آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 18 دی ماه 1399 = 07-01 2021

انتخاب میان حبس یا شرکت در طرح موسوم به سلیمانی

خبرگزاری هرانا – رییس دادگاه کیفری ۲ ارومیه از محکومیت یک شهروند به خاطر بی احتیاطی در امر رانندگی، به ۲۵۰ ساعت شرکت در طرح موسوم به قاسم سلیمانی و آموزش قرآن خبر داد. به گفته وی این فرد به تحمل ۶ ماه حبس و جزای نقدی محکوم شده بود که حبس وی جایگزین شده است. در حالی است که تخلف متهم ارتباطی به مجازات هایی که مشخصا مبنای عقیدتی در خود دارند نداشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایرنا، رییس دادگاه کیفری ۲ شعبه ۱۱۹ مجتمع شهید بهشتی ارومیه گفت: شهروند ارومیه‌ای که به خاطر بی احتیاطی در امر رانندگی، به ۶ ماه حبس محکوم شده بود، در طرح موسوم به قاسم سلیمانی نیز به مدت ۲۵۰ ساعت خدمت خواهد کرد.

به گفته محسن مرادی، این شهروند همچنین به انجام خدمات رایگان به عنوان آموزیار قرآن به مددجویان کمیته امداد محکوم شده است.

وی اضافه کرد: این فرد به تحمل ۶ ماه حبس و جزای نقدی محکوم شده بود که حبس وی جایگزین شده است.

با این حال بر اساس قانون مجازات اسلامی یکی از شروط اجرای مجازات جایگزین حبس رضایت متهم بوده که در این صورت در پرونده فوق متهم می تواند بین مجازات حبس یا مجازات آموزش قرآن و مجازات شرکت در طرح موسوم به قاسم سلیمانی یکی را انتخاب کند!

هرچند حبس زدایی و مجازات های جایگزین حبس می تواند از حضور متهمانی که فاقد سوابق کیفری هستند در زندان جلوگیری کند با این حال برخی احکام جایگزین صادر شده توسط قضات صرفا مبنای عقیدتی داشته و ارتباطی به جرمی که متهم یا مجرم مرتکب آن شده است ندارد.

پیش از این نیز دو متهم به سرقت در چاروسا، مجموعا به ۱۰۰ بار رونویسی از وصیت نامه قاسم سلیمانی و همچنین حفظ این وصیت نامه محکوم شدند!

در کنار متهمان جرائم عادی، طی ماه های اخیر روند صدور احکام غیرمعمول در کنار احکام حبس برای فعالان سیاسی نیز افزایش یافته است. شستن میت، رونویسی از قرآن، خدمت در بسیج، خواندن کتاب‌های کشته شدگان نظامی ایران در سوریه، مطالعه در مورد حجاب، تحقیق در مورد “جنایات” آمریکا تنها نمونه‌هایی از این احکام هستند که در کنار احکام حبس به‌عنوان مجازات تکمیلی اعلام شده‌اند. هر چند که اساس محکومیت منتقدان سیاسی به تنهایی نقض حقوق بشر تلقی می‌شود، با این‌حال این مجازات‌های عجیب که عمدتا مبنای ایدئولوژیک دارند در تضاد مضاعف با نفس موضوع “مجازات تکمیلی” در قانون قرار می‌گیرند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: