آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 11 آبان ماه 1399 = 01-11 2020

حبس برای استاد جمعیت شناسی و شهروند دو تابعیتی

خبرگزاری هرانا – میمنت حسینی چاوشی، استاد جمعیت شناسی و شهروند دو تابعیتی در پی تلاش برای کاهش زاد و ولد، توسط دادگاه انقلاب به پنج سال زندان محکوم شد. وی در آبان ماه سال ۹۷، با دعوت وزارت کار، تعاون، و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور و شورای ملی سالمندان جهت سخنرانی در کنفرانس منطقه‌ای سالمندی در ایران حضور یافت که پس از آن به هنگام خروج از کشور بازداشت و در نهایت با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی فارسی، میمنت حسینی چاوشی، استاد جمعیت شناسی و شهروند دو تابعیتی توسط دادگاه انقلاب تهران به پنج سال زندان محکوم شد.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “خانم حسینی چاوشی بعد از انتشار کتابی مشترک با محمد جلال عباسی شوازی و پیتر مک‌دونالد درباره سیاست‌های جمعیتی ایران در «رادار وزارت اطلاعات» قرار گرفت. این در حالی‌ست که پیشتر این کتاب در ایران جایزه گرفته است”.

این منبع مطلع گفت: “حسینی به اتهام مشارکت با دولتهای خارجی و هم چنین اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق تحقیق در زمینه کاهش زاد و ولد به پنج سال حبس محکوم شد. لازم به ذکر است وی به رای دادگاه انقلاب مبنی بر صدور ۵ سال حبس اعتراض و درخواست تجدید نظر کرده است.”

وی افزود: “ممکن است دادگاه انقلاب اسلامی درخواست تجدیدنظر را لغو کند و حکم پنج سال زندان برای خانم حسینی اجرا شود”.

این منبع آگاه به پرونده میمنت حسینی چاوشی می گوید: “مقام های ایران معتقدند این تبعه ایرانی – استرالیایی در راستای کاهش نفوذ جهانی ایران و براندازی دولت تلاش ‌کرده است”.

وی ادامه داد: “عباسی شوازی، استاد جمعیت شناس، فارغ التحصیل دانشگاه ملی استرالیا که توسط مقامات امنیتی ایران برای “بازجویی” احضار شده بود به چند سال “حبس محکوم شده” است و محکومیت خانم حسینی-چاوشی به دلیل “همکاری” با وی است”.

ششم آذرماه ۹۷ خبرگزاری فارس اعلام کرد یکی از نهادهای امنیتی کشور با همکاری دستگاه قضائی تعدادی از فعالین در حوزه کنترل جمعیت را بازداشت و احضار کرده است. بعد از این خبر، محمود بهزادی، وکیل دادگستری اعلام کرد که یکی از افرد بازداشت شده میمنت حسینی‌چاوشی است.

محمود بهزادی درباره وضعیت میمنت حسینی چاوشی گفته بود: “برای اعلام وکالت ایشان به دادسرا مراجعه کردم اما نام ایشان هنوز در سیستم ثبت نشده است تا مشخص شود کجا هستند بنابراین ما باید منتظر باشیم. البته آقای اژه‌ای گفتند که پرونده خانم حسینی در مرحله تحقیقات است، ولی من که همان روز به دادسرا مراجعه کردم تا وکالت‌نامه‌ای برای خانم حسینی بفرستم تا آن را امضا کنند، گفتند نام ایشان هنوز در سیستم ثبت نشده است. احتمالا ایشان در بندی است که نامش در سیستم ثبت نمی‌شود. باید منتظر باشیم تا نام خانم حسینی در سیستم ثبت شود تا بتوانیم اعلام وکالت کنیم”.

روز یک‌شنبه ۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، آقای بهزادی با اعلام خبر آزادی خانم حسینی چاوشی گفت:‌ من امروز صبح به دادسرا مراجعه کردم که دادیار زندان اعلام کرد خانم چاوشی چند روز است که آزاد شده‌اند.

میمنت حسینی چاوشی جمعیت‌شناس و محقق ایرانی در دانشگاه ملبورن استرالیاست. او کارشناس بازنشسته وزارت بهداشت است و در اداره جمعیت و سلامت سالها در تحقیقات و تحلیل کارشناسی آمارهای جمعیت و بهداشت آن وزارتخانه نقش داشته است. حسینی کارشناسی ارشد و دکتری خود را با بورسیه وزارت بهداشت در رشته جمعیت‌شناسی در دانشگاه ملی استرالیا به پایان رسانده است. در سال ۸۳ کتاب وی با عنوان «تحولات باروری در ایران» (با همکاری پیتر مک دونالد و محمدجلال عباسی شوازی) توسط انتشارات وزارت‌ ب‍ه‍داش‍ت‌، درم‍ان‌ و آم‍وزش‌ پ‍زش‍ک‍ی‌ به چاپ رسید. این کتاب در سال ۸۹ به‌عنوان برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

میمنت حسینی در سال‌های اخیر در دانشگاه ملبورن استرالیا در حوزه سالمندی جمعیت به فعالیت‌های پژوهشی مشغول بود. او در آبان ماه سال ۹۷ توسط وزارت کار، تعاون، و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور و شورای ملی سالمندان برای شرکت و ارائه سخنرانی در کنفرانس منطقه‌ای سالمندی در ایران دعوت می‌شود که پس از کنفرانس و دیدار خانواده، به هنگام خروج از کشور بازداشت می‌شود.

پایان‌نامه دکتری او الگوهای تنظیم باروری در ایران است که بر مبنای آن مقالاتی به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است. حسینی تحقیق پسادکتری خود را در مورد پیامدهای روانی اجتماعی سقط جنین به انجام رساند. او پس از اتمام تحصیلات به کشور بازگشت و به خدمات خود در وزارت بهداشت در دفتر سلامت و جمعیت دنبال نمود و پس از مدتی از وزارت بهداشت بازنشسته شد و سپس در دانشگاه ملی استرالیا به تحقیق پرداخت. او در سالهای اخیر در دانشگاه ملبورن استرالیا مشغول فعالیت پژوهشی بوده است.

مقالات او در تحلیل شاخص‌های باروری در مجلات معتبر علمی بین‌المللی به چاپ رسیده و نتایج آن در گزارشهای علمی به زبان فارسی نیز موجود است. دستاوردهای علمی او و اطلاعاتی که در زمینه تحقیقاتی استفاده کرده در سایت‌ها و مراکز اطلاعاتی علمی در دسترس هستند. تحقیقات وی در سالهای گذشته در مورد تحولات باروری و الگوی فرزندآوری بوده است و تخصص اصلی او جمعیت و سلامت است.

لازم به ذکر است آیت الله خامنه‌ای در سال ۹۱ تاثیر اجرای سیاست‌های کاهش رشد جمعیت را مخرب توصیف کرده و در سفر استانی به خراسان شمالی، ضمن گلایه از مسئولان گفته بود که همه از جمله خودش باید در پیشگاه خداوند به واسطه این موضوع طلب عفو کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: