آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 21 تیر ماه 1400 = 12-07 2021

گذرنامه جمهوری اسلامی یکی از ضعیف‌ترین گذرنامه‌ها

موسسه هنلی آخرین رده‌بندی گذرنامه‌ها را بر اساس تعداد کشورهایی که یک پاسپورت را بدون ویزا قبول می‌کنند اعلام کرد.

به گزارش الجزیره، شرکت هنلی آخرین رتبه‌بندی خود از گذرنامه‌های کشورهای مختلف جهان را در حالی منتشر کردکه پاسپورت ژاپنی عنوان قدرتمندترین پاسپورت جهان برای سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داد.

نیوز اوپنر نیز نوشت، در میان ۱۰ پاسپورت برتر، ایالات متحده و انگلیس در کنار سوئیس، بلژیک و نیوزیلند با ورود بدون ویزا به ۱۸۵ کشور هفتم و استرالیا با دسترسی به ۱۸۴ کشور هشتمین کشور است.ایالات متحده، انگلیس و کشورهای اتحادیه اروپا به طور سنتی در بالای لیست هستند:

فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا در مکان چهارم قرار دارند. اتریش و دانمارک در رتبه پنج، فرانسه، ایرلند، هلند، پرتغال و سوئد نیز جایگاه ششم را در اختیار دارند. از نظر آزادی سفر، بزرگترین موفقیت‌های دهه گذشته را چین و امارات متحده عربی کسب کرده‌اند. از سال ۲۰۱۱، چین ۲۲ پله صعود کرده و از جایگاه ۹۰ به ۶۸ رسیده است.

امارات نیز با امضای چندین توافق‌نامه در مورد لغو ویزای متقابل، جهش قابل توجهی در منطقه داشته و با سفر بدون ویزا به ۱۷۳ کشور در رده شانزدهم قرار دارد. این در حالیست که در سال ۲۰۰۶ این کشور با دسترسی به ۳۵ کشور دیگر در رتبه ۶۲ قرار داشت.

گذرنامه ایران و بنگلادش در این رتبه بندی جهانی یکی از ده ضعیف‌ترین گذرنامه‌ها را دارند و از نظر سفر بدون ویزا به ۴۱ کشور در رتبه ۱۰۱ قرار دارند.

شاخص این شرکت، تنها نمونه در نوع خود است که براساس داده‌های انحصاری سازمان حمل و نقل هوایی بین المللی (IATA) معتبرترین پاسپورت‌های جهان را به طور دوره‌ای رتبه‌بندی می‌کند. این فهرست شامل ۱۹۹ گذرنامه مختلف و ۲۲۷ مقصد مختلف سفر است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: