آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 18 خرداد ماه 1400 = 08-06 2021

آمار؛ دولت تدبیر و امید فقط 9هزار بیکار را شاغل کرد

براساس آمارهای مرکز آمار ایران، جمعیت بیکاران در سال 99 فقط حدود 9 هزار نفر کمتر از جمعیت بیکاران در سال 92 بوده است. همچنین بخش اعظم 1.5 میلیارد دلاری منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد شغل پایدار مشهود است.

به گزارش فارس، هرسال محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشستی با حضور خبرنگاران از برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال خبر می‌داد و برنامه ریزی صورت گرفته را تشریح می‌کرد.

قرائن آماری، مرکز آمار نشان می‌دهد سیاست ایجاد اشتغال دولت شکست خورده و مسئولان فقط پول پاشی کرده‌اند. مسئله‌ای که البته نوبخت تاکید داشت که پول پاشی نیست.

سازمان برنامه و بودجه 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را صرف ایجاد اشتغال در 4 سال اخیر کرده که انحراف منابع به وضوح مشخص است که به هدف اصابت نکرد.

مسئولان سازمان برنامه و بودجه باید پاسخ دهند با پول پاشی که از منابع بیت المال شد دقیقا صرف چه اموری شده است.


فارغ التحصیلان بیکار مجبور به اشتغال با دستمزد پایین شدند
سه شنبه، 7 اردیبهشت ماه 1400 = 27-04 2021

با وجود آن که طی سال های 84 تا 93 تعداد دانشجویان کشور با رشد بسیار بالایی نزدیک به 3 برابر شد، اما اثر این موضوع در بازار کار منعکس نشد، زیرا بخش اصلی این جمعیت به بازار کار وارد نشدند. لذا طی دهه مذکور کمتر از 20 درصد جمعیت فعال کشور را افراد دارای تحصیلات دانشگاهی تشکیل می دادند، اما در فصول اخیر که جمعیت فعال و روند افزایشی داشته، ترکیب تحصیلی جمعیت وارد شده به بازار کار تغییر اساسی کرده است، به نحوی که در پنج سال مورد بررسی بیش از 60 درصد افزایش جمعیت فعال را افراد دارای تحصیلات دانشگاهی تشکیل می دهد.

حتی در برخی از فصول جمعیت فعال بدون تحصیلات دانشگاهی کاهش یافته است، این تحولات ساختار تحصیلی بازار کار کشور را در آستانه تغییرات مهم قرار داده است که بدین طریق افراد دارای تحصیلات دانشگاهی سهم بالایی از جمعیت فعال را به خود اختصاص خواهند داد.در بخش بعد نشان داده خواهد شد که بخش عمده‌ای از افراد تحصیل کرده که به بازار کار وارد شده‌اند توانستند شاغل شوند، بنابراین می‌توان این افزایش مشارکت افراد دارای تحصیلات دانشگاهی را ناشی از کاهش دستمزد آستانه آنها برای شاغل شدن تحلیل کرد، که احتمالاً از نرخ‌های بالای بیکاری افراد تحصیلکرده اثر پذیرفته است.

بدین معنا که با توجه به نرخ بالای بیکاری افراد دارای تحصیلات دانشگاهی این افراد حاضر شدند در دستمزدهای پایین تری مشغول به کار شوند بنابراین بررسی معیارهای مشارکت نیز نشان می‌دهد با وجود افزایش نرخ مشارکت در تمامی گروه‌ها افزایش نرخ مشارکت برای جمعیت دارای تحصیلات دانشگاهی به مراتب بیشتر بوده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: