آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 22 اردیبهشت ماه 1400 = 12-05 2021

تصاویر خیره‌کننده از سیاره مشتری؛ طیف‌های نوری متفاوت

آزمایشگاه تحقیقات نجومی فدرال آمریکا (NOIRLab) تصاویر منحصر به فردی از مشتری منتشر کرد که این سیاره غول‌پیکر گازی را در طول‌ موج‌های متفاوت نشان می‌دهد (فیلم زیر). اخترشناسان در این مرکز برای عکسبرداری طیفی از دو تلسکوپ هابل و جمینی به صورت همزمان استفاده کرده‌اند.

به گزارش یورونیوز، تصاویر با طول موج‌های مختلف می‌توانند پیچیدگی‌هایی را که در تصویر یک طول موج دیده نمی‌شود، جلوی چشمان دانشمندان قرار دهد.

رای مثال تصاویر از طیف نور عادی و مرئی هرچند به دانشمندان در مشاهده جزئیات جو مشتری کمک می‌کند، با این حال چیزی از ضخامت ابرهای آن به اخترشناسان نمی‌گوید. به همین سبب عکس‌های طول موج مادون قرمز به کمک اخترشناسان آمده‌اند تا علاوه بر آن، وضعیت انرژی گرمایی را در سطح سیاره بازتاب دهند.

در تصاویر مادون قرمز منتشره توسط آزمایشگاه تحقیقات نجومی، مستقر در ایالت آریزونای آمریکا، دیده می‌شود که چگونه گرمای این سیاره غول‌پیکر گازی از طریق حفره‌های میان ابرها به آسمان می‌رود. این روند معمولا در نور مرئی تاریک به نظر می‌آیند چرا که توسط ابرهای عظیم مشتری مسدود می‌شوند.

در تصویر گداخته‌ای که از مشتری منتشر شده است همچنین لکه بزرگی در طیف نور مرئی و ماورا بنفش دیده می‌شود که در تصویر مادون قرمز قابل دیدن نیست. این لکه در واقع طوفان عظیم چرخان در سطح این سیاره محسوب می‌شود و به قدری بزرگ است که می‌تواند زمین را ببلعد.

مشتری به طوفان‌های عظیم خود معروف است، با این حال تماشای درون آنها مستلزم کار تیمی فضاپیماهای هابل و جمینی است. مشاهدات از این تیم مشترک تصاویر خیره‌کننده ای ایجاد کرده و چشم‌اندازی تازه از درون طوفان‌های عظیم مشتری در اختیار محققان گذاشته است.




www.youtube.com/watch?v=nC2d8OqbAnw

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: