آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 19 تیر ماه 1400 = 10-07 2021

ایران؛ آمار بیمارهای مغز و اعصاب تکان دهنده است

رییس انجمن مغز و اعصاب در ایران با بیان این که پیشگیری مطمئن ترین راه برای کاهش عوارض روحی و جسمی ناشی از بیماری های مغز و اعصاب است، آمار مبتلایان به بیماری های نورولوژی را ناخوشایند و تکان دهنده خواند.

دکتر حسین پاکدامن در نشست خبری بیست و هشتیمن کنگره نورولوژی ایران گفت: ما آمارهای تکان دهنده ای در خصوص بیماری های مغز و اعصاب داریم. برای مثال در کشور حدود یک میلیون و 320 هزار بیمار مصروع داریم که نسبت به میانگین کشورهای توسعه یافته بسیار بالاست.

وی همچنین با بیان این که سکته های مغزی سومین عامل مرگ و میر هستند، تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که حدود 180 هزارنفر سالیانه درکشور ما به دلیل سکته مغزی از دنیا می روند و البته سن ابتلا به آن نیز حدود 10 سال پایین آمده، این در حالی است که می توان با پیشگیری به موقع از این آمار تکان دهنده کاست.

پاکدامن در بخش دیگری از اظهارات خود به رشد آماری بیماران مبتلا به آلزایمر اشاره کرد و گفت: درحال حاضر در کشور حدود 750 هزار بیمار مبتلا به آلزایمر داریم و متأسفانه پیش بینی می کنیم که در آینده نیز با تعداد بیشتری از این بیماران مواجه شویم. این موضوع در مورد "سردرد" ها نیز صادق است.


وی در خصوص ابتلای بیماران به MS نیز به ناهمگونی رشد این بیماری با تقسیم بندی های جغرافیایی پرداخت و افزود: یک ناهمخوانی معناداری در مورد رشد MS در کشورمان وجود دارد که نگران کننده است.

پاکدامن آمار فعلی بیماران را حدود 85 هزار نفر برشمرد و ادامه داد: طبق تقسیم بندی جغرافیایی باید بین 2 تا 3 درصد بیمار مبتلا به MS وجود داشته باشد در حالی که الان تعداد مبتلایان بسیار بالاتر از این عدد است و این یک هشدار جدی است.

این استاد تمام دانشکده علوم پزشکی دانشگاه بهشتی تأکید کرد: باید متوجه باشیم چه عوارض سنگینی در نتیجه این بیماری ها بر فرد، خانواده، اجتماع و در نهایت اقتصاد کشور وارد می شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: