آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 12 فروردین ماه 1400 = 01-04 2021

رفراندوم آری یا نه؛ سیرکی که خمینی نخستین دلقک آن بود

منصور امان

"رفراندوم آری یا نه"؛ خشت کج اول

رژیم ولایت فقیه سالروز تولُد تناقُض ساختاری خود را جشن گرفته است. آنچه که دیروز با "رفراندوم آری یا نه" برای فریب توده و به کُرسی نشاندن یک جعل سیاسی مُهندسی شد، امروز از یک سو به سرچشمه امواچ مُتوقف نشدنی بُحران در ساختار قُدرت بدل گردیده و از سوی دیگر، نظام ناشی از آن را بدون هر گونه پذیرش اجتماعی و درگیر با التهاب دائمی سرنگونی بر جا گذاشته است.

"رفراندوم" فُکاهی ۵۸ اولین خیز ارتجاع اسلامی برای کوبیدن مُهر خود بر روندهای دوره انتقال بود که با سرنگونی رژیم سلطنتی به جریان افتاده بود. آخوند خمینی با استفاده از فضای پوپولیستی، حاکمیت روحانیت را چارمیخه کرد در حالی که به سختی می کوشید رویه ای انتخابی به این دیکته مُستبدانه داده باشد.

رنج این شارلاتانیسم را آقای خمینی از آن رو بر خود و همدستانش هموار نمی کرد چون حتی در ظاهر هم بهایی به رای و انتخاب آزاد می داد؛ او از موجی هراس داشت که سوار بر آن به قُدرت رسیده بود و آرزوی آزادی و آرمانهای دموکراتیک نیروی مُحرکه درونی اش را تشکیل می داد.

اگرچه مضحکه "آری یا نه" هرگز نتوانست مشروعیتی انتخابی برای رژیم جمهوری اسلامی دست و پا کند، اما به خوبی توانست نقش خشت کجی را بازی کند که دیوار رژیم ولایت فقیه را کژ و ناهمگون بالا بُرد. تشریفات دموکراسی حتی در شکل مُبتذل شده و کُمدی اش، چونان لُقمه ای در گلوی تنگ استبداد مذهبی گیر کرد و آن را به آشوب مزمن داخلی مُبتلا ساخت.

نهادهایی همچون ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی که نقش برگ انجیر استبداد عُریان را بازی می کنند، به خاستگاه جنگ قُدرت و سهم خواهی باندهای درونی حاکمیت بدل گردیده و تلاش برای "یکدست سازی" قُدرت و کنارگذاشتن بازی انتخابی – انتصابی، تاکُنون ناکام مانده است.

در بُعد اجتماعی، سیرکی که آقای خمینی نخُستین دلقک آن بود، تا هنگامی می تواند بندبازی بین انتخابات و انتصابات را عرضه کند که تماشاچیان بلیطش را بخرند و زیر "خیمه" آب نرفته باشد. در عصر جُنبشهای اعتراضی و سرنگونی طلب، این یک کاسبی عاقلانه نمی تواند باشد. هر شکافی در "بالا"، به روی انبوه مُطالبات حال و مُعوقه که پُشت درب "نظام" جمع شده، روزنه دیگری برای جاری شدن و تبدیل به سیل می گشاید.

هم از این روست که به مُوازات گُسترده تر شدن صف آرایی جامعه در برابر حاکمیت و غُرش پیش از انفجار آتشفشان که در هیات خیزشهای دی ۹۶ و آبان ۹۸ شنیده شد، "نظام" نیز احتیاط و ظاهرنمایی را کنار گذاشته و آشکارا قوزهای انتخابی اش را چاقو می زند تا از زخم آن، عُفونت "مجلس انقلابی" و "رییس جمهوری نظامی" بیرون بزند.

در دوران انقلابی اگر رژیم "لاکچریها" فقط از پس هزینه یک اسباب بازی "لاکچری" نتواند برآید، آن دموکراسی فورمالیته "خودیها" است.



اردلان April 1, 2021 06:47 AM

بزرگترین کلاه برداری طی طول تاریخ بشریت تنها برگزاری به اصطلاح رفراندوم 1979 در ایران بود!
اما پس از اشغال کشور و به اسارت کشاندن مردم نا آگاه ایران در آن دوران تروریستهای بین المللی با کمک قدرتهای برتر جهانی توانستند با انجام جنایات گسترده و ایجاد رعب وحشت درجامعه تمامی منابع معدنی و مالی کشور را نیز که باز مانده از دوران شاهنشاهی بود را در جهت منافع اربابان گوادالوپ نشین خود سرازیر و پس از آن برای فریب افکار عمومی در ایران و دیگر نقاط جهان سهمی را نیز صرف رشد و گسترش تروریست در خاورمیانه و اروپا کردنند!
اینک که تقریبا نیم قرن از عمز ننگین رژیم اشغالگر تا دندان مسلح ملاها میگذرد جمهوری عسلامی تبدیل به بزرگترین و خطرناکترین غده چرکین و سرطانی در کره خاکی ما تبدیل شده بنحویکه بشریت به گواه تاریخ آن را با چشم خود ندیده باشد!
پاینده باد ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


Seek April 1, 2021 12:53 PM

اگر خمینی دلقک سیرک رفرندم بود بنابراین امت مسلمانی که رآیشان را در صندوقها ریختند عروسک‌های خیمه شب بازی آن سیرک بودند‌

گزارش یا اعتراض به این نظر


امیر المفسدین !!! April 1, 2021 01:12 PM

«مردم متمدن و آزادیخواه امروز ایران»، مردم فریب خوردهُ ۴۲ سال پیش نیستند که عکس امامشان را در ماه ببینند و یا وعده های فریبکارانه و دروغین آب و برق مجانی و تحویل دلارهای نفتی در، در خانه منزلشان را باور کنند

مردم آزادیخواهِ امروز ایران، همچنان آبدیده شده اند که همان کاری را با ولی فقیه خودکامه خود خواهند کرد که مردم ستمدیده و ذله شده شهر کوفه، ۱۴۰۰ سال پیش با امام فاسدشان کردند و او را از قدرت پایین کشیدند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: