آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 19 مرداد ماه 1400 = 10-08 2021

اوین؛ مرخصی به فعال دربند محیط‌ زیست بعد از فوت پدر

هومن جوکار فعال محیط‌ زیست زندانی امروز سه شنبه ۱۹ مردادماه، جهت شرکت در مراسم سوگواری پدرش از زندان اوین به مرخصی اعزام شد. اعطای مرخصی به آقای جوکار در حالی صورت گرفته است که وی پیش از فوت پدرش تنها به مدت چند ساعته تحت‌الحفظ با او دیدار کرده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هومن جوکار فعال محیط‌ زیست زندانی به مرخصی اعزام شد.

اعزام به مرخصی آقای جوکار بعد از فوت پدر و در حالی صورت گرفته است که به گفته وکیل مدافع این فعال محیط زیست، پیش از این با مرخصی وی جهت ملاقات با پدر بیمارش موافقت نشده و صرفا تحت الحفظ به همراه چند مامور ملاقات ۵ دقیقه ای با پدرش و با فاصله در آی سی یو بیمارستان داشته است.
این در حالی است که محمدمهدی حاج محمدی رییس سازمان زندان‌ها با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در این خصوص مدعی شد: “به هومن جوکار که یک نوبت به ملاقات پدر هم رفته بود، پس از اینکه توانست وثیقه لازم را تودیع نماید، وفق مقررات مرخصی اعطا شد.”

هومن جوکار مدیر سابق پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، از بهمن سال ۱۳۹۶ در زندان به سر می‌برد. او با حکم دادگاه در زمستان ۱۳۹۸ به ۸ سال زندان محکوم شد.

هومن جوکار، سام رجبی، مراد طاهباز، امیرحسین خالقی، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، فعالان محیط زیست در ایران بیش از ۲ سال گذشته را در در زندان اوین به سر برده‌اند. از این میان عبدالرضا کوهپایه در تاریخ ۱۷ اسفندماه به مرخصی اعزام شده است.

جلسات دادگاه این فعالان محیط زیستی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. بر اساس حکم صادره، نیلوفر بیانی و مراد طاهباز هرکدام به ۱۰ تحمل سال حبس تعزیری، طاهر قدیریان و هومن جوکار هرکدام به تحمل ۸ سال حبس تعزیری، امیرحسین خالقی، سام رجبی و سپیده کاشانی هر کدام به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و عبدالرضا کوهپایه نیز به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

مورخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه از صدور رای قطعی توسط دادگاه تجدید نظر برای ۸ متهم پرونده فعالان محیط زیست خبر داد. اسماعیلی در خصوص اتهامات مطروحه و احکام قطعی این شهروندان گفت: “مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به اتهام همکاری با آمریکا به ۱۰ سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت امریکا محکوم شده‌اند”. وی افزود: “هومن جوکار و طاهر قدیریان به اتهام همکاری با دولت امریکا هر کدام به ۸ سال حبس و سام رجبی و سپیده کاشان دوست (کاشانی) به اتهام همکاری با دولت امریکا هر کدام به ۶ سال حبس محکوم شده‌اند”. سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: “امیرحسین خالقی حمیدی به اتهام جاسوسی به ۶ سال حبس و عبدالرضا کوهپایه به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به تحمل ۴ سال حبس محکوم شدند”.

هرانا پیشتر در گزارشی مفصل به آخرین وضعیت این متهمین در زندان اوین پرداخته بود. در این گزارش اشاره شده بود که برخی از این متهمان از جمله یکی از زنان، به قصد اخذ اعترافات اجباری در ایام بازجویی مورد بدرفتاری و آزار جنسی قرار گرفته است. او تهدید به تجاوز شده و وضعیت بسیار بحرانی را در زندان سپری می‌کند. این زندانیان بعضا بیمار هستند و با شرایط روحی نامناسبی دست و پنجه نرم می‌کنند.



اردلان August 10, 2021 04:08 PM

خطر مرگ برای زندانیان محیط زیستی بویژه در خارج از زندان توسط مافیای سپاه همواره وجود دارد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: