آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 26 خرداد ماه 1400 = 16-06 2021

علت تلف شدن حیوانات نادر در باغ وحش‌های ایران

این روز‌ها باغ وحش‌های کشور حال خوشی ندارند، نابسامانی در این مراکز نگهداری سبب اسارت ابدی تعدادی از گونه‌های نادر و خاص شده است. هر ساله عکس‌ها و فیلم‌های زیادی از وضعیت نابسامان نگهداری حیوانات در باغ وحش‌های ایران منتشر می‌شود، این نابسامانی‌ها منجر به بیماری یا تلف شدن حیوانات در اسارت می‌شود. حال سوالات زیادی در ذهن دوستداران محیط زیست ایجاد می‌شود که چرا حقوق حیوانات در ایران رعایت نمی‌شود.

ایمان معماریان دامپزشک در پاسخ به اینکه چند درصد از باغ وحش‌های کشور استاندارد‌های جهانی را رعایت می‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه هیچ باغ وحشی نداریم که استاندارد‌های جهانی را به طور کامل یا حتی ۵۰ درصد رعایت کرده باشد.

این دامپزشک با اشاره به وضع باغ وحش‌های کشور گفت: هیچ یک استاندارد‌های جهانی را رعایت نمی‌کنند. باغ وحش‌ها برای پر کردن ویترین خود اقدام به شکار حیوانات از طبیعت با مجوز رسمی از محیط زیست کرده و آن‌ها را به باغ وحش منتقل می‌کنند که نمونه‌های آن را در باغ وحش‌های بزرگ کشور از جمله تهران، مشهد، شیراز و ... می‌بینیم.

معماریان گفت: سازمان محیط زیست هیچ برنامه یا دستور العمل یا قانونی برای اجرای درست این اهداف ندارد، به همین دلیل هدف از ایجاد باغ وحش‌ها در ایران درآمدزایی، علاقه به نگهداری افراد از حیوانات و تفریح مردم است که منجر به اسارت حیوانات در ایران می‌شود.

این دامپزشک علت بیماری یا تلف شدن حیوانات نادری را که به باغ وحش‌های کشور منتقل می‌شوند، نداشتن کارشناس و عدم آموزش علوم مرتبط با حیات وحش از جمله دامپزشکی حیات وحش و علوم بیولوژی متعاقب نگهداری از حیوانات حیات وحش در دانشگاه‌ها دانست و تصریح کرد: علاوه بر نداشتن شرایط نگهداری، نداشتن دانش نگهداری مهمترین عامل این اتفاقات است.


دومین گورخر آفریقایی آبستن با زجر و آزار تلف شد
سه شنبه، 28 اردیبهشت ماه 1400 = 18-05 2021

مسئولان محیط زیست استان تهران امروز از مرگ دومین گورخر آفریقایی در باغ وحش صفادشت خبر دادند که به تازگی از هلند وارد شده بود.

باغ وحش صفادشت شهرستان ملارد در هفته‌های اخیر اقدام به خرید سه رأس گورخر آفریقایی، دو ماده و یک نر، کرده بود تا پروژهٔ تولید مثل این گونهٔ جانوری در ایران آغاز شود. این سه گورخر روز ۹ اردیبهشت از طریق گمرک بازرگان وارد کشور شدند اما یکی از آن‌ها پیش از انتقال به باغ وحش صفادشت تلف شد.

ویدئویی که از این گورخر نر منتشر شد حاکی از بدرفتاری ماموران گمرکی با این حیوان و کتک زدنش بود که در مرگ آن دخیل بود. پس از این اتفاق یکی از این دو ماده گورخر حال مساعدی نداشت.

ایسنا نوشت: پس از گذشت سه هفته از ورود سه رأس گورخر آفریقایی به ایران و دو هفته ‍‍بعد از تلف شدن گورخر نر حالا یکی از دو ماده گورخر آفریقایی ــ که هفته گذشته باغ وحش صفادشت در صفحه رسمی خود در اینستاگرام از آبستن بودن هر دوی آن‌ها خبرداده بود ــ تلف شد.


گورخر را بیرحمانه کشتند، ایران، بهشت حیوان‌آزار‌ها
چهارشنبه، 15 اردیبهشت ماه 1400 = 05-05 2021

دیروز روز خوبی برای دوستداران محیط‌زیست و حامیان حقوق حیوانات نبود. خبرها حکایت از تلف شدن یک رأس گورخر آفریقایی یک هفته پس از انتقال به ایران داشت. تصاویر کتک زدن گورخر آفریقایی در حالی که پایش شکسته و توان راه رفتن ندارد، به روشنی نشان‌دهنده علت تلف شدن این حیوان زیباست. اما این اولین بار نیست حیواناتی که به ایران منتقل می‌شوند دوام نمی‌آورند و جان خود را در باغ‌وحش یا مناطق حفاظت شده از دست می‌دهند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از فعالان به این روند نگهداری حیوانات اعتراض کنند.

هنگامی که خبر تلف شدن گورخر آفریقایی رسانه‌ای شد کسی از جزئیات مرگ این حیوان اطلاعی نداشت. اما روز گذشته فیلم تأسف باری از مرگ عجیب گورخر در گمرک ایران منتشر شد. پیش از این، رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان تهران از مرگ گورخر نر آفریقایی باغ‌وحش صفادشت که حدود یک هفته پیش به ایران منتقل شده بود خبر داد. محمد کرمی ضمن تأیید خبر مرگ گورخر نر آفریقایی باغ‌وحش صفادشت گفت: هفته گذشته سه رأس گورخر آفریقایی شامل دو ماده و یک نر از کشور هلند به ایران منتقل و پس از چند روز نگهداری در گمرک، ۱۲ اردیبهشت ماه، به مرکز نگهداری حیات‌وحش صفادشت در استان تهران منتقل شدند و گورخر نر روز دوشنبه (۱۳ اردیبهشت) تلف شد.

فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد سه رأس گورخر آفریقایی سرگردان و هراسان در بین گروهی از مردان دستپاچه و وحشت‌زده، ایستاده‌اند که یکی از آن‌ها داخل جوی آب می‌افتد و پای چپش می‌شکند. شدت شکستن استخوان به حدی است که پا کاملاً پیچ خورده و حیوان بینوا حتی امکان خروج از جوی آب را ندارد، با این حال، یکی از مردان خشمگین و عصبی، به شدت به سر و گردن او می‌کوبد و تلاش دارد به زور حیوان را از داخل جوی آب خارج کند.

متاسفانه گورخر نر در مسیر انتقال به باغ‌وحش جان خود را از دست داد.علت مرگ استرس بیش از حد و ایجاد عفونت داخلی حین انتقال و وقفه بدون دلیل در گمرک بازرگان‌ بوده. حال عمومی دو راس دیگر نیز مناسب نیست.

در توضیح این فیلم عنوان شده که گورخر حین انتقال به خودرو سازمان محیط‌زیست در گمرک، تلف شده است. البته پیش از این در آبان سال 97 هم ضمن طرح انتقال 10 گورخر از توران شاهرود به پارک ملی کویر در گرمسار، پنج گورخر تلف شدند. سازمان محیط‌زیست ناآشنایی کارکنان خود به روش انتقال حیوانات و بی‌تجربگی آنان را عامل مرگ گورهای ایرانی اعلام کرد.

بعد از تمامی حاشیه‌های ایجاد شده در رابطه با مرگ این گورخر، روز گذشته باغ‌وحش صفاییه در صفحه اینستاگرام خود، در پاسخ به معترضان جوابیه‌ای را منتشر کرد. در این جوابیه آمده است که بعد از خرید سه رأس گورخر از کشور بلغارستان، آن‌ها در گمرک ترکیه تحویل ایران شده‌اند و در گمرک بازرگان افرادی برای عکس گرفتن با گورخرها به سمت ماشین هجوم آورده و همین امر باعث شده تا حیوان‌ها رم کنند و از ماشین خارج شوند. پس از این اتفاق یکی از گورخرها در کانال آب افتاده و اتفاق مذکور رخ داده است.

در این جوابیه ادعا شده است که پس از این اتفاق با اینکه حیوان نیاز به مراقبت داشته گمرک بازرگان گورخرها از ترخیص نکرده است. آن‌ها همچنین گفته‌اند گورخر در راه انتقال به باغ‌وحش تلف شده و لاشه آن به باغ‌وحش صفاییه تحویل داده شده است. پس از مرگ این حیوان پزشک دلیل مرگ را استرس بیش از حد و عفونت تشخیص داده است.

به گزارش روزنامه توسعه ایرانی، نمونه‌ ذکر شده اولین و آخرین حیواناتی نیستند که به سرنوشتی تلخ در باغ وحش‌های ایران دچار شده‌اند. پیش از این هم اخبار زیادی مبنی بر حال ناخوش حیوانات در باغ‌وحش‌های ایرانی منتشر شده بود.




www.youtube.com/watch?v=5F-Q7XD1-Us

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



شهنام October 28, 2020 03:25 AM

بسیار جای شگفتی است که اکثر این رفتار‌های وحشیانه از ساکنان استان فارس سر میزند شاید در آینده بتوان با آموزش جلوی این فجایع را گرفت

گزارش یا اعتراض به این نظر


مهاتما گاندی !!! November 13, 2020 01:37 AM

"شکوه، بزرگی و پیشرفت معنوی یک کشور، در گرو چگونگی رفتارهایش با حیوانات است "
مهاتما گاندی

گزارش یا اعتراض به این نظر


رضا.ف November 13, 2020 03:17 AM

حیوان ازاری دل ایرانیان رو سیاه کرده خداوند یاور ملتی که حیوانات رو دوست ندارند نمی باشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Akbar December 4, 2020 02:32 PM

این حرف ها چیه میزنید از قدیم گوش سگ های گله را میبریدند و میگفتند هوشش زیاد تر میشه برید عکس های بهترین سگ گله های دنیا کنگال ترکی یا کردی را ببینید همه گوش هایشان بریده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Akbar December 4, 2020 03:00 PM

لطف کنید تو گوگل بنویسید سگ گله ایران بعد عکساشون را نگاه کنید هیچ کدام گوش ندارن من نمیدانم اگه حیوان آزاریه همه گوسفند دارهای ایران را بندازید زندان

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام May 5, 2021 09:47 AM

هر دم از این باغ بری میرسد در حیرتم که این گورخر‌های بدبخت آفریقایی چطور سر از آنجا در آورده ا‌ند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Seek May 5, 2021 06:45 PM

در مملکتی که جان انسان پشیزی ارزش ندارد انتظار دارید به حیوانات رحم کنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


نابودی و انقراض اسلامی !!! May 6, 2021 02:19 AM

کشوری که «فعالان حمایت از محیط زیست» و «متخصصان محیط زیستی و اقلیم شناسی» آن به «اتهام جاسوسی برای بیگانگان» دستگیر، زندانی، شکنجه، محکوم و مجازات می شوند

کشوری که «محیط بانان وظیفه شناس» آن با اتهامات دروغین و کاذب به «اتهام قتل» به اعدام محکوم می شوند

آن کشور در «جهنم نابودی محیط زیست» خود خواهد سوخت و نسل گونه های گیاهی و حیوانی در آن برای همیشه منقرض خواهند شد

گزارش یا اعتراض به این نظر


حیوان ستیزی اسلامی !!! May 6, 2021 06:38 AM

امروزه با تحقیقات علمی ثابت شده که «ارتباطی نزدیک و مستقیم» بین «حیوان آزاری و خشونت» در جامعه وجود دارد

وقتی «حیوان آزاری» در جامعه اسلام زدهٔ ایران اینطور رو به افزایش است که این خود نشانگر این «حقیقت تلخ» است که «ترویج وافزایش خشونت» به کلیه ارکان و سطوح جامعهٔ ایران اسلام زدهٔ ایران همچون «سرطان مرگبار» گسترش پیدا کرده است

در ام القرای ۱۴۰۰ سالهٔ اسلام خونین ارتجاع، «وحشیگری» از ارکان حیاتی و بنیادین آن بشمار می رود

«حیوان آزاری اسلامی»، بخش مهمی از فوران شدن این «آتش نفرت، خشونت و وحشیگری علیه حیوانات» در جامعهٔ ناهنجار ایران است

در جوامع مرتجع و واپسگرای اسلامی، حیوانات در بیشترین رنج، درد، محنت و فشار بسر می برند

اسلام خونین و مرتجع نه تنها:
• با «انسانیت و تمدن های انسانی» در تضاد است!
• بلکه با «جهان حیوانات»، «بقای طبیعت»، «حیوان دوستی و طبیعت دوستی» در تضاد متقابل است!

۱۴۰۰ بار لعنت بر شما اسلامگرایان «طبیعت ستیز»، «انسان ستیز» و «حیوان ستیز» اجنبی تبار شیعه!

گزارش یا اعتراض به این نظر


انقراض اسلامی !!! May 16, 2021 06:27 AM

همه این فجایع نابودی طبیعت درایران اشغال شده، ریشه عمیق در«فرهنگ خشم، نفرت، خشونت و کشتار» در جامعه اسلامی دارد که بر «زندگی و همزیستی مسالمت آمیز و منطق تحمل» نه تنها تأکید نمی کنند بلکه آنها را در تضاد با قوانین و مقررات ۱۴۰۰ ساله خونین عالیه شرعیت اسلام هم می بینند

تا روزی که این فرهنگ و منطق خونین اجنبیان شیعه در این مرز و بوم برپاست، حتی جانوران هم حق زیست نخواهند داشت و همانند فرهنگ ، هنر، موسیقی، تاریخ و زبان اصیل باستانی ایران در خطر انقراض خواهند بود

گزارش یا اعتراض به این نظر


شاپور May 19, 2021 02:02 PM

طبیعی است که اینها به گور خر آبستن هم رحم نمیکنند
تابحال چند صد بار دستورات جماع با الاغ را در کتب آیات عظام خوانده اید ؟
گور خر هم از نژاد الاغ است و برای آیات االه ها بسی سکسی تر

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایران‌فردا June 16, 2021 12:33 PM

در حقیقت حیوانات هم از آزار و بهره جوی این جنایتکاران شیعه در امان نیستند
در واقع اینها خرد اداره یک سقاخانه را هم ندارند


گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: