آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 26 مرداد ماه 1400 = 17-08 2021

افغانستان؛ هشدار پنتاگون/درخواست برکناری مشاور امنیتی

جرج بوش پسر که در زمان ریاست جمهوری او آمریکا جنگ علیه طالبان در افغانستان را آغاز کرد، با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که با اندوه عمیق حوادث این کشور را دنبال می‌کند و گفت: آماده کمک به مردم رنج کشیده افغانستان هستم.

براساس نظرسنجی‌ای که نشریه آمریکایی پولیتیکو انجام داده است، حمایت آمریکایی‌ها از تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان به شدت کاهش یافته است.

همزمان با ادامه انتقادها در آمریکا از مواضع دولت بایدن در قبال تسلط طالبان بر افغانستان، برخی مقام‌های پنتاگون درباره خطر تجدید قوای گروه‌های تروریستی از قبیل القاعده در این کشور هشدار دادند.

بنا بر گزارش وبگاه «پالتیکو»، پنتاگون هشدار می‌دهد که شبکه‌های تروریستی مستقر در افغانستان پس از کنترل طالبان (بر افغانستان) می‌توانند سریعتر از آنچه انتظار می‌رفت قدرت پیدا کنند.

بنا بر گزارش پالتیکو، دو منبع مطلع به این رسانه آمریکایی گفتند: به رغم اظهارات سخنگوی پنتاگون که گفته هنوز زود است که پنتاگون در این زمینه قضاوت قطعی داشته باشد، مقام‌های دفاعی آمریکا هشدار داده‌اند با توجه به سقوط روز یکشنبه کابل به دست طالبان، احتمال این وجود دارد که شبکه‌های تروریستی در افغانستان به سرعت تجدیدقوا کنند.

تسلط طالبان بر افغانستان به دنبال خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، نه تنها انتقادات شدید جمهوری‌خواهان از دولت بایدن را به دنبال داشته است، بلکه یک مشاور سابق کاخ سفید در دولت اوباما نیز از بایدن خواست تا جیک سالیوان مشاور امنیت ملی اش را برکنار کند.

برت بروئن مشاور سابق کاخ سفید در دولت اوباما در یادداشتی در روزنامه یو اس ای تودی از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواست تا جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید را به خاطر تحولات اخیر افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این کشور، برکنار کند.

وی افزود: سالیوان در همه زمینه های کارش اش در این پست، شکست خورده است. مشاور امنیت ملی دو وظیفه و شغل دارد. همان طور که نامش نشان می دهد، مشاور امنیت ملی نزدیک ترین مشاور به رئیس جمهور در اتاق وضعیت است. دومین وظیفه مشاور امنیت ملی، ترجمه و تفسیر تصمیمات و دستورات رئیس جمهور به سیاست های عملی است. در تمامی این زمینه ها، مشاور فعلی امنیت ملی کاخ سفید شکست خورده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: