آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 28 مهر ماه 1399 = 19-10 2020

اهدای مدال یک سازمان جهانی (وایپو) به استاد شجریان

سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) مدال خلاقیت این سازمان را به پاس یک عمر دستاوردهای گران سنگ استاد محمدرضا شجریان در حوزه موسیقی سنتی و فرهنگ فارسی، به مرحوم شجریان اعطا کرد.

مدال خلاقیت وایپو به هنرمندان اثرگذاری که سهم بسزایی در توسعه فرهنگی و هنری ایفا کرده و ابتکارها و فعالیت‌های آن‌ها تأثیر شایانی بر ارتقای احترام به آثار خلاقانه داشته اند اهدا می‌شود.

الهام بخشی به جامعه هنری و ظرفیت ایفای نقش به عنوان یک الگو برای هنرمندان، از معیارهای اعطای این مدال است.


پیام تسلیت پسر احمد شاه مسعود

احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود (از فرماندهان نظامی سابق افغانستان که بدست تروریستهای القاعده به قتل رسید) در پیامی درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.

به گزارش شرق، در این پیام آمده است: «با اندوه و درد آگاهی یافتم که استاد محمد‌رضا شجریان، آوازخوان نامدار ایرانی و یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های فرهنگی ایران‌زمین، چشم از جهان فرو‌بست و با هفت‌هزار سالگان سربه‌سر شد. استاد شجریان با آنکه از نظر تبار ایرانی بود، اما در عمل راوی فرهنگ و هنری بود که به همان اندازه که طعم نیشابور و مشهد را داشت، بوی بلخ و بخارا را نیز می‌داد.

او در درازای عمر پربارش هویت و عظمت تاریخ مشترک حوزه تمدنی ما را با صدا و هنرش آیینه‌داری کرد. استاد شجریان به‌خوبی توانست میراث عظیم فرهنگی ما را با صدا و موسیقی جان‌پرورش از فراموش‌شدن رهایی بخشد و چندین نسل را با اشعار حافظ و سعدی و مولانا و خیام و عراقی دمساز سازد. بدون شک این کار با توجه به اینکه جریان‌هایی نیرومند سرگرم جداساختن جوانان ما از میراث فکری و فرهنگی کهن ما هستند و دشمنانی پرشمار و قوی در کمین نشسته‌اند تا به این میراث سترگ بشری آسیب برسانند، ارزشی مضاعف می‌یابد.

بدون شک نام استاد شجریان به‌عنوان هنرمندی مبتکر و خلاق در یاد و خاطره ادب و هنر این حوزه تمدنی درخشان و پرابهت باقی خواهد ماند. این‌جانب ضمن عرض تسلیت به خانواده استاد شجریان و مردم هنر‌دوست ایران و نیز مردمان حوزه مشترک فرهنگی، روان آن بزرگمرد هنر را شاد و یادش را جاودانه می‌خواهم».



آنکه گفت؛ نـــــه! October 12, 2020 10:56 AM

زیباترین، گویاترین، جامعترین،،، متنی که در این چند روز دربارۀ زنده یاد شجریان خوانده ام،
درود بر نویسنده یا نویسندگان آن!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: