آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 17 خرداد ماه 1400 = 07-06 2021

نام شجریان در فضای مجازی بیشتر از نام هفت کاندیدا

روزنامه شهروند نوشت: ساعات زیادی از پخش اولین مناظره انتخابات نگذشته. اما نکته جالب اینکه نام همایون شجریان در فضای مجازی بیشتر از نام هفت کاندیدای انتخابات بر سر زبان‌ها بوده- و این بی‌شک به خاطر پخش ترانه «ایران من» در لحظاتی از اولین مناظره است.

قطعه‌ای جذاب و تأثیرگذار از همایون شجریان- که صداوسیما روی تصاویری از حضور مردم در انتخابات و رخداد‌ها و چهره‌های مهم سیاسی سال‌های اخیر پخش کرد. این اتفاق در ساعاتی که از پخش مناظره اول انتخابات گذشته، صدای دوستداران شجریان را درآورده- که از همایون می‌خواهند مانند شجریان بزرگ واکنش نشان داده و به استفاده سیاسی و تبلیغاتی از این قطعه ملی و میهنی اعتراض کند.

کاربران پرشماری در فضای مجازی خواستار عکس‌العمل همایون شجریان در قبال استفاده سیاسی از قطعه «ایران من» شده‌اند، اما بی‌تردید پربازتاب‌ترین پیام در این میان پیامی بود که ترانه‌سرای این قطعه منتشر کرده- که در ضمن به‌عنوان آغازگر این کمپین نیز شناخته می‌شود.

در حقیقت ساعاتی پس از پخش اولین مناظره، پوریا سوری، شاعر و ترانه‌سرا با اعتراض به سوءاستفاده تبلیغاتی از ترانه «ایران من» همایون شجریان آغازگر سیل توییت‌ها و پست‌هایی شد که به پخش قطعه شجریان از صداوسیما اعتراض داشتند. پوریا سوری در توییتر نوشت: «برخلاف اعلام‌نظر صریح⁧ همایون شجریان⁩ و ⁧سهراب پورناظری⁩ مبنی بر اینکه صداوسیما حق پخش و هرگونه استفاده تبلیغی از ترانه ایران من⁩ را ندارد، بخشی از این ترانه (نه همه آن با همه مفاهیمش) در ⁧ مناظره⁩ ⁧ انتخابات۱۴۰۰⁩ پخش شد، که من هم به‌عنوان شاعر این اثر نسبت به پخش این قطعه معترضم»

این توییت در ادامه با سیل توییت‌ها و پست‌هایی با موضوع مشابه همراهی شد.

با اینکه همایون شجریان در زمان رونمایی از آلبوم «ایران من» به صراحت خواست از سوءاستفاده سیاسی و تبلیغاتی از این قطعه خودداری شود، اما این خواننده تاکنون در قبال اعتراضات سکوت کرده و چه در اعتراض به صداوسیما و چه در راستای همدلی با روش و منش این مهم‌ترین نهاد رسانه‌ای رسمی کشور صحبت و سخنی بر زبان نیاورده است. با این حال صحبت‌های قبلی این خواننده خوشنام (که بار سنگینی، چون نام شجریان بر دوش دارد) مبین مخالفت او با هر نوع سوءاستفاده سیاسی از هنر است. صحبت‌هایی که در ۲۴ ساعت اخیر به‌عنوان اسنادی برای اثبات مخالفت همایون با سوءاستفاده از حضور و صدای پدرش و خودش در فضای مجازی دست به دست شده است.

پخش قطعه «ایران من» در مناظره اول انتخابات واکنش‌های پرشماری در فضای مجازی به وجود آورده است و کاربران زیادی به این اتفاق اعتراض دارند. کاربرانی که با توجه به اعلام صریح همایون در مراسم رونمایی از این آلبوم مبنی بر مخالفت با هر نوع استفاده سیاسی از قطعه «ایران من» استفاده صداوسیما از این قطعه را از نظر اخلاقی و حتی سیاسی زیر سوال می‌برند.

کاربری در این مورد نوشته: «این ‏بار اول نبود و بار آخر هم نخواهد بود. تا وقتی ‎استاد شجریان بود، آثار ایشان بدون اجازه از ‎صداوسیما پخش می‌شد و اعتراض و شکایت هم به جایی نمی‌رسید. حالا نوبت به آثار فرزندش ‎همایون شجریان رسیده است».

مسعود پزشکیان، یک نامزد رد صلاحیت شده گفته: بروید ارزیابی کنید مردم پشت سر ما حرف های خوبی نمی‌زنند. ما خودمان مقصر هستیم باید رفتارمان را نگاهمان را اصلاح کنیم وگرنه این مملکت (نظام) در خطر هست...



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: