آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 25 آبان ماه 1399 = 15-11 2020

بازداشت ۱۹ تن از اعضای یک تور گردشگری در قم

خبرگزاری هرانا – معاون دادستان قم از بازداشت ۱۹ شهروند در یک تور گردشگری به دلیل آنچه وی “انجام عمل خلاف شرع” خوانده است خبر داد. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، معاون دادستان قم از بازداشت چند شهروند در این شهر که از اعضای یک تور گردشگری بودند، خبر داد.

ابوالفضل تحریری، معاون دادستان قم امروز با اشاره به اجرای طرح‌های شناسایی و برخورد با “ترویج ناهنجاری‌های اخلاقی اجتماعی”، گفت: “طرح ساماندهی تور‌های گردشگری در دستور کار قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادسرای قم قرار دارد. کارشناسان قرارگاه دادسرای قم با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تور ناهنجار به مقصد کویر مرنجاب را شناسایی شد.”

وی ادامه داد: “در این تور اعمال مجرمانه‌ای از قبیل شرب خمر، روابط نامشروع، رفتار‌های نابهنجار، کشف حجاب و دیگر موارد خلاف شرع و قانون به وقوع پیوسته که اتوبوس با صدور دستورات قضایی توسط پلیس امنیت اخلاقی توقیف و به پارکینگ منتقل شد و برای مسئول تور به همراه ۱۸ نفر از شرکت کنندگان پرونده قضایی تشکیل و همگی روانه زندان شدند.”

در این گزارش به هویت شهروندان بازداشتی اشاره ای نشده است.

تحمیل سبک زندگی و مبارزه با آنچه “سبک غربی” زندگی خوانده می شود از نخستین سال های عمر حکومت جمهوری اسلامی در ایران محل کشمکش بین شهروندان و حکومت بوده است.

این تحمیل شیوه در حالی است که اعلامیه جهانی حقوق بشر در ماده ۳ چنین بیان می کند: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد و در اصل ۱۲ نیز آمده نباید در زندگی خصوصی، امور خانوادگی، اقامتگاه یا مکاتبات هیچ‌کس مداخله‌های خودسرانه صورت گیرد یا به شرافت و آبرو و شهرت کسی حمله شود. در برابر چنین مداخله‌هایی برخورداری از حمایت قانون حق هر شخصی است.

ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: