آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 15 خرداد ماه 1400 = 05-06 2021

تیان‌آن‌من؛ شمع‌های روشن پشت پنجره کنسولگری آمریکا

مقامات چینی از اقدام کنسولگری‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در هنگ‌کنگ در روشن کردن شمع به یاد قربانیان حوادث میدان تیان‌آن‌من به شدت انتقاد کرد.

پکن این اقدام را که برای بزرگداشت یاد قربانیان وقایع ۴ ژوئن ۱۹۸۹ صورت گرفت یک «نمایش سیاسی ناشیانه» خواند که به اعتقاد مقامات چینی با هدف «برهم زدن ثبات» در این کشور انجام شده است.

بک سخنگوی دفتر وزارت امور خارجه چین در هنگ‌کنگ در این خصوص تصریح کرد: «هرگونه تلاش در جهت بهره‌بردای از هنگ‌کنگ برای انجام عملیات نفوذ و یا خرابکاری علیه سرزمین اصلی چین عبور از خط قرمز‌ها است و تحمل نخواهد شد.»

کنسولگری ایالات متحده آمریکا در هنگ‌کنگ که ساختمان آن در مجاورت اقامتگاه رسمی کری لم، نماینده تام‌الاختیار چین در این منطقه نیمه‌خودمختار واقع شده عصر جمعه به نشانه سالگرد بزرگداشت قربانیان کشتار فعالان جنبش‌ دموکراسی‌خواهی در میدان تیان‌آن‌من بدست ارتش چین اقدام به روشن کردن شمع پشت پنجره‌های ساختمان این نهاد دیپلماتیک کرد.

از سوی دیگر، دفتر اتحادیه اروپا در هنگ‌کنگ نیز در اقدامی مشابه به یاد قربانیان این وقایع که اغلب آنها را دانشجویان تشکیل می‌دادند شمع روشن کرد.

این نمایندگی‌های دیپلماتیک همچنین به همین مناسبت عکس‌ها، ویدیو‌ها و پیام‌هایی ویژه در خصوص ادای احترام به قربانیان کشتار تیان‌آن‌من در شبکه‌های اجتماعی منتشر یا بازنشر کردند.


تشدید تدابیر امنیتی همزمان با سالگرد کشتار تیان‌آن‌من

پکن و مقامات دولت محلی در هنگ‌کنگ در آستانه فرارسیدن سالگرد کشتار میدان تیان‌آن‌من تدابیر ویژه‌ای را برای جلوگیری از برپایی هرگونه مراسم به این مناسبت در نظر گرفته‌اند.

در همین راستا رسانه‌های بین‌المللی به نقل از منابع محلی در هنگ‌کنگ از دستگیری یک کنشگر جنبش دموکراسی‌خواه در این بخش نیمه خودگردان از خاک چین خبر می‌دهند

بر این اساس گفته می‌شود که چو هانگ تونگ، یکی از برگزار کنندگان مراسم سالانه یادبود قربانیان کشتار میدان تیان‌آن‌من در هنگ‌کنگ توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بازداشت شده است.

یک عضو کمیته اجرایی اتحاد هنگ‌کنگ برای حمایت از جنبش‌های دموکراتکی میهنی چین به رویترز گفته است که چو هانگ تونگ در حالی که قصد داشت به پارک ویکتوریا برود و به یاد قربانیان شمعی روشن کند، دستگیر شده است.

پلیس هرگونه اجتماع به این مناسبت را غیرقانونی خوانده و اعلام کرده با متخلفات به شدت برخورد خواهد کرد. بر اساس قوانین جاری در هنگ‌کنگ شرکت در تجمعات غیرقانونی برای متخلفان می‌تواند با مجازات پنج سال حبس همراه باشد.

هنگ‌کنگ آخرین نقطه از خاک چین است که پیش‌تر در آن مراسم سالگرد یادبود قربانیان کشتار خونین میدان تیان‌آن‌من برگزار شده بود.

ده‌ها هزار نفر از ساکنان هنگ‌‌کنگ طی سال‌های گذشته همواره با اجتماع در پارک ویکتورا یاد و خاطره قربانیان کشتار میدان تیان‌آن‌من به ویژه دانشجویان جوانی که سازمان‌دهنده این جنش دموکراسی‌خواهی در چین بودند را گرامی می‌داشتند.

به گزارش یورونیوز، همزمان، برخی خبرگزاری‌ها روز جمعه از تشدید تدابیر امنیتی در میدان تیان‌آن‌من در پایتخت چین خبر داده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها در حالیکه اتوبوس‌های ویژه برای بازدید گردشگران به این میدان رفت و آمد دارند ماموران امنیتی در پیاده‌روها اقدام به گشت‌زنی کرده و هویت عابران را شناسایی می‌کنند.

میدان تیان‌آن‌من در شهر پکن چهارم ژوئن ۱۹۸۹ به محل سرکوب خونین معترضان و حامیان جنبشی دموکراسی‌خواهانه‌ تبدیل شد که نطفه آن از پانزده آوریل همان‌ سال با هدایت و رهبری دانشجویان شکل گرفته بود.

گفته می‌شود که بیش از صد هزار نفر در تداوم این اعتراض‌ها روز چهارم ژوئن ۱۹۸۹ در میدان تیان‌آن‌من تجمع کردند و چند صد تا هزار نفر در پی خشونت‌های پلیس و ماموران امنیتی در این روز جان باختد.



چین کمونیست را به نیستی خواهیم برد!!! March 30, 2021 11:39 PM

در طول تاریخ بشریت، امپراطوری ها در پایان حیات خود به گورستان های مرگ خود می روند که در آن، «جان بسپارند» و ایران زمین گورستانِ مرگ «امپراطوری شیطانی چین» خواهد بود، همانطور که روسیه، گورستان امپراطوری نازی ها و افغانستان، گورستان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بودند

گزارش یا اعتراض به این نظر


بهروز March 31, 2021 12:01 AM

ملت ایران زیاد غصه نخورین در آینده نزدیک دوباره میبرمشون (چینیها)دادگاه لاهه دوباره نفت یا معادن یا هر چیز دیگه را ملی میکنیم 😥، البته ممکن مصادف بشه با ظهور امام زمان

گزارش یا اعتراض به این نظر


Seek May 29, 2021 11:03 AM

هر زمان دمکراتها (حزب چپگرای آمریکا) به نام دمکراسی و آزادی بشر و این حرفها، که جهان سومی ها با آنها آشنا نیستند، وارد میدان میشوند یک فاجعه جدید میآفرینند کارتر در خاورمیانه و رشد طالبان، و اوباما در شمال آفریقا و تأسیس داعش این دو بهترین نمونه این فاجعه آفرینیها هستند

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو May 29, 2021 06:48 PM

جناب بایدن که ازاهداف چین آگاه شده درمقابلش چه کرده است؟ هیچ و عقب نشینی پشت عقب نشینی بایدن ازخودش نمی پرسد چه دلیلی داشته ودارد که توافق خامنه ای ایران فروش چرا درزمان ترامپ امضاء نشده است بلکه دردوره رئیس جمهورنمایشی ؟ چرا هرروزه خبردرگیری نظامیون چینی با نظامیون هندوستانی که چین می خواهد مناطقی ازهندوستان را تصاحب کند و آنهم دردوره ایشان رخ میدهد؟چرا بایدن حقیقت را نمی گویدکه چرا غربی ها تماشگرایستادند که باپول ها سرمایه گذارهای کلانشان درچین به چنین معضلی برایشان بی انجامد؟ چین با قرارداداستعمارگرانه با تازی ها منابع و معادن ایران درجهت تولیدادتش وصادرات به کشورهای غربی استفاده خواهد کرد که هیچ تحریمی مانع اش نخواهد شد! بله بایدن افغانستان ویمن وعراق را هم دربست به چین وروسیه تقدیم کرد وحالا هم درصدد تصاحب عربستان

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: