آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 14 خرداد ماه 1400 = 04-06 2021

کشته‌ شدن مشکوک چهار فعال زیست‌ محیطی در کردستان

چهار عضو انجمن زیست‌محیطی «سبز چیا» که با هدف کوهنوردی عازم شهرستان بانه بودند در جریان «حادثه رانندگی» در مسیر مریوان - سقز کشته و چند نفر دیگر از اعضای این انجمن مجروح شدند.

«شبکه حقوق بشر کردستان»، در صفحه توییتر خود با اعلام این خبر، نام جانباختگان را شعله قادری، آرشام عزیزی، داود باخیش و کاوه خسروزاده ذکر کرد.

انجمن زیست‌محیطی سبز چیا که در سال 1393 برنده «جایزه ملی محیط‌زیست» ایران شد، همواره از سوی نهادهای اطلاعاتی در معرض اتهام‌های امنیتی از جمله همکاری با گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی قرار داشته است.

اعضای این انجمن از جمله چهار عضو جان‌باخته این نهاد غیر دولتی، به‌دلیل فعالیت‌های محیط‌زیستی بارها احضار و مورد بازجویی و بازداشت قرار گرفتند.

فعالان کرد احتمال ساختگی‌بودن این حادثه توسط نیروهای امنیتی را دور از انتظار ندانسته‌اند.


يكى يكى مى كاريم، هزار هزار قطع مى كنند
چهارشنبه، 25 فروردین ماه 1400 = 14-04 2021

قطع شبانه دو هزار و سیصد اصله درخت ۸ ساله توسط افراد ناشناس در مسیر سنندج به کامیاران. پخش تصاویری از درختان قطع شده باغی در روستای "سو" سنندج در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشته و بسیاری از کاربران خواستار پیگیری و رسیدگی سریع به این موضوع شدند. (فیلم زیر)

گفته شده است که درختان این باغ در روستای سو در نزدیکی سد گاوشان حدود ساعت‌ دو یا سه بامداد قطع شده اند. به گفته صاحب باغ ۲۳۰۰ اصله درخت در این منطقه قطع شده است.

این اتفاق سبب اختلال در زندگی باغداران این منطقه شده است چرا که بیشتر ساکنان این منطقه باغدار هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

پیش تر گزارش شده بود که ۹۰درصد تالاب‌های کشور در حال خشک شدن است. به‌گفته یک کارشناس محیط‌زیست، نابودی این تالاب‌ها که یکی از مهمترین سرمایه‌های ملی هستند، بی‌تردید تغییرات و ناامنی‌های اقلیمی، اقتصادی و مواد غذایی را در پی دارد.

این کارشناس افزود: بی‌توجهی‌ها به حفاظت از محیط‌زیست تا جایی است که گویا یک تراژدی در سطح کشور از زمین‌خواری گرفته تا تخریب طبیعت و محیط‌زیست در حال اتفاق افتادن است اما متأسفانه هیچ‌کس پاسخگوی چنین پدیده شومی نیست.




www.youtube.com/watch?v=RsR1zA5cFrM

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



شهنام April 15, 2021 04:24 AM

سبزی، شادی، ثروت و آزادی دشمنان دزدان اسلامی اشغالگر ایران هستند و تا این تازی زادگان دشتهای سرسبز ایران را به شنزارهای عربستان تبدیل نکنند ماموریت ۱۴۰۰ ساله شان پایان نمیگیرد این دهقانان باید مسببین این جنایت را پیدا کنند و سرشان را در همین محل قطع کنند تا عبرت سایر تازی پرستان دزد و دشمن آبادی شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: