آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 23 آذر ماه 1399 = 13-12 2020

سپاه پاسداران و قاچاق ماده مخدر "شیشه" به افغانستان

سخنگوی مرکز مبارزه با مواد مخدر افغانستان در گفت‌وگو با رادیو آزادی با هشدار درباره افزایش سریع شیشه در افغانستان گفت: قاچاق ماده مخدر شیشه از ایران و پاکستان به این کشور افزایش یافته و گروه طالبان نیز اقدام به کارخانه تولید شیشه در برخی از مناطق افغانستان کرده است.

خالد موحد افزود: در طول ماه‌های گذشته تعداد زیادی از دویست پرونده قاچاق مواد مخدر که در این کشور بررسی شده، مربوط به قاچاق شیشه بوده است.

قاچاق مواد مخدر یکی دیگر از منابع پرسود برای سپاه پاسداران است که کمتر مورد بررسی قرار میگیرد.

تولید و توزیع مواد مخدر به‌عنوان یک تجارت پرسود که در تمامی تار و پود جمهوری اسلامی تنیده شده است کاربردی دوگانه در سیاست‌های رژیم ایران داشته و دارد. از یک‌سو مهمترین اهرم سرکوب رژیم در داخل ایران و بهانه ای برای اعدام جوانان به جرم مواد مخدر، از سوی دیگر تامین کننده اهداف سپاه پاسداران در صدور تروریسم به سراسر جهان می‌باشد.

بر اساس مستندات ارائه شده محافل بین‌المللی از زمان روی کار آمدن رژیم ایران، روند تجارت مواد مخدر و واردات رژیم از کشور افغانستان تا آنجا سیر صعودی به خود گرفته است که سود قاچاق مواد مخدر برای سپاه، میلیونها دلار برآورد شده است.

پیشتر نیز دفتر نمایندگی سازمان ملل ‌متحد در امور مبارزه با مواد مخدر گفته بود: «حدود ۴۰‌درصد از مواد مخدر وارد شده به ایران در همین کشور می‌ماند و ۶۰‌ درصد بقیه آن به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان و سرانجام به اروپا می‌رسد».

به گفته سخنگوی مرکز مبارزه با مواد مخدر افغانستان در برخی ایالت‌ها که در سال‌های گذشته هیچ پرونده قاچاق مواد مخدر نداشته‌اند، امسال موارد قاچاق شیشه دیده شده است.

بر اساس گزارش نهادهای وابسته به سازمان ملل علاوه بر افزایش قاچاق شیشه از ایران و پاکستان به افغانستان، گروه طالبان نیز در دو ولایت فراه و بادغیس، «کارخانه‌های تولید شیشه» راه‌اندازی کرده است.

هارون رشید شیرزاد، رئیس پیشین وزارت مبارزه با مواد مخدر نیز به رادیو آزادی گفت که افغانستان به مارکت مواد مخدر تبدیل شده و در حالی که فعلا با مشکل مصرف هروئین و تریاک روبرو است، در طول ده سال آینده با مشکل مصرف شیشه مواجه خواهد شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: