آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 12 خرداد ماه 1400 = 02-06 2021

رقبای نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید به توافق رسیدند

در اسرائیل، رقبای سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور به یک توافق برای تشکیل دولت جدید رسیدند و احتمالا مسیر خروج او از سمت نخست وزیری پس از ۱۲ سال را هموار کردند.

به گزارش صدای آمریکا، رقیب اصلی آقای نتانیاهو، يائیر لاپید، روز چهارشنبه ۱۲ خرداد، رسما اعلام کرد که با متحدان سیاسی برای تشکیل دولت به توافق هایی رسیده است.

يائیر لاپید و شریک اصلی او برای ائتلاف، نفتالی بنت، چندی قبل پایان از ضرب الاجل از پیش تعیین شده در نیمه شب به این توافق رسیدند.

آنها با این توافق مانع آن شده اند که اسرائيل برای پنجمین بار پیاپی در حدود دو سال، یک انتخابات سراسری برگزار کند.

لاپید در توئیتی اعلام کرد که به رئیس جمهوری کشور اطلاع داده است که برای تشکیل دولت به توافق رسیده است.

او نوشت: «این دولت برای همه شهروندان اسرائيل کار خواهد کرد، آنهایی که به آن رای دادند و آنهایی که رای ندادند.»

او گفت این دولت هر کاری برای اتحاد جامعه اسرائيل انجام می دهد.

يائیر لاپید ۵۷ ساله و از حزب میانه‌روی «یش عتید» است. حزب او پس از حزب راست‌گرای لیکود، در پارلمان دوم است.

تحت این توافق، لاپید و بنت به طور گردشی، سمت نخست وزیری را در اختیار خواهند داشت. بنت دو سال اول و لاپید دو سال آخر در این سمت خواهد بود.

توافق لاپید و بنت هنوز نیازمند تایید پارلمان اسرائيل است. اگر پارلمان اسرائيل به این توافق رای مثبت دهد، دوران ۱۲ ساله نخست وزیری بنیامین نتانیاهو، که خود در اسرائيل یک رکورد به حساب می آید، پایان خواهد یافت. به نوشته آسوشیتدپرس، انتظار می رود که این رای گیری اوایل هفته آینده انجام بگیرد.

يائیر لاپید، ۵۷ ساله از حزب میانه روی «یش عتید» است. حزب او پس از حزب راست گرای لیکود، در پارلمان دوم است. لاپید یک روزنامه نگار سابق است که در سال ۲۰۱۲ وارد عرصه سیاست شد و حزب «یش عتید» را بنیانگذاری کرد. لاپید از منتقدان احزاب ارتدکس افراطی در اسرائيل بوده است.

نفتالی بنت، سیاستمدار ۴۹ ساله و رهبر ملی‌گرای حزب راست‌گرای افراطی «یامینا» است. بنت که سابقه وزارت نیز دارد، از کارآفرینان اسرائيلی نیز بوده است. از جمله سوابق بنت، هدایت وزارت آموزش در اسرائيل است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: