آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 14 دی ماه 1399 = 03-01 2021

ایران؛ بیکاری مطلق و وضعیت اسفناک هنرمندان تئاتر

گروهی از هنرمندان تئاتر در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع و در بیانیه‌ای به ماهها بیکاری مطلق و وضعیت اسفناک زندگی خود اشاره کردند. آنها خواستار بودجه حمایتی برای اهالی تئاتر شدند. این تجمع در سکوت برگزار شد.

به گزارش رادیو آلمان، این گروه از اهالی تئاتر، متشکل از اعضای هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر و نمایندگان هیات مدیره انجمن‌های گوناگون صبح یکشنبه ۱۴ دی (۴ ژانویه) در برابر ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. آنها پیش از این تجمع بیانیه‌ای در رابطه با وضعیت معیشتی این صنف از هنرمندان و درخواست‌هایشان را به نمایندگان مجلس ارائه داده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ایرج راد، رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر درباره حضور نمایندگان اصناف گوناگون در این تجمع گفت: «به دلیل شرایط بحرانی کرونا و نیز آلودگی هوای تهران، تنها نمایندگانی از هیات مدیره‌های انجمن‌های مختلف خانه تئاتر در این تجمع حضور داشتند و از دیگر اعضا نخواستیم که در این گردهمایی شرکت کنند.»

این هنرمندان در بیانیه خود از نمایندگان مجلس خواسته‌اند تا "در راستای توجه به معیشتِ خانواده‌ی کلانِ تئاتر در سراسرِ ایران، حقوق ایامِ بیکاری و تسهیلاتِ بیمه و درمان و دارو در نظر گرفته شود".

در این بیانیه همچنین خواسته شده است: «جهتِ تولید آثار نمایشی، و رفعِ خسارت‌های ناشی از شیوعِ ویروسِ کرونا، برای تمامِ گروه‌ها، اعم از حرفه‌ای و دانشجویی، صحنه‌ای و خیابانی، کودک ‌و نوجوان، عروسکی، و آئینی و سنتی بودجه‌ی مکفی و در شأن اختصاص یابد».

این بیانیه به تحمل بیش از ۱۰ ماه "بیکاری مطلق" هنرمندان تئاتر اشاره کرده و خواستار "تخصیص کمک‌های مالی بلاعوض و وام‌های با سود کم برای خانواده شریف تئاتر" شده است.

"تعیین مستمری برای سرپرستِ خانوارهای کم‌بضاعت و پرداخت اجاره‌های معوقه‌ی مسکنِ آنان" از جمله خواسته‌های این صنف از هنرمندان است. از سوی دیگر، بیانیه خواستار افزایش بودجه حمایتی تولید تئاتر در کشور شده است.

این بیانیه از سوی "جامعه بزرگ تئاتر ایران" می‌گوید: «کشوری که تئاتری پویا ندارد، فرهنگ در آن رو به زوال و سقوط است. وجودِ تئاتر در یک سرزمین نشان از مردم‌سالاری و آزادی بیانِ آن سرزمین دارد.» این تجمع در سکوت برگزار شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: