگی، عکاسی و مدلینگ فعالیت می‌کردند، خبر داد.

پیشتر سردار علی ذوالقدری، رییس پلیس امنیت عمومی تهران از افزایش رصد فضای مجازی و برخورد با شهروندان به ویژه کاربران اینستاگرام به بهانه «هنجارشکنی» خبر داده و اعلام کرد با هماهنگی دستگاه قضا با آنچه لایوهای اینستاگرامی «مبتذل و مستهجن » خوانده، برخورد قانونی شده است.

گفتنی است که به دنبال شیوع کرونا و حضور پررنگ تر شهروندان در فضای مجازی، برخورد با کاربران شبکه‌های اجتماعی افزایش چشمگیری یافته است. در این راستا هرانا اخیرا در گزارشی از احضار و بازجویی برخی از اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی به دنبال حضور در لایوهای اینستاگرامی پربازدید خبر داد. ضمن آنکه کنترل شهروندان در فضای مجازی و احضار و بازجویی و بازداشت شمار بالایی از آنان به بهانه‌هایی چون «بی حجابی در فضای مجازی یا انتشار تصاویر غیراخلاقی (تصاویر شخصی افراد و بعضا ویدئوهای تبلیغاتی آتلیه ای) مانند گذشته ادامه داشته است.

ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.



حقیقتگو December 8, 2020 10:12 PM

واقعآ" ننگ ونفرت بربایدن که باچنین حکومتی و کارنامه چهل ساله اش بخواهد مماشات کند و باج بدهد و چشم برتمامی آنچه چنین حکومت حیوانی تازی دراین چهل ساله برمردم ایران روا کرده و می کند ببندد! اوباما باعث شد حکومت حیون الله در منطقه بال و پر دربیاورد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: