آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 23 فروردین ماه 1400 = 12-04 2021

تولید هواپیمای مسافربری که چهاربرابر صوت سرعت دارد

پس از کنکورد دیگر هواپیمای مسافربری مافوق‌صوت ساخته نشده است. اکنون هواپیمایی با سرعت بیشتر از کنکورد آماده آزمایش است. در صورت موفقیت، این هواپیما قادر خواهد بود دورترین فاصله کره زمین را در عرض سه ساعت طی کند.

به گزارش دویچه وله، حمل‌ونقل هوایی از جمله صنایعی به‌شمار می‌رود که به‌شدت از پاندمی کووید۱۹ آسیب دیده‌اند. شرکت‌های بزرگی چون لوفت‌هانزا در آستانه ورشکستگی هستند و بدون کمک‌های دولتی امکان ادامه حیات ندارند.

با وجود این، پژوهشگران صنایع هواپیماسازی در کشورهای گوناگون به‌دور از چالش‌هایی که پاندمی ایجاد کرده در پی تولید هواپیماهای زِبَرصوت (مافوق صوت) هستند.

یکی از این گونه هواپیماها که قرار است به‌زودی نخستین پرواز آزمایشی خود را در کویر موهاوی کالیفرنیا انجام دهد، ایکس-بی یک (XB-1) نامیده می‌شود که با ۲۱ متر طول تنها امکان حمل یک سرنشین را دارد.

بخش اعظم هزینه تولید هواپیماهای پرسرعتی را که تاکنون به بازار آمده‌اند دولت‌ها پرداخته‌اند. ایکس-بی یک نخستین هواپیما از این دست است که با بودجه بخش خصوصی، توسط شرکت استارت‌آپ «بوم سوپرسونیک» (Boom Supersonic) تولید می‌شود.

به گفته سخنگوی این شرکت، نخستین آزمایش آن با سرعت ۱،۳ ماخ (۱،۳ برابر سرعت صوت، حدود ۱۶۰۰ کیلومتر در ساعت) انجام خواهد شد و قرار است که پس از انجام موفقیت‌‌آمیز آزمایش‌های لازم، برای حمل و نقل مسافران شخصی تا ۷۵ نفر قابل استفاده باشد.

سرعت آن نیز افزایش می‌یابد و به ۲،۲ ماخ (حدود ۲۷۰۰ کیلومتر در ساعت) می‌رسد. در این صورت فاصله بین لندن و نیویورک را حدود ۳،۵ ساعت طی خواهد کرد.

به گفته سخنگوی «بوم سوپرسونیک»، این هواپیما با وزن کم، سروصدایی به مراتب کمتر از کنکورد و سوخت پایدار، با محیط زیست کاملا سازگار است و بدون تولید دی اکسید کربن پرواز می‌کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: